Annons

Foto modell med macro.

Produkter
(logga in för att koppla)

Per_S

Aktiv medlem
Hej.
Funderar på om jag ska köpa ett normal zoom eller om jag ska köpa mig ett Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro. Har någon koll på hur det blir om jag tex fotograferar modell på någon meters(eller 2-3 kanske) avstånd med ett macro. Just detta macroobjektivet är ett riktigt macro, dvs 1:1.

Blir bakgrunden super dimmig eller?

Hur stort skärpedjup det blir beror inte på om det är makro eller ej, det beror på aktuell avbildings skala och bländaröppningen.
Sedan så kommer den subjektiva boken som beskriver hur oskärpan avbildas, den beror på objektiv kosntruktion och antalet bländarlammer samt form.

Per_S skrev:
Hej.
Funderar på om jag ska köpa ett normal zoom eller om jag ska köpa mig ett Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro. Har någon koll på hur det blir om jag tex fotograferar modell på någon meters(eller 2-3 kanske) avstånd med ett macro. Just detta macroobjektivet är ett riktigt macro, dvs 1:1.

Blir bakgrunden super dimmig eller?

Jag har just detta objektiv du pratar om. Det är ett underbart skarpt objektiv, men skall du fota modell med det (då menar jag personer och inte myror) då kräver det utrymme, iaf om du vill ha helporträtt. Minst två till tre meter bör du ha att röra dig med, från modellen räknat.

en tackar!

Ok! Så då borde jag alltså kunna köpa ett macro istället för en normal zoom och ta skarpa porträtt i olika miljöer där jag vill att man ska kunna anna eller se ganska tydligt vad bakgrunden föreställer. Rör sig mer om, vad säger man, torsobilder...om jag fattat det rätt.

Men det räker alltså med 2-3 meter...iofs ganska långt. Du råkar inte ha någon exempel bild på när du användt det för porträtt? Hade varit jätte kul att se.

Jag har ingen bild just nu, har precis brännt ner alla bilder jag hade på hårddisken, men jag kan ordna en bild åt dig i dagarna om du vill det.

Annars finns det säkert ngn annan här på fotosidan som har en bild, det är ju inte ett helt ovanligt objektiv :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar