Annons

Fota rinnande vatten

Produkter
(logga in för att koppla)
red-top skrev:
Man kan behöva trycka helt lätt på avtryckaren ibland (för att väcka kameran, när kontrollpanelen slocknat?) - vet inte varför.

Om det är något vaj på min D200, eller om deskavaså? Vill minnas, att min D70 inte hade denna egenhet. Någon med D200 som vet? Har varit för lat att fråga 'Lasse'...
Det är så på de Nikonkameror jag använt, och det är för att spara batteri. Du kan ställa tiden som ljusmätaren, och därmed kontrollpanelen, är aktiv i inställningsmenyn.

Observera också (har du nog redan gjort?), att du reglerar bländare och tid med de två olika 'rattarna' - alternativt, beroende på hur du ställt in i 'Manövervreden' (p.14 i Custom-menyn/Command dial, om jag minns rätt).
Om jag inte har fel så är D40 en av de Nikonkameror som "bara" har ett bakre inmatningshjul. Har dessvärre aldrig jobbat med en sådan så jag vet inte hur det funkar när man kör i manuellt läge. Antar att man håller inne en knapp samtidigt för att få den andra av bländare/slutare.

F65:an (filmkameran) hade samma konstruktion och jag minns att det blev ett himla hoola-baloo när Philip Greenspun bakom Photo.Net vägrade göra en fullständig recension av den på grund av detta :)
 
johnnynu skrev:
Jag har hittat ett bra ställe som jag ska fortsätta fota på. Ett litet vattennedfall med kvällslampor som slår igång längs stenväggarna.

Ett tips då är att tänka på vitbalansen. Om den dominerande ljuskällan är dessa lampor kanske "glödlampan" är ett lämpligt vitbalansläge. Annars riskerar hela bilden att få ett kraftigt väldigt gulstick. Men det kan ju vara effektfullt det också.
Testa dig fram vad som ger det bästa resultatet.
Annars om du vet hur du ändrar vitbalansen genom att ange en specifik Kelvintemperatur kan du gå efter denna lista: http://www.fotografiska.org/art_vitbalans.php

Ser fram emot resultatet.

/jer.
 
Här kommer 3 bilder.
Ursäkta "muren" som man ser närmast intill.

Har inget stativ så fick använda den som "stativ".

DSC_0010.jpg


DSC_0017.jpg


DSC_0019.jpg
 
Najs! Skönt släp i vattnet. Vad landade du på för slutartider?
Förresten, visst är det Fyrisån?

/jer.
 
Jewster skrev:
Najs! Skönt släp i vattnet. Vad landade du på för slutartider?
Förresten, visst är det Fyrisån?

/jer.

Jag blev rätt så nöjd med effekten på vattnet men ska satsa mer på motivet och försöka få det runt omkring skarpare?.
Slutartider runt 2,5-5s och ~f5. ISO 200 och slö blixt. Vill få ned bländaren mera men var inte riktigt överens med kameran sist.

Japp det är fyrisån ;)
 
johnnynu skrev:
Japp det är fyrisån ;)

Det där är ju precis utanför mig... =)


I alla fall, som sagt; Använd inte blixt. Du kan testa att använda självutlösare eller "mirror lockup" (om det finns på d40?) också för att minimera skakningar som blir av att du trycker på avtryckaren.
 
Lite svårt att se i dom små bilderna, men om det är suddigt på grund av att du rört kameran lite när du tryckte på avtryckaren så borde det hjälpa med självutlösare/mirror lockup.

Om det är på grund av kort skärpedjup (som sagt, svårt att säga med dom pluttiga bilderna) så är det högre bländarvärde som gäller.
 
Absolut högre bländarvärde för bättre skärpa. f5 som du använde är en för ändamålet väldigt stor bländaröppning, vilket ger ett kort skärpedjup. Testa 16 eller 22. Då får du såklart ännu längre slutartider också.
Se sen till att kamera är still, som andra sagt, med stadigt stativ, låst spegel och fjärr- eller fördröjd utlösare.
 
Svårt utan stativ alltså även om man håller kameran mot ett räcke t.ex. Lätt att bilden blir väldigt suddig.

De blixtalternativ jag kan välja (i S och A läge) är antingen på, rear eller med borttagning av röda ögon.

Hade svårt för att stänga av den i de lägena.

Hittar ingen mirror lockup funktion, inte heller i manualen.
 
Hjälp med inställningar

Hej! jag har en Nikon d3100 och vill ha lite råd och tips om hur jag ska få vattnet att se mjölkigt ut med min kamera om de är möjligt att göra med en d3100 =)
 
Hej! jag har en Nikon d3100 och vill ha lite råd och tips om hur jag ska få vattnet att se mjölkigt ut med min kamera om de är möjligt att göra med en d3100 =)

Då har du hittat rätt, det står i tråden ovan.

Minska ljuset (blända ner och / eller använd ND-filter) så du får lång slutartid. Om kameran har autoiso på, stäng av det. Kör med lågt iso.

Använd stativ så att inte kameran rör på sig.



Så enkelt är det...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.