Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

foto i miljö med datorskärmar, exponering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik_G

Medlem
Jag försöker fota lite i vår studio men har problem med hur jag skall exponera för att bilderna skall se lite läckrare ut.

Visst, jag borde ta dit en fotograf men då lär jag mig ju inget.

förutsättning:
Ett rum där vi visar projicerad bild på duk (tänk bograf) där jag vill att bilden på duken skall se bra ut samtidigt som rummet skall synas och därtill mitt i rummet har vi ett mixerbord med inbyggda bildskärmar som har olika ljus.

Ljus i rummet sabbar den projicerade bilden på duken, mörkt i rummet gör att det fysiska rummet försvinner, och det olika starka ljuset från bildskärmarna gör exponeringen till ett helsike.

Hur tusan skall jag göra?

Har en Sony A100 med 18-70 kit objektiv och tillgång till stativ (ingen extra blixt).
Photoshop CS2 (ingen mästare då jag bara har tillgång till det på jobbet).
 

Bilagor

  • studio_sml.jpg
    studio_sml.jpg
    44.7 KB · Visningar: 371
Det lättaste som jag kommer på är väll att göra 2(eller fler) olika exponeringar och sedan lägga ihop dem i photoshop?

Tex. ta en bild på filmduken så den är exponerad rätt, sedan en bild där resten av rummet är exponerat rätt, och bilder på datorskärmarna om det behövs, sen lägger du ihop dem till en bild i photoshop.
 
och tänkte tillägga något som du troligtvis vet, men för säkerhetsskull, använd bländare 8 och stativ för skarp bild
 
varför just bländare 8? Photoshop arbetet skulle vara ganska lätt då bilen kommer vara så nära exakt den samma som är möjligt, så det är bara att klippa ut och klistra över(ser jag på det som inte kan mer om ps än jag fick i foto a + b i gymnasiet).
 
Rodrigeuz skrev:
varför just bländare 8?

Antagligen menar han att man ska anväda bl 8 för att få en skarpare bild (de flesta objektiv är skarpast på mitten bländaren) och för att få ett långt skärpedjup.

En annan grej du kunde prova utan att ta nya bilder är att ändra lite i den nuvarande bilden. Bilden från projektorn ser lite kontrastfattig ut, så prova att markera området vid duken och lägg på lite mer kontrast.

Vill du så kan du skicka bilden till mig så fixar jag det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.