Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

foto i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)

spat

Aktiv medlem
Jag undrar om någon har ett tips på när man ska fotografera i mörker utan någon mötande ljuskälla?
Självklart använder jag (M) och inte (AF), men man ser i princip ingenting hur skärpan blir.
Vore kul med några bra tips.
 
hehe... Det é klart man kan göra det.Jag ska fota på uteställen. Ser lite dumt ut att springa runt med en ficklampa och flasha dj's i ansiktet. :)
 
pannlampa

Förbannat bra artikel, tack så mycket. Men som jag sade tidigare. Jag vill helst slippa dra fram ficklampan eller behöva fokusera allt för länge på mina "objekt".
 
Inrfaröd film och infrarödblixt (svart blixt).
Vet inte riktigt vad du är ute efter. Din fråga är litet av "vill vara på havet i storm utan båt och simkunskaper, hur bär jag mig åt"........
Är det bara skärpeinställningen som är problemet så kan man faktiskt uppskatta avståndet och ställa in det manuellt - även om det verkar vara bortglömt nu. Annars kan du använda vidvinkeloptik, ju vidare desto bättre och ställa in den på bl tja....5,6 och sätta avståndet på 3 meter. Du får då ett slags fixfocus som täcker det mesta.
Har du inte kamera med dessa möjligheter så får du nog se dig om efter annat projekt.
Us
 
Detta svar var exakt vad jag sökte från början... Tack, tack! Jo, jag förstår precis vad du menar med min fråga. Det största problemet är bara att jag vill kunna se när jag ställer in skärpan. Det är relativt svårt att se något i mörker utan ljuskällor...
 
Laserpekare ?

Hej !

Kanske du kan fösta en laserpekare under kameran....

Finns med försättslinser som ger lite kul symboler som t.ex hjärtan m.m. (Kanske inte så kul att förväxlas med lasermannen..)

mvh
Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.