ANNONS
Annons

Fota stjärnhimmel??

Produkter
(logga in för att koppla)

trollmos

Avslutat medlemskap
Har en Dimage Z3 och har försökt fota stjärnhimlen med div. olika bländare o tider, 50asa läge, manuell fokus etc. Det går fint till slutartider ned mot 15-30 min. Då startar kameran snyggt upp igen efter 'strömsparläget'. Men vill jag exponera längre tid blir det värre. När jag skall avsluta exponeringen märker jag till min frustration att kameran inte bara gått ned i power-save (vilket funkar bra o dra igång igen, som vid de kortare exponeringarna) men oxo slagit av helt. Bilderna som ändå fastnar vid detta tillfälle verkar bli exponerade runt 15-25 minuter. Är det batterierna som ballar ur eller kameran? Det var inte mer än +6-7 grader ute, det skall väl inte vara något prob? Eller har Z3:an någon brutalare powersave som råstänger kameran direkt efter en viss tid? Hur har ni gjort, tips?
Mvh Håkan Bohman
 
Jag har också en Z3 och såvitt jag vet ska man kunna i setup-menyn stänga av powersaven helt? Borde det inte räcka med typ 15-30 sekunders exponerings-tid för stjärnhimmel? Tycker att bilder borde bli utbränd totalt med så lång slutartid.
 
hailstorm skrev:
Borde det inte räcka med typ 15-30 sekunders exponerings-tid för stjärnhimmel? Tycker att bilder borde bli utbränd totalt med så lång slutartid.

Det beror på vad du vill fånga.. =)

Vidvinkel och någon eller några timmars slutartid en sensommarnatt kan bli riktigt mäktigt. OCh så nedbländat några steg.

Varför skulle det bli utfrätt?
 
Tack för era svar!

Utfrätt blir det inte, snarare tvärtom. Vi har totalt mörker där vi bor, inget som helst skräpljus från gatlysen eller närliggande städer (tack o lov!). Så stjärnhimlen är mycket vacker här. Men som sagt, jag pratar om 15-30min, inte sek, då blir det bara svart, eller endast några få av de ljusstarkaste stjärnorna. Vad jag undrar är om begränsningen hos Z3 i detta fallet. Powersaven skall jag nog inte stänga av om jag vill ha något batterikvar när jag skall avsluta exponeringen. Bilden jag tar är ingen sensommarnatt, utan en klar stjärnhimmel med i det närmaste kolsvart bakgrund.

Max 30sek i bulb? Nää... Längre än har jag kört ett flertal gånger.
 
hbn skrev:
Tack för era svar!

Utfrätt blir det inte, snarare tvärtom. Vi har totalt mörker där vi bor, inget som helst skräpljus från gatlysen eller närliggande städer (tack o lov!). Så stjärnhimlen är mycket vacker här. Men som sagt, jag pratar om 15-30min, inte sek, då blir det bara svart, eller endast några få av de ljusstarkaste stjärnorna. Vad jag undrar är om begränsningen hos Z3 i detta fallet. Powersaven skall jag nog inte stänga av om jag vill ha något batterikvar när jag skall avsluta exponeringen. Bilden jag tar är ingen sensommarnatt, utan en klar stjärnhimmel med i det närmaste kolsvart bakgrund.

Max 30sek i bulb? Nää... Längre än har jag kört ett flertal gånger.

Enligt spec:en på Konicaminoltas hemsida så är 30sec max på bulben...

Blir bilden verkligen helt svart med 15-30 min?! jag får en sisådär bild på 30 sec..
 
(Elrahir) skrev:
Enligt spec:en på Konicaminoltas hemsida så är 30sec max på bulben...

Blir bilden verkligen helt svart med 15-30 min?! jag får en sisådär bild på 30 sec..

Vad är det för mening med 'bulb' om den har ett max på 30 sekunder? Då kan man ju tycka att de lika gärna hade pillat in några fasta lägen till efter 15 sekunder och skippat 'bulb'?

De bilder jag tar med olika tider är väldigt olika, på de längsta tiderna har jag tydliga utdragna streck av stjärnorna, på kortare tider blir de endast lite suddigt avlånga.

Skall kolla specen.. verkar mysko.

Mvh Håkan
 
30s räcker ofta

Nu har jag inte fotat stjärnhimlen digitalt utan bara med analogfilm. Men inte behövs det slutar tider som 30min. Jag kalrade mig ofta på bara 30s. Och redan då så blev effekterna av jordens rotation påtagliga.
Vid 30 minuters exponering så måsta det bli en himma massa sträck som är otolkinings bara.
Hur ser dina bilder ut som du lyckats med?
 
Som tur är är jordens rotation konstant

...så då är det bara att köra på.
Vad har du för stativ som kan rotera med given vinkelhastighet, hemmabygge?
 
Re: 30s räcker ofta

Nome Nescio skrev:
Men inte behövs det slutar tider som 30min. Jag kalrade mig ofta på bara 30s. Och redan då så blev effekterna av jordens rotation påtagliga.
Vid 30 minuters exponering så måsta det bli en himma massa sträck som är otolkinings bara.

Beror väl på vad man vill uppnå. Här är ett exempel på 20 min exponeringstid, f=1750 mm:

http://www.kvac.uu.se/~mauritz/uaa/galleri/html/ic1396_neg6_ram_reduc4x_020405lhmaaeps.html
 
ehum... en stilla fråga från en som håller på o lär sig fotograferandets ädla konst, men ändå äger en Z3...


Hur kan kameran fortsätta exponera om den går ner i powersave? Det är ju som att tvn skulle gå ner i standby eller datorn i viloläget - det är inte mycket som fungerar då?

Och vaddå "avsluta exponering"? Även om man har allt på mesta möjliga tid så avslutar ju kameran själv då den är "klar"?

*förbryllad*
 
Re: 30s räcker ofta

Nome Nescio skrev:
Nu har jag inte fotat stjärnhimlen digitalt utan bara med analogfilm. Men inte behövs det slutar tider som 30min. Jag kalrade mig ofta på bara 30s. Och redan då så blev effekterna av jordens rotation påtagliga.
Vid 30 minuters exponering så måsta det bli en himma massa sträck som är otolkinings bara.
Hur ser dina bilder ut som du lyckats med?

det handlar ju om vad du vill uppnå för resultat.

Några timmars exponeringstid ger mycket riktigt streck.. men otolkningsbara?? Det blir ju mönster som faktiskt är riktigt snygga.

Menmen...smaken är ju som baken.


Annars är det ju bara att använda teleskop och så lämpligt huvud som snurrar ikapp med jordens rotation.
Men då är syftet ett helt annat.
 
30s är ingenting om man vill få riktigt imponerande stjärnspår.

Kolla in danheller.com http://www.danheller.com/star-trails.html

Nu senast tog jag en bild på 25 minuter med Hasselbladaren med siktet inställt på polstjärnan. Vill få den där bilden av stjärnorna i en cirkel. Man vill ju ha en intressant förgrund också och polstjärnan ligger väldigt högt. Vet inte om den flyttar sig på stjärnhimlen.

Stämmer det att stor bländare funkar bäst? Någon? Körde 2,8 nu senast men har inte fått tillbaka bilderna än.
 
Om man har en digitalkamera med en begränsad slutartid på 30s så går det utmärkt att stacka ex 100 bilder för att få 50min exponering.

Stor bländare är lämpligt om man vill få med många stjärnor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.