Annons

Foto fascism?

Produkter
(logga in för att koppla)
Måste man fotografera dia för att vara riktigt accepterad? Eller varför tror alla att bara för att man scanar och printar så har man genast manipulerat sin bild också?

Jag har genom åren fotograferat med alla möjliga sorters film till att på senare år för enkelhetens (att kunna visa för andra) skull övergått tillhuvudsakligen färg kort.

När det då inte är egna projekt (som jag brukar låta ett proffs lab göra riktiga kopior för) utan tex fotoklubbs tävlingar så finns det alltid folk som tror sakerna ovan. Den intolerans och misstroende man då visar tycker jag är ganska obehaglig.

Visst det är lite större exponerings latitud på kort film men å andra sidan tyckte åtminstånne jag när jag plåtade mycket dia att det var mycket lättare att få fram den stämmning och exponering man faktiskt ville ha (färg, filtrering osv) än vad det är på kort där man alltid default får en korrigerande filtrering och man måste gå till negativet för att faktiskt se om man har lyckats...

Det verkar finnas andra fasta fördommar också i fotoklubbar (när det gäller komposition) som jag tycker att man sällan ser utanför den världen idag längre.

Jag kanske trodde vi hade kommit längre idag.

OBS Dock jag tycker det är väldigt kul/nyttigt att vara med i en klubb för det är fortfarande så att hur länge man än har hållt på så finns det nytt att lära och bra bilder att se och diskutera.

Bara en önskan om att folk tänker på vad deras käpphästar egentligen betyder för andra och om de faktiskt är gilltiga...

Med Vänliga Foto Hällsningar!

I Uppsala fotosällskap verkar det vara de riktigt gammla rävarna som springer och dreglar över senaste modell av digitalkamera :)

Har inte stött på intolerans när det gäller negativfotografering förutom från digitalivrarna på denna sida.

Mvh
Maverick

Foto fascism

Bara så att ingen misstolkar den klubb jag är med i är BRA även om även där delvis sådant här förekommer...

Det var någon kommentar om att det inte förekommer här, strunta i dem osv...

Jag börjar undrar är jag en stofil eller?

Tillbaka till historien, när jag började fotografera annat än semester bilder dvs 70-talet så gällde för att vara "seriös" att man använde svart-vitt helst alternativt dia, dessutom skulle man ha en separat ljusmätare alternativt en kamera med spot-mätning eftersom ingen kameras integral mätare kunde vara tillräckligt bra för en "seriös" fotograf. Idag tror jag de flesta förlitar sig på sina mätare i kameran men nu är det istället autofocus som inte är "seriöst" även om det fungerar snabbare och exaktare en för de flesta...

Vad menar jag då med detta, jo självfallet gick det att fotografera med min OM-1'a på 70-talet utan extern ljusmätare bara man lärde sig hur mätaren i kameran fungerade. Ibland fick man förstås frångå den men samma gäller för autofocus som oftast är påslaget idag men då man behöver det så slår man självfallet av det. Detta har självfallet inget att göra med om man är seriös eller inte utan om man kan sin kameras begränsninga (och sina egna).
Jag råkade bara bli trött på sk "seriösa" fotografers sätt, kan tex jämföras med sk "kulturknuttar" som de flesta brukar håna fast åt andra hållet.

Det enda som är "fint"/"seriöst" är om man kan sin kamera och sina filmer och kan producera bilder som man är nöjd med och förhoppningsvis även andra.

Vänliga fotohälsningar från en "oseriös" fotograf.

PS Gud förbjude ibland använder jag även min digitala kamera...
DS

Undra om detta med dia delvis har med historien att göra. Fram till någon gång på 1980-talet fanns det inga riktigt bra professionella negativfilmer. Sedan dess har mycket hänt.

Ett exempel på kvaliteten på negativ film är den mesta filmen i Hollywood på negativ film.

Eller för att citera en av husprofeterna J.M. Keynes, alla är vi slavar under en för länge sedan död ekonom (Vilket han bevisar genom att tillhöra en av mina husprofeter).

Alltså, det vi lärde oss i ungdomen finns kvar. Generationen över 30 år har lärt sig att dia är bättre än negativt. Är vi öppna till sinnet idag så är svaret, beror på vad filmen skall användas till.

Tyvärr blir fotoklubbar istället kameraklubbar ibland. Lite stolt får jag säg att så inte är fallet i Enskede fotoklubb där de flesta medlemmarna fotograferar väldigt aktivt med allehanda teknik - ofta med mycket bra resultat.

Du är välkommen!

Jag tror också väldigt mycket på att vi fotografer är väldigt konservativa när det gäller teknik. Exemplen är många på denna sida. Titta bara i trådar där någon nybörjare frågar efter en ny kamera att börja med. Då kommer det genast en massa svar som säger att vederbörande ska leta rätt på en gammal manuell kamera för att han/hon då lär sig fotografera på riktigt...

Själv är jag väl delvis likadan. Även om jag håller mig med moderna AF-kameror strax under yrkesnivå på modellerna så är jag själv väldigt skeptisk mot digitalkameror. Naturligtvis anser jag att jag har logiska skäl till detta ställningstagande. Men de tycker nog alla andra som andra uppfattningar också.

Mycket av det beror kanske på att vi just diskuterar mycket teknik. Det är på många sätt enklare att diskutera teknik eftersom det ofta inte kräver att vi lägger in personliga åsikter och värderingar. Diskuterar vi bildens innehåll så blir vi tvungna att öppna oss själva och motivera varför vi tycker en viss sak. Det tror jag är orsaken till varför så många kommentarer på denna sida handlar om teknik. Det är sällan man ser kommentarer som handlar om varför man gillar eller inte gillar där orsaken inte är teknisk.

Jag har insett att vi troligen även en lång tid framöver kommer få se trådar och kommentarer där folk ondgör sig över olika teknikval och motivval istället för att diskutera vad och varför vissa bilder förmedlar det de gör. Innan det blir någon ändring på det så krävs det nog att de flesta av oss blir betydligt mer ödmjuka och öppna för en diskusion runt våra bilder.

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar