Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto Film

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej...

Jag har fått i uppdrag att göra en liten foto film om en konferans som vi ska ha i Höst.. Tanken med filmen är att jag vill fånga byggantionen av scenen. Att man låter en kamera ta 1 bild varje minut, (någon som vet i fall det fungerar på en Nikon 70Ds?) för att sedan sammanföra alla bilder i ett program och sedan köra det i hög hastighetet, så att man ser hur scenen bygg upp..

Min fråga är, vilket program kan man använda sig av för att låta kameran ta en bild varje minut?

Och vilket program kan man använda sig av för att sammanfoga alla bildet till en film..

MVH Anders

Grymmekjelle skrev:Tanken med filmen är att jag vill fånga byggantionen av scenen. Att man låter en kamera ta 1 bild varje minut, (någon som vet i fall det fungerar på en Nikon 70Ds?)

Även fast jag alltid har använt mig av Canon så tror jag nästan säkert att du kan ta en bild per minut med Nikon D70(?). (Den lär visserligen vara av digitalt snitt, men jag har stött på uppgifter på internet att man faktiskt kan ta 3-4 bilder i sekunden med en Nikon.)

Min fråga är, vilket program kan man använda sig av för att låta kameran ta en bild varje minut?

Tror du får ställa in kameran på A, eller avtryckarfingerprogrammet, inställt efter en timer i andra handen.

Och vilket program kan man använda sig av för att sammanfoga alla bilder till en film..

Nu har jag bara använt mig av mycket enkla videoredigeringsprogram, men i de går det att importera stillbilder och ställa in hur länge de ska visas. I förekommande fall också hur bilderna ska växlas. Den funktionen på ett snyggt sätt borde också finnas i ett "riktigt" videoredigeringsprogram.

Om du har en laptop och Nikon Capture så finns en inbyggd funktion för timerstyrd fotografering. Du måste ha kameran kopplad till datorn hela tiden.

Snor tråden lite och undrar om det finns ett motsvarande program till Canon (i mitt fall en 300D) för timerstyrning?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar