Annons

Fota sovande personer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tokfnatt

Aktiv medlem
En fotograf till vår kårtidning ville fota sovande studenter i biblioteket.

Vad gäller angående detta? Dels när det gäller att fota människorna i offentlig miljö, och dels när de sover.

Om ajg ahr tolkat den pyttelilla del av lagen jag kan, så får man fota människorna där och använda i tidningssammanhang, iom att det just är en offentlig plats. Däremot måste personerna frågas om lov om bilderna ska publiceras på internet... Har jag fel?
 
Det jag har förstått av PUL är att det är fritt att publicera bilder på identifierbara personer, i tryck eller på Internet, utan tillstånd. Så länge det är så kallat harmlösa bilder. Jag skulle vara väldigt försiktig med sovande studenter i biblioteket. Studenterna kan mycket väl ta illa upp. Med deras tillstånd är det givetvis inget problem.

Det har egentligen ingen betydelse var bilderna är tagna eller om dom ska i tryck eller visas på Internet.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Fota sovande personer?

rudhan skrev:
Det jag har förstått av PUL är att det är fritt att publicera bilder på identifierbara personer, i tryck eller på Internet, utan tillstånd. Så länge det är så kallat harmlösa bilder. Jag skulle vara väldigt försiktig med sovande studenter i biblioteket. Studenterna kan mycket väl ta illa upp. Med deras tillstånd är det givetvis inget problem.

Det har egentligen ingen betydelse var bilderna är tagna eller om dom ska i tryck eller visas på Internet.

Jag tror mig vara rätt säker på att det faktiskt är skillnad om bilderna ska i tryck eller om de ska visas på internet. Någon annan som vet?
 
Jo, det är skillnad, tryckta bilder får du visa upp på en utställning t ex utan nåt medgivande, men du får inte publicera samma utställning på internet med identifierbara personer om det inte kan anses harmlöst... o vad kan vara mer harmlöst än att sova ;-)

Edit: Är det vanligt att sova i biblioteket!?
 
Eftersom det är för kårtidningen borde ni komma undan på det journalistiska undantaget i PUL om ni publicerar på Internet. Harmlöst eller inte.
 
Nya tider, när jag pluggade så sov vi minsann inte i biblioteket inte... vi sov inte alls... vi bara pluggade dygnen runt... när man berättar sånt för dagens ungdomar så tror de inte på en.... nämnde jag att vi bodde i en låda på motorvägen förresten? Nåja, inte en låda, mer en ask...
 
Oavsett PUL eller andra lagar, så kan man väl visa god yrkesetik och fråga? Här finns ju möjlighet att väcka studenterna och fråga i efterhand.

Om man inte tycker det är lämpligt att fråga eller om man inte vågar - Då är det nog inte lämpligt att publicera iheller, eller?
 
KG Stolt (HDFS) (KGS) skrev:
...vi sov inte alls... vi bara pluggad dygnen runt... när man berättar sånt för dagens ungdomar så tror de inte på en....

Måste varit på 70-talet, då drogliberalismen var på topp =D.... så det var väl inget val, Ni kunde helt enkelt inte sova....

// Anders
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.