Annons

Fotat späckhuggare i Lofoten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Glenn Bark

Aktiv medlem
Hej
är det nån här inne som har fotat späckhuggare i Lofoten, Tysfjord?

Vad jag undrar är vilken utrustning som bäst lämpar sig för det, dvs brännvidd, stativ etc. Jag antar att avståndet är rel stort (om man inte har tur), men att man ev klarar sig med ett 70-200/2.8 IS (plus 1.4x TC), eller? ISen verkar lämpligast, fotandes från båt. Annars har jag 400/5.6 att tillgå, men med förmodad risk för viss oskärpa i bilderna.

Har ni använt stativ, enben...?

Väderskydd för utrustningen?

Tips behövs här, för att jag ska få mesta möjliga ur trippen.

//Glenn :)
 
Jag har varit där i slutet av 90-talet. Då använde jag en 100-300/4.5-5.6 utan något stativ. Jag hade lite problem med att få skarpa bilder eftersom det var hård vind och blötsnö/regn och ganska kraftig sjögång. Mitt eget fel att jag inte tog med snabbare film.

Jag tycker du ska ta 70-200 + 1,4x och ett enbens-stativ, vanligt stativ är nog för klumpigt på båten. Späckhuggarna kommer ganska nära ibland, och då är det perfekt med en zoom. Med lite tur så får du se dem inom 10-20 meter.

Välj en mindre båt om du har möjlighet, så kommer du närmare vattenytan. De mindre båtarna är oftast smidigare och kan komma närmare späckhuggarna när ni väl har hittat dem.

Om vädret är bra så blir det nog kanonbilder!
 
Tack för tipset Anders :)
Jag misstänkte att ISen borde vara att föredra vid den här typen av fotografering.

Har också tittat på möjligheterna att fota från gummibåt, lite dyrare men perspektivet borde bli fantastiskt mycket läckrare. Risk för vattenstänk antar jag. Kanske får kapsla in kameran på ngt sätt så den klarar de värsta stänken.

//Glenn
 
Är det nån som fotat, tex späckhuggare, från låg gummibåt? Hur har ni i så fall skyddat kameran från stänk? (har inget UV-hus...) :)

//Glenn
 
Jag har fotat späckhuggare från en gummibåt i Lofoten. På den tiden hade jag dock bara en digital kompaktkamera med motsvarande 120 mm obejktiv. Det var lugnt, så jag behöved inte skydda den. Jag har använt vattentäta fodral från EWA marin som jag är nöjd med, även om det blir klumpigt.
Kom i håg att det är mörkt i Lofoten. Så här års är det bara några timmar med ljus som hjärnan upplever som dagsljus, men det är inte något som kameran håller med om. Högt ISO tal och stor öppning är det som gäller. Ställ in kameran på seriebildstagning. Jag hade kameran beredd och så fort jag såg något lyfte jag upp den mot ögat och tryckte av några bilder. Man hiner inte sikta nogrant, så det är bara att ta många bilder och hoppas på turen.
 
Tack för svaret Staffan.
Jo, ljuset är jag medveten om. Jag bor i Luleå, och vi har ju iof sig mer ljus jmf med Lofoten, men vi har ändå inte mer än 2-3 timmar fint ljus/dag...OM det är soligt och klart. Är det mulet, blir det inte ljust. :) Så, det är jag medveten om.

Snabba tider är nog ett måste, så det kommer att bli 70-200/2.8 + 1.4xTC. Sen får jag öka ISOtalet tills det blir ok (hoppas på soligt och fint väder :). Tar givetvis med alla CF-kort jag har, plus min Xdrive. Och av vana från fågelfotograferandet, så kör jag alltid serietagning :)

God Jul
Glenn
 
Jo jag vistas där uppe med jämna mellanrum så det har blivit ngr turer ut på de blå.

Det är ett svårt game och man skall nog ha lite tur om man skall få fina bilder utan direkt rutin.
Bla för att vädersituationen är så kritiskt.
Man måste också ha turen att komma i kontakt med "socialt inställda" familjer (ofta så är de under tex förflyttning,,)
Motivet är enormt svårfångat på bild (i rätt/bra läge).

Det är alltså många faktorer som skall spela in för att man skall få "bra" bilder.

Vad gäller utrustning så gäller det att ha sånt som inte är så svårt att skydda för skurar och vattenkaskader. Alltså ett 135 f/2 är lättare att skydda än ett 70-200..
Jag (om jag hade fått välja) hade valt ljusstarka objektiv som tex 24-70 och 70-200 f/2,8. Jag hade gärna valt fasta objektiv eftersom jag gillar det bäst men det är smidigt med zoom från båt!

