Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota stjärnhimmel kring Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

claesh

Aktiv medlem
Hej,

nån som har uppfattning hur långt från Stockholm man bör åka för att få en vettig stjärnhimmel som inte är allt för påverkad av stadsljus? Jag tänker mig något man kan nå med bil för en kväll. Kanske rent av tips på plats som är hyfsat lätt att hitta till, mörk och inte i närheten av större väg och liknande.

Mvh Claes

Högdalstoppen kan kanske vara ett alternativ. Det var i och för sig 25 år sen jag var där, men då kunde man i alla fall fotografera kometer om himlen var klar. Fälten norr om Ågestasjön kanska kan vara nått också.

//Lars

Låter bra om det stämmer, jag hade trott att man var tvungen att åka en bra bit längre ut men man kan ju prova nära först.

Vårdkasberget i Sorunda är ett perfekt ställe för nattfotografering. Högt upp och en mycket fin utsikt. Det går en bilväg ganska nära och det är inte så svårt att vandra upp den sista biten om du har en bra ficklampa.

Ett annat bra ställe är Torö. Stenstranden där kan ge fina bilder på natten.

/Anders

Hej,

nån som har uppfattning hur långt från Stockholm man bör åka för att få en vettig stjärnhimmel som inte är allt för påverkad av stadsljus? Jag tänker mig något man kan nå med bil för en kväll. Kanske rent av tips på plats som är hyfsat lätt att hitta till, mörk och inte i närheten av större väg och liknande.

Mvh Claes

Tjena,

jag var och hämtade min son en sen kväll ute i Nykvarn,(söder om södertälje)

Körde igenom huvudorten och sen ca 7-8 km ut i skogen till ett fritidshusområde.

KOLSVART fick en ny innebörd. Natten var molnfri och månfri så stjärnorna var mycket ljusa. Prova

Vårdkasberget i Sorunda är ett perfekt ställe för nattfotografering. Högt upp och en mycket fin utsikt. Det går en bilväg ganska nära och det är inte så svårt att vandra upp den sista biten om du har en bra ficklampa.

Ett annat bra ställe är Torö. Stenstranden där kan ge fina bilder på natten.

/Anders

Försökte hitta dessa platser på en karta. Torö verkar onekligen idealiskt, bara vatten söderut, och det ska tydligen (har jag läst) vara det viktigaste väderstrecket att ha mörkt när man ska titta på stjärnor. Vårdkasberget i Sorunda kunde jag inte säkert lokalisera, ligger det "mitt i" Nynäshamn?

Jag skickar några koordinater till dig som du sedan kan använda om du söker på Google Earth.

Vårdkasberget hittar du på 59 02’42.48’’N och 17 44’51.41’’O. Det är ett sådant där åretruntställe som kan ge otroliga bilder.

Stenstranden på Torö hittar du på 58 47’49.30’’N och 17 47’44.85’’O. Här kan du bland annat få fantastiska surfbilder då du här nästan året runt kan hitta gräddan bland Sveriges vindsurfare, kitesurfare och de verkligt orädda som bara ger sig ut bland vågorna enbart med en bräda. Här måste du dock rekognosera lite i förväg men att stå där en vinternatt med lite månsken och se vågorna rulla in kan inspirera till en hel del bra bilder.

/Anders

Jag skickar några koordinater till dig som du sedan kan använda om du söker på Google Earth.

...

/Anders

Tack, mycket hjälpsamt. Den där stranden har jag hört talas om, jag har sett bra surfbilder tagna där (från mästerskap i december tror jag?!) Kommer definitivt att åka dit. Och vårdkasen hade jag inte hittat utan koordinaterna.

Claes

Hoppas att du får någon möjlighet att ta dig dit.
Stenstranden vid Torö är häftig och det finns ett antal fina bilder på fotosidan därifrån. Vågorna kan dock vara större än vad man tror så var försiktig när du fotar nära stranden. En av mina kameror fick sitt invigningsdopp här fast jag trodde att jag stod på säkert avstånd. Kameran och objektivet är gjorda för detta så det var inget problem och till min glädje överlevde även kameraväskan.

Sedan skall du tänka på att hela den här delen av Södertörn är fylld av fotomotiv nu när höstfärgerna är som bäst. I alla fall för den som har tid...

Bilagor

• Pic-102.jpg
    Pic-102.jpg
    13.3 KB · Visningar: 2,030
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar