Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto i en bildserie

Produkter
(logga in för att koppla)

zecute

Ny medlem
Jag skall fotografera när ett par personer skall utföra en väggmålning. Jobbet beräknas ta ungefär 2,5 timme. Jag skall göra en introduktionsfilm som visar vilka olika jobb de gjort. Det jag vill göra med kameran som är en Canon 550D är att jag vill att den skall ta en bildserie under hela förloppet. Jag vill alltså att kameran skall fotografera vid ett visst intervall under hela förloppet. Den kommer alltså att stå placerad på en punkt och sedan ta bilder under hela förloppet(ca 2,5timmar).

Jag är väldigt ny när det gäller just detta så har därför lite frågor.
Går detta huvudtaget att göra med kameran? Vad jag kan se så hittar jag enbart hur man gör för att ta i en bildserie. Men då måste jag ju själv hela tiden stå vid kameran och trycka av. Jag vill alltså att självutlösaren skall ta bilderna under hela förloppet, om det nu går att göra?
Hur stort bör intervallet vara mellan varje bild man tar? Och hur stor minneskapacitet bör man ha för ett sådant projekt, tänker då på hur stora minneskort man ev behöver?

Eller har någon något annat tips på hur jag kan genomföra detta på?

Blir det inte en väldigt tråkig bildserie om du tar alla bilder från samma punkt? Har du tänkt tanken att ta bilderna själv medan jobbet görs, och be dem som gör det berätta vad de gör under tiden? Då kan du bättre avpassa tidsavståndet mellan bilderna.

Men du har väl argument mot detta arbetssätt, kanske.

Per.

Han vill göra en timelapse-film, som min länk beskriver, där 2 1/2 timme blir några minuter film.

Aha, då förstår jag. Jag tror i alla fall att det blir tråkigt... Efter att ha sett på några exempel är jag rätt övertygad om att det är lika upphetsande som att se på färg som torkar, om ni ursäktar.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar