Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota vid snabba rörelser

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomte0

Aktiv medlem
Hallå!
Skulle ha lite råd när gällande fota i snabba rörelse! vad man ska tänka på och vart man ska fokusera på m.m.
Var ute idag och tänkte ta några bilder när min hund var ute och springer, men det gick inte så lyckat, ni kan tänka hur resultatet blev "Suddig".
hur ska jag göra för att lyckas bättre?

Mvh / Johan

På en Canon sätter du på AI servo och väljer enbart mittpunkt och följer med rörelsen. Tiden bör vara kort, för bilar/MC finns en bra tumregel för T, 1 genom fordonets hastighet i km/h. Dvs för bilar i 60km/h är 1/60 sek ett bra utgångsvärde.

En helt annan approach är att försöka frysa en rörelse. För en hoppande hund skulle jag börja på 1/500sek eller kortare. För att uppnå det kan ISO behöva höjas så här på hösten men har du en någorlunda ny kamera är ISO 800/1600 inga problem. Med FF kan du pressa ISO lite till.

Det beror ju lite på vad du har för kamera. Har du en liten kompaktkamera har du sannolikt begränsade möjligheter till inställningar för hur autofokusen skall fungera. Har du en systemkamera finns det ofta en mängd parametrar att jobba med.

I princip gäller följande:

- Se till att få korta slutartider. Det får du genom att välja en stor bländare (lågt bländartal). Om ljuset är dåligt får du räkna med att höja ISO.

- Välj "följande autofokus"

- Högsta möjliga seriebildshastighet

- Använd en central fokuspunkt.

- Skjut massor med bilder, när det gäller snabba rörelser får man räkna med att slänga merparten av bilderna.

wfrank: Tackar för dina tips ska prova lite mer imorgon med dom knep du kom med!

AFJ: Jag kör med en Canon EOS 7D, jag körde lite med en bild serie nu när du säger att central fokuspunkt. kan också vara något för nu köra jag med 19 punkter AF!

Tackar er för känns nu att jag har fått ny inblick i det här.

7D har mycket avancerad AF med massor av olika inställningsmöjligheter, läs i manualen och du kommer att få gråa hår! :)

Jag har också en 7D och skulle jag försöka fota en springande hund skulle jag nog använda "utökad fokuspunkt" eller möjligen "zon" och i båda fallen välja den centralt. AI Servo och 8 high speed sekvens.

Jag brukar fota i Av läget, välja största möjliga bländare och sedan anpassa ISO efter ljuset och se till att jag får tider på max 1/500, gärna kortare. Har du otur med dåligt väder och har ett objektiv som inte är så ljusstarkt kan det vara väldigt svårt att få till bra bilder.

Jag tycker hundar är svårt, de är ofta tråkigt svarta och far runt och har sig - inga bra fotomotiv! :)

AF är ofta inte att tänka på när det går fort och du tex agerar nära närgränsen på ett längre teleobjektiv. Då är en duktigt inövad MF det enda valet, ev i kombination med AF,en.

Det där med att fästa AFpunkten på den del av motivet för att sedan följa brukar bara leda till trista kompositioner.. ofta vill man ha tex ett öga skarpt och hur kul är det att hela tiden sikta med ögat typ i mitten?,,

Rent praktiskt så är detta mina bästa tips:
- Öva in den manuella fokuseringen med stöd och hjälp av AF!
- Placera AF,en på tummen (som regel den stjärnmarkerade knappen för exponeringslåset vid tummen). Om du låter AF,en vara låst till exponeringsknappen så har du låååångt ifrån bästa möjligheterna för att lära dig kombinera AF och/med MF!

/Niclas,

AF är ofta inte att tänka på när det går fort och du tex agerar nära närgränsen på ett längre teleobjektiv. Då är en duktigt inövad MF det enda valet, ev i kombination med AF,en.

Jag är absolut ingen van action fotograf. Menar du att man skulle klara av att fokusera manuellt på en hund som kommer springande och hoppande? Att försöka fokusera på ögat låter trevligt men om det rör sig om en hund i rörelse får man väl vara glad om man överhuvudtaget får fokus på någon del av jycken! :)

Själv tror jag att jag skulle få betydligt fler keepers om jag lät min 7D göra jobbet än om jag försökte själv.

När jag fotar motorsport händer det att jag använder manuelll fokus genom att för-fokusera på en given plats. Men då vet jag att motivet kommer att passera där. Hundar är nog inte lika förutsägbara.

Men som sagt, jag har inte mycket erfarenhet av hundfoto och böjer mig gärna för expertisen.

Mm, det är ju inte lätt.. men hur gör man då?
Om man skall följa hunden med AF,en så blir det ju noll fokus på allt annat runt hunden i bilden.. Det är väl till stor del en personlig sak men för min egen del så är AF,en en hjälp för MF,en.

Jag hade kännt mig handikappad med endast AF.

MEN det spelar ju ingen roll om man inte flyttar AF,ens aktivitet ifrååån exponeringsknappen. Enda chansen att exponera i/med manuell fokus är ju att AF,en inte aktiveras när man trycker ned expoeringsknappen halvvägs/helt. Visst kan man fippla på AF/MF-omkopplaren men hur praktiskt är det på en skala.

Lycka till.

/Niclas

Ps, glöm inte att vara före jycken i hjärnan när du fotar ...

Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår ditt svar.

Ponera att du är ute på en stor gräsmatta. Hunden springer fram och tillbaka och jagar t ex en boll eller en pinne som kastas. Menar du att du då hinner med att använda manuell fokus för att fånga hunden i flykten? Eller använder du manuell fokus för att förfokuser på en given punkt som du hoppas att hunden skall passera?

Jag är nyfiken - har liksom TS liten erfarenhet av att fota just hundar i rörelse. För mig förefaller det dock som att jag med MF skulle få noll bilder med mig hem som är OK, men med en 7D och AI Servo tror jag mig om att kunna få åtminstone en handfull skarpa.

AFJ: Jag instämmer helt med din mening "Men som sagt, jag har inte mycket erfarenhet av hundfoto och böjer mig gärna för expertisen. " Därför jag vänder mej till forumet. =)

Dagens väder här uppe är molnigt och grått, jag har inte så många objektiv att välja mellan eftersom att jag köpte 7D bara för ett par dagar sen med objektiv 18-135 mm f/3.5-5.6 IS

Kommer ta med mej stativ och testa runt lite med AF/MF och utan stativs

AFJ:
"7D har mycket avancerad AF med massor av olika inställningsmöjligheter, läs i manualen och du kommer att få gråa hår! :)"

Haha, Räckte med när jag skaffade kameran och började bläddra igenom menyn och kolla runt så gav det utslag!
Var en aning mer än vad min tidigare systemkamera hade!

Känns så att få till inställningar är rätt svårt så mycket verka hänga på att man får experimentera sig fram med inställningarna ni har kommit fram med.

Är enormt tacksam för alla svar. =)

Nu har jag vart ute och fotat min hund lite så blev resultatet mycket bättre än vad jag hade tidigare.
Sen testade jag både MF/AF och såg lite snabba skillnader från kameran att med AF så fick jag inte riktigt med djupskärpan, men det kan ju vara så att jag gör någon miss.
Har inte riktigt hunnit lägga in bilderna på datorn ännu.

Vet inte om jag kan vara tydligare.

Men om jag delar upp det.

Nr 1. Flytta AF,en till tummen. Annars an du inte/aldrig exponera utan att AF,en aktiveras så länge du inte switchar på omställaren (ngt som du omöjligt har tid med).

Nr 2. Öva så att du har koll på var fokus ligger på samma gång som du behåller kontroll över kompositionen.

Klarare nu ?

/Niclas,

Ps, det skall sägas att alla hittar sina sätt att bli så effektiv som möjligt.ds.

Nej. Jag är lite trögtänkt och tyvärr valde du att inte svara på mina frågor:

Jag förstår konceptet med att lägga fokus på tummen men jag är inte riktigt med på hur det skulle hjälpa i det aktuella fallet med en springande hund.

Jag gör ett sista försök att förklara hur jag resonerar.

Som jag ser det finns det tre sätt att få fokus på en hund som springer.

1) Försöka följa hunden i sökaren och förlita sig på kamerans AF

2) Samma som ovan men förlita sig på att jag kan ställa in fokus manuellt.

3) Försöka förutsäga var hunden kommer att passera och välja att ställa in fokus på den punkten i förväg (MF eller AF).

Av dessa tycker jag metod 1 borde ge en del keepers.

Metod 3 funkar kanon på t ex bilracing. Racerbilar är dock oändligt mycket mer förutsägbara än levande djur och människor och att använda det på en springande hund kräver nog en del tålamod.

Metod 2 har jag aldrig provat. Jag brukar ha svårt att ställa in manuell fokus på stillasittande motiv (min skumma medelålders synd hjälper inte). Att försöka mig på det på en springande hund skulle vara väldigt svårt för mig.

Har du lust får du gärna kommentera mitt resonemang - men om du tröttnat på min okunnighet så har jag full förståelse och jag vill inte kapa tråden för TS.

Ha en trevlig kväll!

Nu är jag långt ifrån någon expert men jag fotar ofta och gärna hundar. MF funkar säkert bra på en rondellhund men knappast på en hund med lite drag under tassarna (inte för mig i alla fall), 1/500 fryser inte heller rörelserna på en bra hund.

AI Servo, AF, utökad fokuspunkt (den i mitten), högsta seriebildstagning, tumfokus kör jag med. Nu vet jag inte hur snabbt ett 18-135 mm f/3.5-5.6 IS fokuserar, men oväsentligt är det inte.

Nu har jag inte en 7D men jag antar att den har liknade inställningsmöjligheter som Mark IV, det här bör funka bra som grundinställning: http://www.sportsshooter.com/news_story.html?id=2371

Brukar variera mellan Av eller Tv beroende på vilket objektiv jag använder och vad jag är ute efter.

Experimentera, testa och ta massor med bilder.

...
Det där med att fästa AFpunkten på den del av motivet för att sedan följa brukar bara leda till trista kompositioner.. ofta vill man ha tex ett öga skarpt och hur kul är det att hela tiden sikta med ögat typ i mitten?,,
...
/Niclas,

Nu har ju TS iofs avslöjat att han har en 7D och då finns det fler möjligheter. Alla punkter är korspunkter och jag skulle nog som väl Anders/AFJ föreslog välja hjälpunkter runt omkring den den man väljer för att styra kompositionen. Du ställer snabbt vilken punkt du vill ha hundhuvudet i med joysticken - så hunden kan komma springande från vilket håll den vill.

I övrigt tycker jag följfokus är underskattat för att skapa skärpa på det som rör sig med medföljande rörelseoskärpa på bakgrunden. Har sett riktigt bra hundbilder tagna på det sättet, men inget jag tagit själv - jag har fått nöja med bilar och liknande.

MF kan vara ett alternativ, men eftersom vi talar 7D skulle jag laborera med zoner, hjälppunkter och lite till i första hand.

MF funkar säkert bra på en rondellhund

:D

Det kanske funkar att använda manuell fokusering (om man till att börja med har en kamera där sökaren ger möllighet till detta på de skärpedjup som brukar bli resultatet av slutartider på 1/1000 sekund) när det är aktiviteter med förväntade händelseförlopp - brukstävlingar med hopp, apporter, kanske skydd där man vet att figuranten står still en liten stund - och kan fånga vovven i flykten mot ett mer eller mindre statiskt objekt, men den som kan följa en springande hund i farten med manuell fokus (på ögat!) vill jag nog gå en kurs i fokuseringsteknik för. :)

Förlåt ett sent inhopp i debatten, men jag vill bara säga att bra ljus, riktigt bra ljus är helt avgörande för att fota snabba hundar. Så passa på när du ha bra ljus så har du större möjlighet att lyckas med det i det närmaste omöjliga, att fota snabba jyckar i full fart.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar