Jo jag vistas där uppe med jämna mellanrum så det har blivit ngr turer ut på de blå.
Det är ett svårt game och man skall nog ha lite tur om man skall få fina bilder utan direkt rutin.
Bla för att vädersituationen är så kritiskt.
Man måste också ha turen att komma i kontakt med "socialt inställda" familjer (ofta så är de under tex förflyttning,,)
Motivet är enormt svårfångat på bild (i rätt/bra läge).
Det är alltså många faktorer som skall spela in för att man skall få "bra" bilder.
Vad gäller utrustning så gäller det att ha sånt som inte är så svårt att skydda för skurar och vattenkaskader. Alltså ett 135 f/2 är lättare att skydda än ett 70-200..
Jag (om jag hade fått välja) hade valt ljusstarka objektiv som tex 24-70 och 70-200 f/2,8. Jag hade gärna valt fasta objektiv eftersom jag gillar det bäst men det är smidigt med zoom från båt!
IS, är en stor fördel där ute på vågorna, tro mig! Men tro mig också att många inte har vett att hålla kameran stilla och vänta in valarna utan svingar kameran fram och tillbaka där de dyker upp.
Det är få ljusa timmar om dagen (just nu knapp skymmning mitt på dagen vid normalt väder) vilket gör att man ofta kör ut innan det blir ljust och hem när det blir mörkt.
Om jag skulle resa dit FÖr att fota och inte ville komma hem med bajsbilder så skulle jag planera i alla fall tre eller kanske fyra turer utspritt på minst en vecka. Då tror jag chanserna är stora att lyckas ok.
Jag känner en fotograf som fotar dessa djur flera veckor/år och det är ruggigt så mycket tid det krävs för att skapa bra bilder. Inte som att fota åtelvan Björn eller Örn direkt
Ett praktiskt fototips är att välja landskapsutsnittet att fota och sedan hoppas på turen att det dyker upp en Späckis just där. De allllra flesta står och svingar kameran med valarnas rörelser,,, hur ofta ser man då ngt annat än hav och val? Eller val, hav och kanske lite land om man ser rätt.. Nej, komponera efter land och exponera i rätt läge när det dyker upp en val..
Har man inte kameran i rätt läge INNAN en val dyker upp så hinner man inte dit när man ser en i vitögat. Om man inte gör som många och skjuter ifrån höften (jag håller inte på med sånt!). Före valarna är det osm gäller
!
Här ser vi en underbart fin bok som ovan nämnda fotograf lanserade i höstas.
http://www.naturogfritid.no/default.asp?VS=detalj&RK=64&ID=830278&vtitle=Spekkhoggere
Mvh Niclas,