Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota stjärnhimmel??

Produkter
(logga in för att koppla)
Skjuter lite i blindo. Men det kan vara relaterat till vilken FirmWare du har. Prova att uppdatera till den senaste. Fråga mig inte hur, men det stå säkert i manualen och filerna finns förhoppningsvis hos minolta.com
 
Hur man än vänder och vrider på Z3:an så kan man inte få ut mer än 30 sek slutartid.
Inte ens med 1.02 firmwaren.
Här är ett klipp från manulen:

Långtidsexponering
Långtidsexponeringar kan göras i manuellt exponeringsläge.
Exponeringar upp till 30 sekunder kan göras. Stativ rekommenderas.
Kamerans exponeringssystem kan inte användas för att beräkna
långtidsexponeringar. En separat ljusmätare bör använda




//TH
 
paco skrev:
Nu senast tog jag en bild på 25 minuter med Hasselbladaren med siktet inställt på polstjärnan. Vill få den där bilden av stjärnorna i en cirkel. Man vill ju ha en intressant förgrund också och polstjärnan ligger väldigt högt. Vet inte om den flyttar sig på stjärnhimlen.

Polstjärnan ligger alltid rakt över nordpolen och flyttar sig följdaktligen inte om man befinner sig på en viss geografisk plats. Vill man se den närmare horisonten måste man flytta sig till en plats närmare ekvatorn.

På lång sikt, tusentals år, flyttar sig polstjärnan pga av jordaxlens precession. Det innebär att någon annan stjärna tar över som polstjärna. Det har ju dock inte så stor betydelse för fotografi....

Johannes
 
Själv har jag också en Z3 men jag kan endast använda 30 sek slutartid. I bulb läget fungerar det så att man trycker en gång för att starta exponeringen och sedan en gång till för att avsluta.

Men efter 30 sek. så avslutar den själv så det går inte på något sätt att exponera en bild längre tid än så. (Har senaste firmware 1.02e)
 
30 minuter är inget att sträva efter på en digitalkamera. Sensorn kommer att alstra ganska mycket brus redan efter några minuter. På en del modeller kommer också batteriets värmestrålning att påverka sensorn med följd att bilden blir missfärgad.

Som någon påstod är det bättre att ta många bilder och stacka dem i något lämpligt program, exempelvis Image Stacker.
 
Johannes-S skrev:
..Vill man se den närmare horisonten måste man flytta sig till en plats närmare ekvatorn.

Det var det jag misstänkte efter att ha sett foton tagna på sydligare platser.

Här är bladarbilden jag syftade till i mitt förra inlägg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.