Annons

Fota spelningar. Vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Starchildren

Ny medlem
Hejsan, här kommer en liten nybörjare som vill lära sig ett och annat.

Jag har fotat lite spelningar runt om i området, men naturligtvis blir det inte så jättebra.
Nu vill jag skaffa ett lite ljusstarkare objektiv, och behöver lite råd angående detta. Jag har en Canon EOS 450D och tänkte således först och främst på ett canon-objektiv. Valet står alltså (än så länge) mellan EF 50mm f/1,2L USM, EF 50 mm f/1,4 USM, och EF 50 mm f/1,8 II.

Jag står totalt handfallen, och vänder mig till er för hjälp.

Tack!

/Olof

Om det är dom gluggarna du väljer mellan så är det väl bara välja efter hur mycket du är villig att betala. 50 1,8 har jag själv och det funkar hur bra som helst...

Hejsan, här kommer en liten nybörjare som vill lära sig ett och annat.

Jag har fotat lite spelningar runt om i området, men naturligtvis blir det inte så jättebra.
Nu vill jag skaffa ett lite ljusstarkare objektiv, och behöver lite råd angående detta. Jag har en Canon EOS 450D och tänkte således först och främst på ett canon-objektiv. Valet står alltså (än så länge) mellan EF 50mm f/1,2L USM, EF 50 mm f/1,4 USM, och EF 50 mm f/1,8 II.

Jag står totalt handfallen, och vänder mig till er för hjälp.

Tack!

/Olof

Alla gånger EF 50 mm f/1,4 USM eller om du har tight budget, EF 50 mm f/1,8 II.

För priset av 50mm f/1,2L USM får du ju både ett EF 50 mm f/1,4 USM och ett Canon EF-S 17-55 f/2,8 IS.

Är du ens säker på att du ska ha 50mm? På din kamera är det ett rätt långt objektiv om du ska fota i diket. Kolla också på Canon 35mm f/2 och Sigmas 30mm f/1,4.

Ett 50mm 1,2L är väl kanske lite överdrivet till din kamera.

Gå upp till f/1,4 USM om du tycker att det är viktigt med snabb AF (stor skillnad mot 1,8:an).

f/1,8 II duger gott att börja med och kostar ju nästan ingenting. Om du tycker att 1,4 & 1,8 är för billigt bör du ta en titt på Sigma EX 50/1,4 DG HSM, som skall vara ett kanonobjektiv.

Alla gånger EF 50 mm f/1,4 USM eller om du har tight budget, EF 50 mm f/1,8 II.

För priset av 50mm f/1,2L USM får du ju både ett EF 50 mm f/1,4 USM och ett Canon EF-S 17-55 f/2,8 IS.

Är du ens säker på att du ska ha 50mm? På din kamera är det ett rätt långt objektiv om du ska fota i diket. Kolla också på Canon 35mm f/2 och Sigmas 30mm f/1,4.

Hm, dike är ju inte att tala om just nu precis. Helst skulle jag vilja ha ett typ 30-70mm med en bländare ner mot 1.4 men jag hittar inget sånt. Och om det nu finns är det väl inte riktigt lämpat för min plånbok.

Hm, dike är ju inte att tala om just nu precis. Helst skulle jag vilja ha ett typ 30-70mm med en bländare ner mot 1.4 men jag hittar inget sånt. Och om det nu finns är det väl inte riktigt lämpat för min plånbok.

Nej, det finns inga zoom-objektiv med den ljusstyrkan. Om du ska fota från publiken funkar nog 50mm på din kamera bättre. Ett alternativ är att du köper ett billigt EF 50/1.8 OCH ett EF 85/1.8 så att du kan plocka fram det längre när du behöver. Om du nöjer dig med ett objektiv så är det EF 50/1.4 som gäller tycker jag. Kolla efter dem begagnade här på fotosidans annonsmarknad.

Har själv fotat konserter med Sigmas 30mm/1,4 och gillar det skarpt, dock kan det ha lite svårt med autofokusen i extrema ljussituationer/motljus.

Nästa gång blir det till att testa mitt nya EF 85mm/1,8 för lite tightare scenbilder! Spännande...!

Är det små scener så finns det inget dike men det blir ungefär det avståndet om man ställer sig längst fram, beroende på konsert och var man bor så är det inte alltid eller ofta trångt. Johans set är ganska bra tycker jag, trevligt med snäva bilder ibland. 50 mm känns som ett mellanläge mellan dessa två objektiv (35, 85 mm), tycker jag, men har sina fördelar.

Alltså köper du mellanläget 50mm och dessutom beg så får du tillbaka pengarna efter test om du vill komma närmare eller längre ifrån. :)

1.8 duger nog bra att testa med, ljustyrkeskillnaden ger mycket liten praktisk skillnad när det gäller tid eller ISO.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar