Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota stjärnfall

Produkter
(logga in för att koppla)

M-Nilsson

Aktiv medlem
Nu natten mot den 13 så ska jag ut och se om man ser några Perseider då detta meteorregn tydligen ska vara uppe i sitt max. Förra året så provade jag rikta kameran mot stjärnorna och lyckades faktiskt fånga en och annan på bild:) Men jag tror jag hade kunnat ställt in kameran ännu bättre.

Så vilka inställningar bör funka bäst? Jag ska fota från en mörk plats där inga andra lampor stör. Det enda som stör är typiskt nog månen. Det bästa är nog att prova sig fram, men kom gärna med tips m.m.!

Jag har inte en susning, men tack för tipset om meteorerna :)

Antar att stativ och någon halvsekunds slutartid kan funka om man vill ha med hela stärnfallet?

Det ser ut att vara molnfritt här i Uppsala iallafall :)

Det börjar bli dags igen. Tyvärr ser vädret inte så bra ut under perioden, men tänkte göra ett försök.
Min plan:
Stativ.
Spegeluppfällning och fjärutlösare.
Största bländare.
Längsta slutartid man kan ha utan att stjärnorna blir avlånga.
Någon som har tips/förskag på hur man lyckas?

Wikipedia
"Perseiderna är synliga från mitten av juli varje år, med störst aktivitet mellan den 8 och 14 augusti och en topp den 12 augusti. Under toppen når antalet meteorer 60 stycken i timmen eller mer. De kan ses över hela stjärnhimlen, men på grund av Swift-Tuttles bana är de framförallt synliga från den norra hemisfären."

Stativ och vidvinkellins med stor bländare om det är mörkt ute. Finns det ljuskällor som stör, t.ex. månen så kan det vara klokare att blända ner för att bibehålla lite längre slutartider (10-20 sekunder är en gissning).

Med vidvinkellins kan du ha längre slutartid innan man ser jordens rotation dessutom ser du mer av himlen så du lär också fånga flera stjärnfall.

Hej på er,
Jag sitter i tankar på hur (OM) man kan fånga ett stjärnfall på ett intressant sätt... Har sett lite bilder men tycker alltid att de blir lite smått platta och tråkiga.

Nu drar ett 3 dagar långt stjärnfall in över Sverige och denna vill man såklart försöka fånga... :)
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3914232

Jag gillar den bilden som de tagit på SR:s hemsida - hur har han/hon tagit den? Det känns som det krävs enormt lång slutartid för denna bilden, men detär ingen rörelseoskärpa i stjärnorna och fallet är kort... (eller långt, men inte oändligt ;)) - jag tänkte försöka använda min 1,8:a lins - kan jag komma ned i så korta slutartider för att få känslan av ett "fall" - eller måste jag ha ännu större?

Tack för all input :D
MvH
//Andreas Edin Carlsson

Jag undrar hur det gick för er allihopa som var ute och fotade meteorerna? Jag själv var också ute och fotade, men fick bara en väldigt liten på bild vid detta meteorregn.

Till det roliga. Igårkväll prövade jag ny programvara för timelapsefotografering. Tog 150 bilder ut genom förnstret och ser av en slump att jag fångat en rätt stor meteor på en av bilderna. =)...

Rule of 600

Så var det dags igen!

Jag har funderat på om man kan använda "Rule of 600".

Formeln är rätt enkel:
Tag brännvidden * crop factor. T.ex. 16*1,5 = 24
Sedan 600 / 24 = 25 sekunder

Vill man vara på den säkra sidan kan man räkna med 500 i stället, vissa kallar regeln Rule of 500.

Frågan är om det blir för långa slutartider som bara kommer att visa ev stjärnfall som streck över hela bilden utan början eller slut.

Lelle

Enda den regeln är till för är för att se till att stjärnorna förblir tillräcklig punktformade. Viktigaste är att fånga in så mkt ljus som möjligt. En av de allra bästa objektiven är 24/1.4 inställd på f1.4. Sen är exponeringstiden enbart för punktformade stjärnor. Öka iso hur ljus bilden ska vara.

Enda den regeln är till för är för att se till att stjärnorna förblir tillräcklig punktformade. Viktigaste är att fånga in så mkt ljus som möjligt. En av de allra bästa objektiven är 24/1.4 inställd på f1.4. Sen är exponeringstiden enbart för punktformade stjärnor. Öka iso hur ljus bilden ska vara.

Ungefär hur lång tid kan man köra? Är det 600-regeln som beskrivs ovan? Dvs ca 25 sekunder på cropkamera med 16 mm objektiv.
Både natten to-fr och fr-lö verkar vara bra.
http://www.popularastronomi.se/2016/08/perseiderna-2016-kan-bjuda-pa-extra-mycket-stjarnfall/

Tänkte ge det ett försök natten mot lördag men det verkar tyvärr som att större delen av landet är täckt av moln då. Visa gärna om ni lyckats inatt!

Såg ett stjärnfall vid ca 0015 genom köksfönstret. Gick ut för att fota. Tyvärr för mycket lampor här på gatan. Såg inte heller något mer, trist när det är stjärnklart. Hoppas på bra väder imorgon kväll också.

Fick några hyfsade skott mellan 01.00 och 02.00 i natt (lite trött idag). Såg många fall men naturligtvis inte där kameran var riktad. Förstora bilderna!

25 sek, f4.0, ISO 1600 på bägge bilderna.

//Lars

Bilagor

• __IMG3605_FS_forum_800.jpg
    __IMG3605_FS_forum_800.jpg
    125.5 KB · Visningar: 136
  • __IMG3617_FS_forum_800.jpg
    __IMG3617_FS_forum_800.jpg
    86.7 KB · Visningar: 174
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar