Annons

Fota runt i stan/parker osv....

Produkter
(logga in för att koppla)

scrapparlotta

Aktiv medlem
Jag fick ett stativ i födelsedagspresent och nu skulle jag så gärna vilja ut och fota. Skulle vilja åka in till stan och fota där, sen gå runt i parkerna och fota.....Men kan man springa runt med en kamera och stort stativ...Folk tycker väl att man är helknas.....Brukar ni springa runt med kamera och stativ så?

Sen åxå en fråga.....Kan jag ha kameran i bilen på dagarna nu när det blir jättevarmt i bilen? Tål kameran en temp på 50 - 60 grader?

Jag har ofta en eller två systemkameror hängandes runt halsen, men sällan stativ eftersom det ofta blir tungt i längden.

Spring omkring med vilken utrustning du vill, sen får folk tycka vad de vill. Jag ser säkert ut som en tönt när jag har alla mina kameror runt halsen, men det bjuder jag på.

Jag skulle inte ha min utrustning i en varm bil, i alla fall inte under längre perioder. Utrustningen skulle säkert överleva, men jag tar det säkra före det osäkra. Risken för inbrott i en bil är också befintlig, speciellt om dyr kamerautrustning är synbar utifrån.

Mitt enben-stativ har jag alltid med mig när jag är ute, än så länge har ingen kommenterat det. Men när jag var ute en på natt-foto och gick hem bärandes på mitt trebenstativ på axeln så tittade folk lite underligt på mig

Ja egentligen så ska man väl strunta i vad folk tycker, men det känns ändå lite pinsamt att springa runt med stativet.....men det är väl en vanesak kanske.....

En annan fråga....Hur är det när man fotar i städer eller dyl. och man får med massa folk som man inte känner...Får man lägga ut såna kort på nätet? Dom kanske inte alls vill visas upp på forum/bloggar osv....Nån lag som säger nåt om detta??

Ja egentligen så ska man väl strunta i vad folk tycker, men det känns ändå lite pinsamt att springa runt med stativet.....men det är väl en vanesak kanske.....

En annan fråga....Hur är det när man fotar i städer eller dyl. och man får med massa folk som man inte känner...Får man lägga ut såna kort på nätet? Dom kanske inte alls vill visas upp på forum/bloggar osv....Nån lag som säger nåt om detta??

Det är en vanesak, känns lite pinsamt i början men man vänjer sig snabbt.
Du får lägga upp sådant så länge det inte är reklam, reklam kräver avtal med personer som är igenkännbara på bilden.

Nu är foto mitt levebröd så det där vad folk tycker har jag lagt bakom mig för länge sedan. Något som dock fortfarande känns lite knäppt är när man söker upp en udda vinkel och krälar sig fram så folk nästan måste kliva över mig. I de lägena kommer ofta barn fram och säger "Fota oss! Kommer det i tidningen då?". Jag tryckte upp några T-tröjor där det står "FOTO" och mitt firmanamn. När man har den på sig kan man nästan bära sig åt hursomhelst :)

Ja, om du verkligen menar att springa runt med stativet så tittar säkert folk, men tar du dig fram i normal promenadtakt är det säkerligen inga problem.

Allvarligt. Om du koncentrerar dig på de bilder du vill ta så kommer du inte att märka av omgivningen. Möjligtvis att du blir överraskad då och då över att folk är så försiktiga som möjligt för att inte störa dig. Stativ är respekt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar