Annons

Fotat med RAW inst, går ej ha in på datan..

Produkter
(logga in för att koppla)

Idrus

Aktiv medlem
Hej!

Råkade ha på RAW inställning på kameran när jag fotade, och nu går det inte att ha in bilderna på datorn, hur gör jag?
 
Vad har du för kamera?

Du bör ha fått med programvara till kameran som du kan installera på datorn så att du kan se dina bilder och spara ner dem som jpg.

Om du inte har någon programvara kan det kanske finnas gratis programvara på nätet som du kan ladda ner.

Vad har du för operativsystem på din dator? (Windows Vista, XP?)

Mvh
Anders
 
Ida har enligt profilen en D50.

Kan det vara så att ida inte har något program som löser NEF-formatet?
 
Kan vara så att RAW-filerna inte går att överföra direkt via kameran (endast jpeg), utan du måste ha kortläsare.
Väl i datorn behöver du speciella program som kan tolka råfilerna för att du ska kunna se bilden, det går inte i Windows vanliga bildvisare (utan tillägg).
 
nosferatu skrev:
Kan vara så att RAW-filerna inte går att överföra direkt via kameran (endast jpeg), utan du måste ha kortläsare.
Väl i datorn behöver du speciella program som kan tolka råfilerna för att du ska kunna se bilden, det går inte i Windows vanliga bildvisare (utan tillägg).
Det låter i allra högsta grad konstigt. Jag har aldrig haft problem med att föra över bilder via USB.
 
Som jag har förstått det fungerar det så hos en del kameror, dvs. att råfiler inte överförs vid direktöverföring från kameran. Kan ha fel dock.
 
Hej!

Erik har helt rätt. Du måste gå in på ditt minneskort via utforskaren för att hitta dem. Den automatiska överföringen hittar inte bilderna tyvärr.

Sedan behöver du givetvis ett program som kan visa RAW-filerna också men det bör du fått med din kamera.

Mvh,Magnus
 
Jag har tre olika Nikon DSLR och har alltid tankat över mina raw-filer via USB...
 
Första gången jag skulle föra över bilder från kameran till datorn så använde jag kamerans meny till det, då fick jag bara över jpg filerna. Nu så använder jag aldrig kamerans meny, utan jag kopplar in usb-kabeln klickar fram "mina bilder" i datorn sen klickar jag på "start" och går till "den här datorn", letar upp kameran som finns under "flyttningsbara lagringsmedia" klickar fram den och öpnnar mappen. Sen är det bara att hasa över mappen med bilderna till "mina bilder". Kortläsare behövs inte, vet inte om det går fortare som en del påstår, men jag tror inte det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.