IS, är en stor fördel där ute på vågorna, tro mig! Men tro mig också att många inte har vett att hålla kameran stilla och vänta in valarna utan svingar kameran fram och tillbaka där de dyker upp.

Det är få ljusa timmar om dagen (just nu knapp skymmning mitt på dagen vid normalt väder) vilket gör att man ofta kör ut innan det blir ljust och hem när det blir mörkt.

Om jag skulle resa dit FÖr att fota och inte ville komma hem med bajsbilder så skulle jag planera i alla fall tre eller kanske fyra turer utspritt på minst en vecka. Då tror jag chanserna är stora att lyckas ok.

Jag känner en fotograf som fotar dessa djur flera veckor/år och det är ruggigt så mycket tid det krävs för att skapa bra bilder. Inte som att fota åtelvan Björn eller Örn direkt:)

Ett praktiskt fototips är att välja landskapsutsnittet att fota och sedan hoppas på turen att det dyker upp en Späckis just där. De allllra flesta står och svingar kameran med valarnas rörelser,,, hur ofta ser man då ngt annat än hav och val? Eller val, hav och kanske lite land om man ser rätt.. Nej, komponera efter land och exponera i rätt läge när det dyker upp en val..
Har man inte kameran i rätt läge INNAN en val dyker upp så hinner man inte dit när man ser en i vitögat. Om man inte gör som många och skjuter ifrån höften (jag håller inte på med sånt!). Före valarna är det osm gäller:)!


Här ser vi en underbart fin bok som ovan nämnda fotograf lanserade i höstas.
http://www.naturogfritid.no/default.asp?VS=detalj&RK=64&ID=830278&vtitle=Spekkhoggere


Mvh Niclas,
 
Oavsett vilken kamera du tar med så är den sekundär i förhållande till att göra rätt när det gäller.

Om det mest skitiga väder (friska väder:) uppstår så rekommenderar jag att du alltid har med dig en vattentät engångskamera eller varför inte tre fyra st. Då slipper man bry sig, åsså plockar man fram systemaren när det känns tryggt nog.

En liten gummibåt (de är ju inte direkt små, tar ofta 15-25 pers!) är rättså stadig och följer med vågorna bättre än en större båt, vilket gör att det egentligen inte piskar in vatten om inte båten kör.


Jag kör en egotripp :) och visar en bild som jag fotade med engångskamera..

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/273824.htm?set=lp

MVH Niclas,
 
Tjenare Niclas, kul att du blandade dig i leken. Vet ju att du vistats mycket i Lofoten, så jag misstänkte att det bara var en tidsfråga innan inläggen kom :))

Kanontips, det där med vattentät engångskamera. Det hade jag inte ens tänkt på. Köper säkert med mig några stycken, som man kan "offra" i vågorna.

Saken är den att jag fick späckhuggarsafarin som present i fredags, så jag har inte mer möjlighet att planera trippen än att välja en helg då jag kommer loss från arbetet. Tyvärr, för givetvis hade det varit mycket roligare att kunna spendera åtminstone en vecka där uppe, med flera dagsturer på schemat. Men nu är jag låst till EN tur, och då vill man ju vara mesta möjliga förberedd. Men det känns som bitarna börjar ramla på plats. Resan blir av någon gång efter nyår, så jag har fortfarande några veckor på mig att planera/fundera.

//Glenn :)
 
Ja, en tur ut är kanske lite MEn det kan ju slå till med fina förhållanden såklart. Då är det dumt att inte vara lite redo.

Mvh Niclas,
 
Som några har varit inne på så är tur väldigt viktigt. Jag skulle tro att du får bättre bilder med en engångskamera och en fyrklöver än med utrsustning för 100 000 kr. Jag var på späckhuggarsafari en dag när jag gick på Lofoten folkhögskola. Jag såg fler späckhuggare än eleverna på skolans fotolinje såg på en hel veckas sökande någon månad innan. Dessutom lyckades jag få några bra bilder på nära håll med solnedgång i bakrgrunden. Hittar dessvärre inte bilderna på datorn jag sitter vid just nu.

Lycka till! Du behöver all tur du kan få.
 
Inser att tur är en viktig sak att packa ner i kameraryggan innan avfärd :) Det gäller väl iof sig alltid vid fotograferande av djur- och fågelliv, att man har ett visst mått av tur.

Hur som helst så ser jag fram emot en mycket trevlig och spännande tur till Tysfjord. Som alltid är det själva upplevelsen som är det primära. Sedan är det alltid en bonus att få några bra bilder, vare sig det rör sig om pilfinkar eller späckhuggare :)

mvh
Glenn :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.