Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota rally

Produkter
(logga in för att koppla)

Ersson

Ny medlem
Tjenare! Är helt ny på det här med att fota, har en nikon D50 med original objektiv (18-55). På lördag bär det av för att kolla på svenska rallyt, givetvis ska kameran med. Någon som har några bra förslag på hur jag får fina/bra bilder? förklara gärna på "svenska" då jag inte riktigt hänger med i foto snacket än =) försöker lära mig allt detta med bländare och slutare mm.

//stefan

Bästa tipsen är nog att söka lite här bland rallybilder för att få både inspiration och tips om vad som funkar och inte.

Det låter kul. Lycka till. När får vi se resultatet? Kanske behovet av en bra zoom glugg växer. Åk gärna dit någon dag innan och spana efter bra platser. Tänk på att batteriet håller sämre i kylan så extra batterier kan nog behövas.

Du behöver teleobjektiv för att få lagom avstånd till bilarna. Det är livsfarligt att stå för nära och ett meningslöst sätt att riskera livet, bara för att objektivet inte räcker till.

Om du endast har 18-55, kör på 55mm, hitta ett ställe där det inte går så fort (några meter efter en skarp kurva) och försök panorera, det blir snyggt!

Har oxå för avsikt att åka på svenska rallyt på lördag. Någon som vet några bra ställen att fota på? Har hört att Colin´s Crest ska vara ett tufft ställe att vara på då man ser bilarna flyga fram. Men bra ställen drar väl oftast gott om publik oxå.

Tänker väl primärt använda mitt Nikon 70-210/4, vilket borde räcka för telebiten?

En lång zoom, jag tycker mitt Sigma 120-300 är helt kanon att använda. Sen klarar du dig med slutartider runt 500 om du inte ska panorera.

Se upp för brinnande bilar bara ;-)

Bilagor

• rallycross432.jpg
    rallycross432.jpg
    87.3 KB · Visningar: 1,119
Står du på insidan av en kurva är risken mindre att bli ihjälkörd om bilen sladdar av, men ytterkurva brukar ge lite fränare bilder med ställ och sprut
17-55 låter väldigt kort men kan ge fina bilder om det är snygg miljö runtom

Jag fotade Rally en gång nästan direkt efter att jag köpt min digitalsystemare för drygt 3 år sedan, använde mitt Tamron 28-75 och ställde mig i en innerkurva.

Har lagt upp en bild här tror jag, fler finns nog på min hemsida.

Jag fotade rally för första gången idag. Var också första gången jag sett sådan här rally, dvs inte rundbana. Riktigt skoj var det, fick ståpäls när dom kom brölande. Blir att åka på VM rally när tillfälle ges det är säkert.

Jag fotade med min Nikkor 70-200mm (monopod VR=off) och jag använde oftast 200mm för att fylla bilden ordentligt. Däremot hade jag problem med att få hela bilen i bilden. Jag var lite för snabb att panorera.

Några bilder tog jag med min 17-35mm när vi stod precis bredvid vägen vilket inte var så smart. Hade ett gäng berusade (ynglingar) framför oss som buffert dock... <lol>

Bilder finns på min hemsida.

Började fota vid 1500 tiden om jag inte minns fel och skymningen gjorde att jag var tvungen att skruva på kameran med jämna mellanrum.

:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar