Annons

Fota stjärnor, filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

nav

Aktiv medlem
Hej på er!

Då jag fotar stjärnor, eller försöker (svårt sommartid), då har jag bara mitt vanliga skyddsfilter påskruvat.

Hur blir resultaten om man använder sig av ett UV-filter? Får jag bättre resultat, om det ens blir någon skillnad?

Hej på er!

Då jag fotar stjärnor, eller försöker (svårt sommartid), då har jag bara mitt vanliga skyddsfilter påskruvat.

Hur blir resultaten om man använder sig av ett UV-filter? Får jag bättre resultat, om det ens blir någon skillnad?

Varför vill du ha något filter påskruvat överhuvudtaget? Ett skyddsfilter eller ett uv-filter kommer bara att försämra bildkvaliten (om än helt lite).

Varför vill du ha något filter påskruvat överhuvudtaget? Ett skyddsfilter eller ett uv-filter kommer bara att försämra bildkvaliten (om än helt lite).
Okej, jag tänkte bara ifall att UV-filter skulle filtrera bort eventuellt uv-ljus?

Mitt skyddsfilter är påskruvat helatiden, på vilket sätt kan kvalitén försämras? Reflektioner?

UV filter finns redan i objektivet, framförallt eftersom "glas" inte släpper igenom UV. Enda anledningen till UV filter vad jag förstår är att det skyddar linsen om du tappar kameran osv.

UV filter finns redan i objektivet, framförallt eftersom "glas" inte släpper igenom UV. Enda anledningen till UV filter vad jag förstår är att det skyddar linsen om du tappar kameran osv.
UV-filter finns väl inte redan? Då skulle det ju vara meningslöst att köpa ett UV filter för att eliminera den ultravioletta strålningen?

Jag använder ett skyddsfilter, bara ett vanligt glas, på mina objektiv, endast för att det är en jäkligt billig försäkring. Om jag av misstag råkar slå objektivet i en kant som träffar glaset, så är det mycket bättre att skyddsfiltret går sönder för 400kr, än att ett objektiv för 4000kr går sönder. :)

UV-filter finns väl inte redan? Då skulle det ju vara meningslöst att köpa ett UV filter för att eliminera den ultravioletta strålningen?

Stämmer. De som använder filter gör det enbart för att skydda (fungerade annolunda på filmtiden har förstått).

För egen del skulle jag aldrig sätta på ett extra lager med glas (skulle vara typ en krigzon eller liknande innan det händer :) ). Jag litar på att motljusskyddet tar smällen om olyckan är framme.

Stämmer. De som använder filter gör det enbart för att skydda (fungerade annolunda på filmtiden har förstått).

För egen del skulle jag aldrig sätta på ett extra lager med glas (skulle vara typ en krigzon eller liknande innan det händer :) ). Jag litar på att motljusskyddet tar smällen om olyckan är framme.

Då undrar jag vad du har för optiker?
/m

om det vore sant att alla filter, även de av hög kvalite skulle försämra bildkvaliten måste man då även tro att ju fler glas ett objektiv har desto sämre bildkvalite? ex canon 70-200/4L har 16 glas, den med IS har 20 st. och den nya kungen 70-200/2.8L IS II har 23!!
dvs i rätt ordning bra, sämre, sämst?

aldrig upplevt kvalitetsförsättalinser som försämrande. dock vissa billighetsmärken.

edit: flares uppkommer lättare med filter om man inte använder motljusskydd då glaset är längre fram än frontglaset som oftast är nedsänkt i höljet av objektivet.

/Stefan

Varför jämför du äpple med päron? 23 precisionsslipade och högst anpassade glas mår inte bättre av att DU sätter ytterliggare ett glas framför,,,,, då hade Canon gjort det redan vid tillverkningen. Denna debatten har hållts flera gånger tidigare och det har kommit fram att filter försämrar kvaliten,,, hur mycket beror på kvaliten och andvändandet av filtret.
Christer

Varför jämför du äpple med päron? 23 precisionsslipade och högst anpassade glas mår inte bättre av att DU sätter ytterliggare ett glas framför,,,,, då hade Canon gjort det redan vid tillverkningen. Denna debatten har hållts flera gånger tidigare och det har kommit fram att filter försämrar kvaliten,,, hur mycket beror på kvaliten och andvändandet av filtret.
Christer

Precisionslipade ja för att bruta ljuset på olika sätt. Krävs en del kunskap, matematiska beräkningar etc.
En försättlins behöver endast bra material och tillräcklig bra fabrik som kan göra helt släta ytor. Det kräver inte lika petiga instrument som ska slipa dom på olika lutningar etc.

/Stefan

Nej, men en planslipad glasyta framför frontlinsen är alltid minst en extra källa till oönskade reflexer, särskilt i knepiga ljusförhållanden, och med starka ljuskällor framför objektivet. Därför är det en bra idé att ta av filtret om man ska plåta t ex stjärnor, då det i bästa fall inte har någon funktion alls, och i sämsta orsakar reflexer och annat man inte vill ha med i bilden.

Av vad jag har lärt mig har UV-filter en viss betydelse om man fotar analogt, alltså med film. Med digitalkamera är det i princip onödigt, det har visst att göra med hur mycket ljus som reflekteras av sensorn eller filmen.

Filter är bra att ha på om man använder objektivet i tuffa miljöer, t.ex. på sandstränder, på båtar där saltstänk kan hamna på linsen, och i dammiga miljöer. Det är däremot inte alls bra om man fotar i motljus (om man inte avsiktligen vill ha ett disigt skimmer över hela bilden), och man ska inte heller räkna med det som ett stötskydd. Går filtret sönder på grund av att nånting stöter hårt mot frontlinsen kan glassplittret från filtret faktiskt repa frontlinsen (det har hänt folk).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar