ANNONS
Annons

Fota stearinljus i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)

DNordberg

Medlem
tjena


vill testa fota ett stearinljus (tänt ofc) som är i mörker

vill att själva lågan ska vara väldigt bra fokus på och gärna ljus"koppen" men allting runt omkring ska vara helt mörkt, man ska inte kunna se nåt i bakgrunden liksom

hur gör man då? eller går det bara att meka i PS sen för å få det som man vill?
 
Hej

Kör du digitalkamera så kan du ju bara testa dig fram tills du är nöjd, det ska inte vara några större problem att göra utan att behöva ta till PS.

Stativ är nog bra utifall tiderna blir långa.
 
Ok så att ställa ljuset på duschgolvet med rummet helt mörkt är nog inte den bästa idén då kanske pga kaklet och det vita golvet (kaklet är också vitt o kmr säkert reflektera)

får testa sen när kameran är laddad
 
Om du har systemkamera: Ställ kameran i läge M (manuellt) mät ljuset så att så mycket av lågan som möjligt och så lite svart runt omkring kommer med i mätningen. Se till att mätningen visar +1. Prioritera kort skärpedjup gör du genom att ha så lågt bländartal som möjligt.

Jag kan tänka mig att exponeringen ska ligga kring 1/30 bländare 4 iso 100.

Om du har fritt långt bakom ljuset och rummet är mörkt behöver du ingen bakgrund, däremot kan det vara kul att experimentera med olika underlag till ljuset.
 
Inspirerad av denna tråd gjorde jag ett försök. Hyffsat tycker jag själv.

http://www.fotosidan.se/pools/view/15/903493.htm

Canon EOS 400D
EF-S 18-55/3.5-5.6
f/5.6
1/200
iso800

I ett normal-upplyst kök med en mönstrad tapet i bakgrunden. Har pillat lite med nivåerna och sånt men inget PS.
Antar att eftersom jag tog bilden med så mycket ljus i fokus så blir bakgrunden väldigt mörk automatiskt. Jag behövde inte pilla särskillt mycket i efterhand.
 
Tack för hjälpen, tog för nåra dagar sen en massa bilder, här är några av dom!

IMG_1740.jpg


IMG_1709.jpg


IMG_1715.jpg


Nu har jag ett annan grej jag vill testa men vet inte hur man ska göra :)

Hur gör man om man vill ta kort på någonting med helt svartbakgrund, golv och allting, som jag precis gjorde? Enda skillnaden är att motivet inte utger något ljus som lyser upp själva motivet, som ett stearinljus.. Hade tänkt testa fota några citronklyftor eller liknande i mörker, men dom blir ju bara skit eftersom det finns inget ljus, och om det skulle finnas nån lampa eller nåt som lös på klyftorna så skulle man ju se bakgrunden tydligt och allting, fult alltså :/ Hur gör man?


Sen försökte jag även fota något med helt vit bakgrund, la fram papper och så.. men ljuset blev bara konstigt :(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.