Annons

Fota skate med G10, Lx3 eller GRD?

Produkter
(logga in för att koppla)

stubben

Medlem
Ja, hur är möjligheterna att fota skatebilder med någon av de ovan nämnde kompaktkamerorna? Antingen ensamma eller tillsammans med intern eller extern blixt? Räcker ljuset till för att få tillräcklig skärpa utan allt för mycket brus?

Avstånden till objekt är inte alltför långa, handlar om 1 m upp till 10 m på en höft?

Anledningen till att jag överväger att använda en kompaktkamera och inte en systemkamera är att jag vill slippa släpa på en systemkamera med objektiv mm. Blir inte mycket bilder tagna med en kamera som ligger hemma och samlar damm =)

Har själv en G 10 och tycker att det är en väldigt bra kamera på många sätt men att fotografera skateboardåkning med den är nog helt uteslutet. Det finns en fördröjning från det man trycker på avtrycket till dess att bilden tas som är rätt besvärande. Har försökt att fotografera min hund när han leker med den och det går bara inte. Han har förflyttat sig en bra bit från det att jag tryckt på avtrycket till dess att bilden är tagen så det blir yttersta svanstippen i ena kanten av bilden. Det är inte bara jag som är besvärad av det utan du kan t ex kolla Bengans blogg, han är rejält irriterad på det.
Hur de andra kamerorna är vet jag inte men skaffa en G 10 ändå för det är en väldigt trevlig bekantskap.

Hejsan,
Tack för tipset om Bengans blogg, gav en bild om hur en g10 fördelar och nackdelar. Och som du säger så verkar det vara fördröjningen som är problemet.

Har ni koll på var fördröjningen ligger. Ligger det i själva exponeringen eller är det fokuseringen som tar tid? Om det senare ska det, om jag förstått det hela rätt, gå att att använda manuell fokusering. Skulle de ta bort fördröjning?

LX3 har mer vidvinkel och snabbare serier. Dessutom snabbare optik som ger kortare slutartider.

Men en begagnad sustemkamera med en peleng fisheye är både billigare och betydligt bättre. Lite större dock.

Nej, det ligger nog inte i fokuseringen utan i själva exponeringen. Det påstås skulla finnas någon genväg som jag har glömt men vet att jag provat, för att komma undan problemet. Det funkade inte. Det är fortfarande en väldigt trevlig kamera som ger bra bilder men inte till skating.
I viss mån kan man lära sig att komma förbi begränsningen genom att sikta någon annanstans men det är inte att rekommendera.

Jag var och kände lite på g10 och lx3 idag och de är onekligen sega, inte alls den rapphet och exakthet i exponering som en systemkamera ger. Nu är det bara känslan jag fick när jag tryckte lite i butiken med de kanske inte är så sega som jag fick känslan av. Såg på dpreview att exponering tar 0.2 s på en lx3, någon som vet vad motsvarande tid är på en typisk systemkamera?

Kvar är då ricohn, det som folk säger om den är att den ska vara snabb. Men hur snabbt är det? Någon som fotat "sportbilder" med den?

Det lutar ju onekligen till att de här att fota bilder på objekt i rörelse med en kompaktkamera inte fungerar riktigt =( Vilka alternativ finns kvar? Jag vill ha en "liten" kompakt kamera =)

Hittade den här listan när jag letade efter fördröjningstider på exponeringar:
http://www.impulseadventure.com/photo/shutter-lag.html

Enligt den här listan så har många kompaktkameror samma slutarfördröjning som systemkameror. Är det rimligt? Skulle innebära att så länge man förfokuserar så borde det inte vara några problem att "fånga" objektet i rätt ögonblick med kompaktkamera.

GRD med fixfokus är snabb

Om du kan tillåta dig att ställa GRDn i Snap-läge, dvs fixfokus på ca 3 m så är den väldigt snabb. I detta läge och bländare 5.6 har du då skärpa från ca 1.5 till oändligheten. Om detta passar för skatefoto kan jag inte bedöma.

/b

Hejsan,
Tack för tipset om Bengans blogg, gav en bild om hur en g10 fördelar och nackdelar. Och som du säger så verkar det vara fördröjningen som är problemet.

Har ni koll på var fördröjningen ligger. Ligger det i själva exponeringen eller är det fokuseringen som tar tid? Om det senare ska det, om jag förstått det hela rätt, gå att att använda manuell fokusering. Skulle de ta bort fördröjning?

Långsamheten ligger i fokuseringen. Har jämfört med G10 med systemkamera. Med fokuslåset/manuell fokus är G10 snabb. Med fokusering i bra ljus är det den snabbaste kompakten jag ägt/provat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar