Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota smycken med ministudio

Produkter
(logga in för att koppla)

Tim_82

Avslutat medlemskap
Jag har precis köpt mig en ljustält från Kjell & company.
Har testat att rigga upp det och tagit ett par provbilder man kan inte säga att jag är imponerad. Bilderna blir inte så ljusa som jag skulle vilja få dom. Ska det räcka med dom två 50watt lampor som följde med eller måste man skaffa sig slavblixtar? Då får man ju räkna med fler tusen för en sändare plus en till extrablixt...

Jo det ska räcka.. ja har själv kört me 1 50w belysning å funkar fint.. va använder du för ljusmätning eller kör du manuella inställningar ?

PS! Är det bara 2 bakgrunder till denna.. till den varianten som ser ut som en klon som netonet säljer för samma pris är det 4 olika bakgrunder..vem har skrivit fel ? Funderar på att köpa en själv därav frågan. Tack.

det fanns hmm 4 olika bakgrunder till den har jag för mig. svart, blå, vit och röd.
Jag fotar i av och ljusmätningen är inställd på symbolen som har har en fyrkant med en cirkel i =) Har kunnat vad dom olika ljusmätningarna heter men tydligen inte nu ;)

Prova att köra helt manuellt.

Antar att du då menar centrumvägd mätning.. du kanske ska prova utsnitt istället eller spotmätning..ifall den mäter lite..

För övrigt hur blir bilderna om du ändrar exponeringskompensationen 1 steg upp eller så ?

Senast ändrad:
Som dom säger så bör du köra manuellt, är det en vit bakgrund du kör med så blir bilden under exponerad pga. att kameran mäter emot det vita & exponerar för att göra detta 18% grått.

ok jag ska testa ställa manuellt. Har dock inte lyckat luska ut hur jag gör det men min nya kamera... På min 350d kunde jag men på 40d får jag det inte att fungera =/ väntar på min svenska manual som jag beställde i onsdags.

Är väl samma som på 50d antar jag.. bara att ställa ratten på M .. sen får du väl ha on knappen i läge 2 för att ställa bländaren..tiden ställer du på lilla hjulet..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar