Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

foto himlen - blir helt vitt

Produkter
(logga in för att koppla)

gudmorsan

Aktiv medlem
förut när jag fotade himlen så blev bilden precis helt vitt. solen lyste. varför blev det så? har en nikon d3000.

förut när jag fotade himlen så blev bilden precis helt vitt. solen lyste. varför blev det så? har en nikon d3000.

För att bilden är helt överexponerad, du behöver ett eller flera av dessa lägre ISO, kortare slutartid och en mindre bländare. Alternativt vrid ratten till grönt.

/Karl

tack för ditt svar. hur fixar man bländare? fick min kamera i tisdags så har inte lärt mig så mycket än.

Och för att förlänga Karls svar så riskerar marken/förgrunden att bli underexponerad om man vill ha himlen rätt exponerad. En kamera klarar inte av att återge för stora kontrastskillnader och det klassiska är just det du råkat ut för.

Ett tips är att börja med att läsa igenom grunderna som finns i varje fotobok eller i Fotoskolan här:

http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm

tack för ditt svar. hur fixar man bländare? fick min kamera i tisdags så har inte lärt mig så mycket än.
Det elaka svaret: Läs manualen.

Det snällare svaret: Genom att sätta kameran i A- eller M-läge och ställa in det bländarvärde du vill använda. Vad dessa lägen innebär står i... *trumvirvel* ...manualen! ;-)

Det elaka svaret: Läs manualen.

Det snällare svaret: Genom att sätta kameran i A- eller M-läge och ställa in det bländarvärde du vill använda. Vad dessa lägen innebär står i... *trumvirvel* ...manualen! ;-)

Nej, det är inte det elaka svaret, utan det som i på tok för liten utsträckning. Har själv den åsikten att bruksanvisningen medföljer som ett hjälpande verktyg och inte som ett packmaterial.

Medan bruksanvisningen studeras så kan ju kameran gärna finnas till hands. Och så gäller det att i sedvanlig ordning att öva, öva och åter öva. Dessutom har ju Nikon D3000 hjälpmenyer att ta till, som ger en hjälp på vägen. Och gör man fel, och det gör man, så är det bara att prova på igen. Det finns ju en fördel med de digitala kamerorna att det kostar ju inget att prova sig fram. Annat var det ju på den tid när man hade en film i kameran och dessutom fick vänta på att se resultatet.

Orsaken är att kameran till skillnad från du själv inte klarar av att hantera en så stor ljusstyrkeskillnad som det handlar om. Din hjärna kan sägas ta ett antal bilder i snabb följd där varje bild omfattar ett ljusstyrkeområde och sedan fixar hjärnan till en "korrekt" bild åt dig. Detta klara inte kamerans sensor av. Den kan inte återge mer än ett relativt begränsat ljusstyrkeomfång. Så blir marken korrekt exponerad så blir himlen överexponerad. Och det kan till och med vara så att himlen blir helt urfrätt och vit utan detaljer. Så man får kompromissa. Bestämma sig för vad som är viktigast. Eller exponera mer efter himlen och sedan "rädda" marken i datorn.

Men tag du och ägna en stund åt bruksanvisningen. Och så finns det ju en hel del nyttigheter att hitta på nätet. Se bara den länk som dJb visade på. Det är bara att prova och testa. Blir inte resultatet bra så testa igen och försök fundera på vad det var som gjorde att resultatet inte blev som du tänkt dig. Och blir det bra så kom ihåg varför det blev bra.

Lycka till!

Jag tycker nog egentligen manualen är steg 2. Först måste man förstå vad det är man rattar in på kameran och för att göra det måste man ha en intuitiv förståelse om sambandet mellan tid, känslighet och bländare annars blir det mer abstrakt och svårförståeligt. Problemet TS stöter på är kanske inte heller beskrivet i manualen, dvs problemet att återge kontrastrika motiv. Problemet är ju ofta att antingen blir himlen för ljus eller så blir förgrunden för mörk. Genom att mäta ljuset rätt kan man kanske placera allt inom kamerans omfång, men då och då räcker inte det till heller vilket man får hantera på andra sätt.

Klart man vill ut och prova kameran lite innan man fördjupar sig i hur och varför...

Men ett par saker bör man ha med sig:

Hur gör jag så att kameran tar bilden mörkare eller ljusare?
-Genom exponeringskompenseringen, en knapp som det står "+/-" på. Håll den inne och snurra på kontrollhjulet så finns det en liten skala som flyttar sig mot plus eller minus.

Varför får vissa bilder både helt svarta och helt vita områden?
-Därför att kameran trycker ihop verkligheten. Prova att sänka kontrollen som heter "kontrast" om bilderna blir såna (oftast i direkt solljus). Då trycker kameran inte ihop omfånget framför objektivet lika mycket.

Att båda dessa kontroller finns klart och tydligt beskrivna i manualen hjälper ju inte om man inte vet vad man letar efter, men "bilderna blir för ljusa" borde ju gå att hitta. Såna "checklistor" med förslag på lämpliga åtgärder brukar det finnas i de flesta manualer.

Som dem två första svaren beskrev mätt ljuset på himlen och trixa till en korekt exponering men då finns det en risk att förgrunden (marken) blir under exponerad.

Eller köpa Graduated Grå filter (en liten plast eller glas skiva där övre halvan är mörkare och undre halvan är ljusare) och försöka igen

/Kristian

Förrutom att läsa manualen och lära dig kameran, måste du lära dig sammanhanget mellan ISO, slutartid och bländare. Jag kan rekommendera att ta en titt i tråden "Länksamlingstråd för nybörjare", i första inlägget finns en länk till en mycket pedagogisk förklaring, sedan finns det fler pedagogiska förklaringar längre ner i tråden. Att ha kameran till hands rekommenderas! :)

Sen finns det ju ett supertips för att undvika totalt utfrätta himlar, vänta tills kontrasten är lägre :) Om du väntar till kvällen och fotar i sidoljus eller medljus så bör det inte vara några större bekymmer, speciellt inte om himmeln är molnfri ;) Sätter man på ett polfilter så kan man när man fotograferar i sidoljus justera kontrast mellan moln och himmel på ett mycket trevligt sätt, genom att rotera polfiltret.

Innan vi kan uttala oss så här tvärsäkert borde vi nog be att få se bilden...

Något kan faktiskt vara fel på kameran. Men gissningsvis är det hanteringsfel.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar