Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstår inte trångsynteten hos folk

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väl alltid märkesfanatism oavsett om det gäller kameror, fotbollslag, bilar, motorcyklar, datorer eller instrument?

En del av grejen helt enkelt. Vi vill identifiera oss lite med produkten, tillhöra ett lag. Och i all vänlighet gnabbas med de som håller på andra lag.

Det finns inget kameramärke idag som begränsar ens möjligheter att fotografera och några pixlar hit eller dit har ingen som helst betydelse egentligen för något. Men tekniken går framåt och det finns en poäng i att ha state-of-the-art också.

Förr var det enklare - då kunde du ha din bladare, tre-fyra zeissgluggar i trettio år och fortfarande ha det bästa, eller motsvarande tex Leica M3 + gluggar. Egentligen är de kanske bäst fortfarande, om man räknar bort att de inte har några finesser och bara kan använda film. Men till att ta bra bilder passar de fortfarande alldeles alldeles utmärkt och jag undrar om vi kanske fastnar i vår teknikfixering istället för att lägga pengarna på en fotoresa istället?

Jag är själv inte stort bättre, men nog tog jag lika bra bilder med min FE som jag gör med min 300s? Förutom när det går snabbt, tex flugsnappare i flykt - där har dagens kameror med snabb autofokus och seriebildstagning enorma försteg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar