ANNONS
Annons

Fotgraf eller amatörfotograf ????

Produkter
(logga in för att koppla)

moh1

Aktiv medlem
När kan man titulera sig Fotograf och inte amatörfotograf.

1.När fotoväskan överstiger visst antal tusen kronor

2.När man börjar ta betalt för bilder och isåfall vad skall man då tjäna per år för att nå dit.

3.Eller blir man bara fotograf av att gå fotoutbildning och inte av ett aktivt fotograferande.

Vore kul att få veta vad ni har för uppfatningar.
 
För mig är det ganska tydligt.

Utbildning och utrustning är "underlättar" nog men gör inte alltid en bra fotograf.

Någon som tjänar pengar på sitt fotograferande är väl en yrkesfotograf - på hel eller deltid.

En amatörfotograf KAN skapa lika bra eller bättre bilder än en "fotograf".

Ett aktivt och kreativt fotograferande i kombination med en viss "läggning o talang" är för mig det som gör en "fotograf".
 
Fotografer är väl alla som fotograferar?

Sedan finns det mera och mindre duktiga sådana. Några har talang, andra inte. Vissa har det som hobby, andra lever på det. Somliga finansierar sin egna utrustning genom fotografin.
 
Proffs är man när man tjänar pengar på fotograferandet. Allt annat är amatörfotografering.
Säger inget om utrustning eller bildkvalitet.

Fotograf är neutralt, dvs kan antingen vara amatör eller proffs.

En del är bara kameraägare och inte fotografer. Det har mer att göra med vilken attityden man har till sitt fotograferande. Fotografen ser sitt fotograferande som en del av sin identitet vilket inte kameraägaren gör.

Så ser jag det i alla fall.
/Johan
 
Det korta svaret är att det beror på.

Det långa är att min syn på saken är att "fotograf" är ett i huvudsak tretydigt begrepp.

För det första är det ett samlingsbegrepp för amatörfotografer, yrkesfotografer, nybörjarfotografer, modefotografer, naturfotografer, whatever-fotografer, osv.

För det andra är det en yrkestitel. Dock ej en skyddad sådan, dvs. vem som helst får kalla sig fotograf. Dock är det kanske smidigast (främst för att inte förlöjliga sig själv) att undvika att som amatörfotograf kalla sig "fotograf" i sammanhang där man riskerar att ge intryck av att ha foto som yrkesmässig verksamhet.

Slutligen har det också en viktig juridisk innebörd när det handlar om upphovsrätt. Här är ju alla som tar en bild "fotograf", dvs. upphovsman till den bilden.

Jag plåtar ideellt (dock bara ett "jobb" hittils) för Universitetstidningen vid LTU. Då säger jag att jag är fotograf när jag möter någon i samband med lösandet av uppgiften men givetvis inte annars.
Likaså om jag t.ex. ska plåta någon bekants högtid av något slag (dop t.ex.). Då kan jag presentera mig som "fotografen" för utomstående om det är relevant i situationen.

Om jag är ute och plåtar för skojs skull (oj, det var länge sedan...) och får frågan "är du fotograf?" då svarar jag troligen, "ja, men inte yrkesfotograf, jag plåtar bara för mitt eget höga nöjes skull..."

Jag gillar inte att stämpla mig själv som "amatör" eller "hobbyist" utåt då det för i princip alla utom amatörfotografer, radioamatörer och modellbyggare har en ganska nedvärderande innebörd.
Hur ofta har man inte hört uttycket "Jä*la amatörer!!!"
 
moh1 skrev:
När kan man titulera sig Fotograf och inte amatörfotograf.

1.När fotoväskan överstiger visst antal tusen kronor

2.När man börjar ta betalt för bilder och isåfall vad skall man då tjäna per år för att nå dit.

3.Eller blir man bara fotograf av att gå fotoutbildning och inte av ett aktivt fotograferande.

Vore kul att få veta vad ni har för uppfatningar.
Överför det till något annat yrkesområde så kan du svara sedan.
När kan man titulera sig Snickare och inte snickaramatör?
1.När verktygslådan överstiger visst antal tusen kronor

2.När man börjar ta betalt för snickeriarbeten och isåfall vad skall man då tjäna per år för att nå dit.

3.Eller blir man bara snickare av att gå snickerikurser och inte av ett aktivt snickrande.

Nå, hur blev det?
Us
 
LeadHead skrev:


Då kan jag presentera mig som "fotografen" för utomstående om det är relevant i situationen.


Detta tycker jag representerar min syn, presenterar mig som "fotografen" när jag skall fotografera någon. Inte som yrkesfotografen eller amatörfotografen, båda två har för stark betydelse för dem som inte är så initierade som vi här på Fs.

//Axel
 
"Visuell kreatör",

"Fotograf" om jag känner att jag vill kalla mig det.
"Professionell Fotograf" om jag lever på det ocoh vill kalla mig det.

Själv så är jag "Visuell kreatör",,, då är det ingen som har förutfattade meningar utan bara frågor som jag gärna svara på. Lite töntigt, javisst men det ligger ngt i det;)!

/Mvh Niclas,

Ps, Hur det är med dessa ev skyddade titlarna här i Sverige låter jag stå öppet,,,
 
Jag förstår frågan.
Stöter på folk som - när jag står med min (analoga, visserligen) kamera och försöker ta bild av något ingen annan 'ser', - säger:
'Are you a REAL photographer?'
Jag är ju snäll som ett lamm och ler och säger att jag bara är en 'amatör', fotograferar som hobby, osv., men egentligen har jag lust att säga:
'Photographer? Me? Are you barking mad?! No! It'll be at least another twenty years before I'll put FILM in the camera!'
(Någon annan har kanske ett ännu bättre avsnoppande svar på den frågan - som jag faktiskt hatar att besvara. Visst är man väl fotograf om man står med rumpan i vädret och pekar med kameran in i en häck för att ta en närbild på ett nypon? Eller klämmer sig som en flundra mellan glas och väggar för att fånga en spegelbild. Vem annars skulle göra något så dumt? :D)
Mvh
/Gitte
 
Såhär ligger det till gott folk.

En fotograf är du när du fotograferar oavsett i yrket eller som hobby, men däremot så är du yrkesfotograf när du har det som yrke och amatörfotograf när du har det som hobby.

Glasklart
 
1. Kanske när andra börjar kalla dig för fotograf så kan du också själv göra det.

2. Eller det oftast folk menar med: "Är du fotograf?" är väl vad jobbar du med.
Om din inkomst till 50% eller mer kommer från fotografering så är du väl fotograf.

Men bara för att man är yrkesfotograf betyder inte det att man är bra fotograf.
Fast bra och inte bra inom fotografi är väl smak sak också.
 
Mina överordnade här på Lysekils kommun har börjat kalla mig för "kommunens fotograf" så jag antar att jag har kvalificerat mig då, eller? I och med jobbet har mitt privata fotograferande ändrat sig en del för att fylla ett behov jobbet har av bilder och jag känner, i takt med att kunskaperna ökar, att jag blir mer och bättre fotograf. När jag vågar kalla mig för "yrkesfotograf" det vet jag inte. Nu är jag bildarbetare tror jag.

:)
 
Oj vad svar jag fick på min fråga...


Om man tittar på tex en bildbyrå är de som kallar sig för fotografer där till 100% fotografer eller är det även fritidsfotografer.


Men om man vänder på det hela när måste man sluta att kalla sig för amatör.

tex vid fototävling för amatörer.

om jag har sålt en bild en gång är det slut för mig som amatör då.
 
moh1 skrev:
Om man tittar på tex en bildbyrå är de som kallar sig för fotografer där till 100% fotografer eller är det även fritidsfotografer.


Beroende på bildbyrån såklart,,,, men generellt så kan det vara alla möjliga kategorier fotografer, tom "Visuella Kreatörer" om jag hade velat;)


Mvh Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.