Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto åt tidning, företag intresserad av bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjorn_L

Medlem
Hej!

I slutet av juni blev jag kontaktad av en tidning som ville att jag skulle fota en finalmatch i en fotbollscup.

Jag använde tidningens utrustning och fick betalt för att jag bevakat en match.

Idag ringde dom som anordnar cupen och var intresserad av att använda en av mina bilder i en folder som dom bl.a. skulle ha med sig på någon mässa.

Så jag undrar hur det ligger till. Äger tidningen den ekonomiska rättigheten? Har jag ens möjlighet till att ta betalt för bilden och hur mycket ska jag då ta? Ska tidningen ha del av arvodet osv?

Cupen är en av de större i Sverige räknat till antalet lag.

Tacksam för svar!

/Björn

Om ni inte skrivit på något kontrakt och du har originalbilderna så är rätten din att göra vad du vill med dom.

/Stefan

Tack för svaret Stefan!

Vi har inte skrivit något kontrakt. De redigerade bilderna finns på min dator samt på någon server på tidningen.

Så det här är alltså mellan mig och och de som vill köpa bilden.

Jag trodde aldrig att jag skulle hamna i den här situationen så jag har förstås inte BLF:s prislista som kunde ha varit en fingervisning.

Jag har inga tankar om att jag ska göra några stora pengar utan jag är ute efter att få ett någorlunda skäligt arvode för bilden.

Tacksam för prisförslag eller utdrag ur BLF:S lista.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar