Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota radiostyrd helikopter

Produkter
(logga in för att koppla)

magnus.tengmo

Aktiv medlem
Hej!

Jag var ute idag på lunchen och fotograferade en kollegas radiostyrda helikopter med min 350D och 70-300IS.
Hade bara autofokus i mittpunkten aktiverad. Det var väldigt svårt att hänga med helikoptern i alla svängarna, så det hände ofta att man tappade fokuset mot himlen.

Men fick en fundering om det hade varit bättre att ha alla fokuspunkterna aktiva, hade kameran lättare hittat tillbaka isåfall ?

Mvh Magnus
 
En helikopter kan väl stå stilla i luften?

Om himlen inte är allt för motivrik kan alla fokuspunnkterna användas eller en som ligger bakåt i färdriktningen så helikoptern lämnar luft framför sig.

Ett annat sätt är att be kamraten flyga på ett konstant avstånd och ställa skärpan på detta avstånd, koppla ur autofokus, välja bländare 11 och läplig slutartid och sedan panorera med kameran. Det blir då biulder med fart i både fråtorn som ser ut som den snurrar och fartlinger av omgivningen, men en helikopter som är skarp.

Med tanke på att du tillsammans med din kamrat äger hela scenen kan ni planera fotot för bästa resultat.

Stäng av IS, möjligen påslagen i höjdled om du panorerar. IS fungerar inte så bra när man rör förmycket på kameran.
 
Jag knäpper väldigt mycket modellflyg, och då med just en 350D och ett Sigma 70-300. Jag använder mittre fokuspunkten och AI-servo. I början använde jag One-shot, men då hann alltid motivet röra sig ur fokus efter att kameran låst och bilden togs, och många kort blev oskarpa. Det berodde då på att flygplanet rörde sig mot eller ifrån kameran. Då hjälper det inte med flera fokuspunkter. Med AI-servo så är dom problemen väldigt sällsynta, dom allra flesta kort blir skarpa. Sen om kameran tappar bort sig därför att helin försvinner ut ur fokuspunkten, då är det bara att träna... Jag har aldrig tänkt på att det skulle vara ett problem, och då händer det att jag fotar jetplan i över 300km/h på låg höjd och nära håll. Så just den biten är nog bara en vana.
 
Sen så är väl skillnaden mellan att fota flygplan och helikoptrar att helikoptrarna gör mycket mer skarpa svängar osv som gör att det är svårare att följa än ett flygplan.
 
Nja.. rörelserna kan vara lika skarpa i svängar och många manövrar med både heli o plan.. beror på va de e för saker man flyger med..
Största skillnaden är väl att helikopter kan göra mycket mer manövrar och dessutom på ett o samma ställe.

Jag flyger både helikopter och flygplan själva och har ofta kameran med ut på fältet och fotograferar dom andras helisar o plan.

Mitt bästa tips är kanske att inte zooma in allt för mycket utan gärna ha lite större avstånd till helikoptern. Detta kan man beskära senare i datorn.
Jag brukar ha mittpunkten bara när jag fotar mina.

Båda dessa är tagna på relativt långt håll utan för mycket zoom.. Den ena står helin stilla i inverterat läge och i den andra gör det en snabb stigning.
http://www.clippern.se/temp/1.jpg

http://www.clippern.se/temp/2.jpg

Gäller att hittaen tid osse så att det blir bra.. en för snabb tid ser de bara ut som om rotobladen stär stilla.. och för sakta blir hela bilden suddig om helin rör sig kvickt.

Kör gärna manuella inställningar o blända gärna till 8-11 så får du lättare att få en bra skärpa på helin. tiderna e lättast att testa sig fram beroenda på hur snabbt den flyger men du kan köra med ganska så snabba tider.. Det är ändå 1800 varv/min på rotorbladen.

Och som Roland säger att man kan planera flygning före eller att piloten säger hur han ska flyga så hinner du lättare med o ta bilder.

Har lite fler här från den flygningen..
http://www.clippern.se/pred/
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar