Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Foto - inte min sport...
- Trådstartare AFJ
- Start datum
Mankan G
Aktiv medlem
Vad skönt det känns att ha Nikon.......VR känner automatiskt av panoreringar
Skämt o sido. Vad trist.! Det blir tyvärr så där när tillerkarna inte tänker till ordentligt. Visst borde du ha kollat både en o två gånger men det är en funktion som de flesta av oss, gissar jag, slår på och sedan glömmer bort den.....och därmed är det oerhört lätt att glömma att slå av den
Själv har jag nog tagit ett antal bilder med mina VR gluggar med VR påslaget och kameran på stativ..resultatet? Suddiga bilder. Det är väldigt få objektiv i Nikons serie som har en sensor som känner av om gluggen sitter på stativ eller inte. I alla fall har inte mina den funktionen.....
Skämt o sido. Vad trist.! Det blir tyvärr så där när tillerkarna inte tänker till ordentligt. Visst borde du ha kollat både en o två gånger men det är en funktion som de flesta av oss, gissar jag, slår på och sedan glömmer bort den.....och därmed är det oerhört lätt att glömma att slå av den
Själv har jag nog tagit ett antal bilder med mina VR gluggar med VR påslaget och kameran på stativ..resultatet? Suddiga bilder. Det är väldigt få objektiv i Nikons serie som har en sensor som känner av om gluggen sitter på stativ eller inte. I alla fall har inte mina den funktionen.....
AFJ
Aktiv medlem
Ja det var lite tråkigt, tur det inte var världens viktigaste bilder.
Jag brukar komma ihåg att ratta rätt men man är ju lite rostig så här efter vinterdvalan! Jag tar ju även en hel del förarbilder i depån och då är det skönt med IS påslagen.
Om jag förstår rätt så har Canon på sina senaste billigare IS-gluggar en variant som automtiskt skall känna av panorering.
Jag har också ett Sigma 18-200 med OS och det har automatisk avkänning av panoerering.
När det gäller stativfoto så vill jag minnas att det i Canons manualer står något om att man bör stänga av IS. Tror dock att motiveringen har något med att spara batteri att göra - inte bildkvalité. Tror det kan skilja lite mellan de olika Canon-generationerna av IS.
Nåväl, felet var ju helt mitt. Ville bara gråta ut lite!
Jag brukar komma ihåg att ratta rätt men man är ju lite rostig så här efter vinterdvalan! Jag tar ju även en hel del förarbilder i depån och då är det skönt med IS påslagen.
Om jag förstår rätt så har Canon på sina senaste billigare IS-gluggar en variant som automtiskt skall känna av panorering.
Jag har också ett Sigma 18-200 med OS och det har automatisk avkänning av panoerering.
När det gäller stativfoto så vill jag minnas att det i Canons manualer står något om att man bör stänga av IS. Tror dock att motiveringen har något med att spara batteri att göra - inte bildkvalité. Tror det kan skilja lite mellan de olika Canon-generationerna av IS.
Enicar
Aktiv medlem
Ber att få fram föra mitt djupa deltagande
Trist
Usch det är så många knappar att hålla reda på nu för tiden
http://www.youtube.com/watch?v=neWDRrBEQ_M
Trist
Usch det är så många knappar att hålla reda på nu för tiden
http://www.youtube.com/watch?v=neWDRrBEQ_M
Mankan G
Aktiv medlem
AFJ skrev:
Vissa av Canons gluggar och några av Nikons har avkänning för stativ så det kanske tar sig med tiden.
Helt ok att gråta lite. Män behöver en axel då och då att gråta ut mot och vad är då bättre än att göra det anonymt här på FS
Thunderbird
Aktiv medlem
AFJ skrev:
Tack Peranders och Magnus för ert stöd och efter en dag på golfbanan inser jag att foto kanske trots allt kan vara ming grej!
Ha det!
mvh
Anders
Klart att foto är din grej. Det är så förbannat mycket knappar, rattar och inställningar, så hälften vore för mycket.
Bytte precis från en D1'a till D2'a, och helt plötsligt känner man sig helt rudis igen.
/ E
RG
Avslutat medlemskap
Eller så skaffar man canons plastigaste is objektiv.Mankan G skrev:
Vad skönt det känns att ha Nikon.......VR känner automatiskt av panoreringar
...
Bleppe
Medlem
Och har man inte antiskak-gluggar får man helt enkelt förlita sig på kortare slutartider. Visst man måste använda sig av ljuset på ett lite smartare sätt men har man objektet i motljus och kör på en högre iso-inställning så får man i många fall så pass korta slutartider att till och med småfåglar, vattenstänk och grus blir fryst i luften. Har svårt att tänka mig att ens topfuel dragsters skulle kunna bli oskarpa med slutartider på 1/1250
AFJ
Aktiv medlem
Markus,
Just vid motorsport är de flesta av mina action bilder panoreringar. Där försöker jag ligga på så långa tider som möjligt, gärna 1/80 om det går! Det är svårt så de flesta tar jag på 1/125 eller 1/160, ibland 1/250 beroende på hastighet och kurva. Med en brännvidd på 70-200 har jag alltså ibland nytta av IS - förutsatt att jag kommer ihåg att aktivera panoreringsläget...
För annan sport, där man oftast vill frysa bilden, har du rätt i att IS inte gör så mycket nytta.
Mvh
Anders
Just vid motorsport är de flesta av mina action bilder panoreringar. Där försöker jag ligga på så långa tider som möjligt, gärna 1/80 om det går! Det är svårt så de flesta tar jag på 1/125 eller 1/160, ibland 1/250 beroende på hastighet och kurva. Med en brännvidd på 70-200 har jag alltså ibland nytta av IS - förutsatt att jag kommer ihåg att aktivera panoreringsläget...
För annan sport, där man oftast vill frysa bilden, har du rätt i att IS inte gör så mycket nytta.
Mvh
Anders
Bleppe
Medlem
Se så, menade inte på något sätt att IS var onödigt. Bara att när det ytterst handlar om kronor och ören som glad amatör så får man göra det mesta möjliga med den utrustningen man har råd med. Det här året skall jag inte supa bort min kameraväska inför mantorp och jag är ganska övertygad om att man trots de kortare slutartiderna ändå kommer att få ett skönt tryck i bilderna.
Den som lever får se.
Den som lever får se.