Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota vid snabba rörelser

Produkter
(logga in för att koppla)
Hallå på er!
Jag var ute och gjorde lite nya försök med att fota min hund, jag vad kan jag säga inte fullt perfekta som sagt mycket övning kvar återstår.
det väldigt svårt att hänga med hunden på den här bilden tror jag fick fokusen på halsen, Det är en hel del som jag inte fick med ordentligt som jag skulle vilja ha med.
Ni kanske kan se bättre än vad jag gör som jag kan tänka på nästa gång! Så kom gärna med kritik!

Den här bilden tog jag med följande inställningar:
slutartider på 1/500 vid f/5,6
brännvidd 62 mm
ISO 320 med AF centrerad

Jag tycker det ser ut som lite rörelseoskärpa. Var inte rädd att dra upp ISO ytterligare för att få kortare tider. ISO 800 på en 7D bör funka.

Jag tycker du kan beskära bilden lite, försöka få bort den övre delen av bilden med vägräcket.

Sedan bör du vara medveten om att din glugg, 18-135, inte är den bästa för ändamålet. Jag har den själv och den är utmärkt som reseglugg men det är inte den snabbaste gluggen att fokusera och i utzoomad är bländaren liten.

Om du har råd, fundera på att köpa en L-zoom, t ex någon av 70-200 varianterna. Det kommer att göra skillnad på den här typen av bilder. "Sportfoto" skall kosta! :)

Nu vet jag inte vilket avstånd du står på här men vid tre meter har du ett skärpedjup på ca en halvmeter, så fokus på halsen eller huvudet spelar nog inte så stor roll. Ett skarpt objektiv med lite kortare slutartid gör nog mer nytta för skärpan än exakt var fokus sitter.

AFJ: Jag bugar och tackar för dina råd! Jo, jag har inte hunnit göra något med bilden ännu mer än att förminska bilden, annars är den direkt uppladdat! =)

Hehe! jo, tack instämmer med 18-135 mm där den fick duga ett lite tag till ska självklart kosta på mej med ett bättre objektiv för det kommer fotas mycket mer på hundar när man själv håller på med det..

Drogen: Avståndet vart inte så långt eftersom hunden började svänga in mer och mer mot mej då så tror jag hamnade runt 2 meter. Men jag tackar så mycket dör din kritik! =)

De värdena på två meter ger istället bara ~25 cm i någorlunda fokus. Ser väl ungefär så ut även om bilden är lite för liten (och nosen lite för mörk) för att det ska vara tydligt - kameran kanske har fokuserat på pinnen, den har ju bra kontraster. Att ögat trots det inte ser ut att vara skarpt kan faktiskt bero på att 1/500 inte räcker till när hunden svänger runt med hela kroppen och vrider huvudet (kanske slänger omkring lite med pinnen dessutom?).

Fast nu gissar jag rätt mycket. :)

Den följande fokusen på 7D behöver lite tid på sig att låsa på ett rörligt föremål, förutsatt att den lyckas öht med just vad du vill att den ska låsa på. Använd tumfokus (ställ in så att avtryckaren inte startar AF och använd knappen AF-on, leta i the fine manual om du inte vet vad jag menar) och peka med rätt fokuspunkt på det du vill ha skarpast någon sekund (håll in AF-on) innan du trycker av en serie på några bilder. Tänk på att fokuspunkten är större än den ser ut i sökaren, det är inte alltid kameran instämmer i vad du tycker är lättast att fokusera på.

7D har goda möjligheter att både fokusera rätt och att låta dig välja en punkt som ger lite roligare komposition än fokus mitt på, men det finns tillräckligt med inställningar för att förvirra vem som helst. (Jag letar åtminstone själv fortfarande efter bästa balansen mellan de olika staplarna.) En bättre glugg vore ju förstås käckt - framför allt en som fokuserar snabbare. EF 70-200/4 L (den utan IS) är inte jättedyr i sammanhanget.

