Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto i glödljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Totta

Medlem
Ibland har jag gett mig på det (omöjliga) uppdraget att ta porträttbilder inomhus i enbart vanligt glödlampssken vilkdet de flesta känner till är ganska dödfött om man inte tycker om gula bilder.

Jag har gjort detta både med svartvit film och färg och även om jag kan "lura" bort det mesta av det röda ljuset när jag kör svartvitt så har jag inte lyckats få bort allt med färg.

Så vad är det för filter jag bör införskaffa till min kamera för att eliminera så mycket som möjligt av sticket och fortsätta ta bilder med vanliga billiga filmer?

/Thomas
 
Om du nu nödvändigtvis ska ta bilder i glödlampsljus, varför försöka ta bort färgsticket?? Nyttja det istället för att fånga stämningen, gör det till din "grej". Ingen har väl sagt att det är "fel" med gul/rödstick i en bild...eller??

/Joakim
 
Vad bra att du tar upp den här frågan, jag har nämligen också funderat på vad man kan ha för filter eller om det finns en speciellt film man kan använda? Har hört talas om elljusfilm!?
 
Om ni vill minska rödstick i bilderna vid användandet av dagsljusfilm finns filter för kamera eller belysning som höjer färgtemeraturen, Hoya har prisvärda filter och har bl a konverteringsfilterna 80A-80C, om man vill slippa strul med filter finns glödljusanpassad film. Läs gärna mer på dessa sajter: www.schneiderkreuznach.com, www.hoyafilter.com, Det finns många filtermärken, kvalitén och priserna skiftar, Några filtermärken är: B+W, Hoya, Hama, Canon, Nikon, Cokin mfl, vidare finns flera sätta att fästa filterna vid objektivet, allt efter tycke och smak...Studera på!

Med vänliga hälsningar

//Harriet
 
Anledningen till att jag vill ha bort färgsticket är att det gör mina svartvisa bilder grådassiga eftersom det helt saknas högdagrar i dem.

Vad gäller färgbilder så har jag ibland dragit fördel av det gula ljuset men jag skulle ju vilja ha möjlighet att välja när jag vill ha det eller ej :)

/T
 
camilla skrev:


Ge gärna exempel på tungstensfilm :confused:

Kodak Porta 100T är den jag använt. Den är baserad på en färgtemperatur på 3200 grader K, och jag blev helt nöjd med resultatet. Jag har för mig att det finns andra tungstensfilmer, men jag kan inte komma på fler :)

Smidigast är ju dock att köpa ett filter, eftersom man kan använda vilken film man vill.
 
Om du fotar svartvitt i lågkontrast som glödlampsljus tenderar att bli, ska du välja en film som har bra tonspeparation i de mörka partierna, och ev pressa den något för att öka kontrasten i högdagerpartier...

//Harriet
 
Harriet skrev:
Om du fotar svartvitt i lågkontrast som glödlampsljus tenderar att bli, ska du välja en film som har bra tonspeparation i de mörka partierna, och ev pressa den något för att öka kontrasten i högdagerpartier...

Ahaa, ok den enda sv/v film jag vet med mycket kontrast i är Delta 400, vad tror du eller ni om den?
När du skriver om att pressa filmen så undrar jag åt vilket håll?

mvh
Camilla
//Harriet
 
Totta skrev:
Anledningen till att jag vill ha bort färgsticket är att det gör mina svartvisa bilder grådassiga eftersom det helt saknas högdagrar i dem./T
Problemet är att du har för litet kontrastomfång i motivet. Detta kan man avhjälpa genom att exponera filmen med ett högre ISO-värde, +1/3-2/3 steg och sedan öka framkallningstiden med 15-25%.
Detta gör att högdagrarna framkallas mer och blir tätare på negativet, den ökade framkallningstiden har mindre inverkan på lågdagrarna, det som händer justeras med ändringen av ISO-värdet vid exponeringen.
Ett allternativ kanske är att öka belysningen om det är möjligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.