Hehe ja 5D är ingen actionkamera direkt. Men om man förlitar sig på sin timing så är det ju en underbar kamera:)

Ramlade över detta klipp.
Mysiga scener :)

Duktig vovve! Fast fotografen fegar allt lite - AF behöver ju inte jobba lika hårt med att följa hunden i snö som på barmark. ;)

Notera slutartiderna också, det var väl knappt nån bild under 1/1600? Bra ljus är aldrig en nackdel med välpälsade hundar som inte kan stå still.

Livar upp den här gamla tråden med en fråga .
Tänkte försöka mig på att fota en springande hund i skogen. Vad ska jag ha för objektiv på min Canon 6d?

Har Canon 24-70 f/4L , Canon 70-200 f/4L och tamron 90mm 2.8

Bonusfråga. Ska jag stänga av bilstabilisatorn på 24-70 om jag använder den gluggen ?

Ef

Livar upp den här gamla tråden med en fråga .
Tänkte försöka mig på att fota en springande hund i skogen. Vad ska jag ha för objektiv på min Canon 6d?

Har Canon 24-70 f/4L , Canon 70-200 f/4L och tamron 90mm 2.8

Bonusfråga. Ska jag stänga av bilstabilisatorn på 24-70 om jag använder den gluggen ?

EF-objektiven har snabbare autofokus än Tamron, så använd dem. Stäng av bildstabilisatorn eftersom du måste ha snabb så slutartid att den inte gör någon nytta. Vilket av dem beror på avståndet till hunden. Jag misstänker att 70-200 blir bäst.
OBS! Du behöver ha bra ljus för att klara kort slutartid! En glänta eller en stig behöver du troligen

Tack för tipsen. Ska se till att hitsen plats som är så ljus som möjligt. Blir nog inte mitt inne i skogen skulle jag tro.

Ponera att du är ute på en stor gräsmatta. Hunden springer fram och tillbaka och jagar t ex en boll eller en pinne som kastas. Menar du att du då hinner med att använda manuell fokus för att fånga hunden i flykten? Eller använder du manuell fokus för att förfokuser på en given punkt som du hoppas att hunden skall passera?
Det senare är det enda rimliga för manuellt fokus. En snöboll i helvetet har större chans att överleva än vad vilken fotograf som helst har att manuellt sätta fokus på ett öga på en hund som rusar fram och tillbaka i ditt scenario, om fotografen försöker göra det genom att följa hunden.

Men "hoppas att hunden skall passera" är lite defaitistiskt. Som för det mesta man ska fotografera så lönar det sig att känna till sitt motiv väl. Om man har studerat springande och hoppande hundar i allmänhet, och just den här hunden i synnerhet, så finns det en god chans att man kan förutse var hunden kommer att befinna sig de närmaste 5-10 sekunderna. Där ska man förfokusera.

För lekande och springande hundar brukade jag använda mittzonspunkterna och servo med 7D.
EF 70-200mm L är mycket lämpligt med sin fina skärpa och snabba autofokus.
Arbete och övning ger resultat. Det handlar om att fästa fokuspunkterna på motivet, rätt plats vid rätt tillfälle. Snabba kasta och ryck i sidled är inga problem för då ändras knappast fokusavståndet. Däremot är oförutsedda snabba rörelser mot kameran problematiska. Det kan vara väl knivigt även för 7D som har hyfsat snabb och känslig AF.
Man får helt enkelt räkna med typiska bilder som oskarp nos och ögonparti men skarp nacke och bröstparti när jyckarna rusar fram med hög fart.

Den här bilden krävde många försök och Zorro var lika glad varje gång han fick ta språnget.
En skickligare fotograf än jag hade säkert fått fler "keepers"
Zorro:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/301578/2931138.htm

Är skillnaden "så stor" på snabbheten på AF mellan Canon 70 - 200 och Tamron 70 - 200.

Tack på förhand och glad påsk.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar