Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota/Publicera andras husdjur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Ja, vad säger lagen om detta?
Om jag plåtar någon annans t.ex. hund eller katt, med eller utan deras vetskap, får jag då publicera den bilden hursomhelst?

/Jocce

Mja, men lite skäll kan du få om ägaren får pippi.

Ursäkta Jocce, men kunde inte låta bli.

mvh Foten som inte är så lagkunnig

Både lagen om namn och bild i reklam och personuppgiftslagen handlar om människor. Det skall vara fritt fram.

Jocce skrev:
Ja, vad säger lagen om detta?
Om jag plåtar någon annans t.ex. hund eller katt, med eller utan deras vetskap, får jag då publicera den bilden hursomhelst?

/Jocce

Inga som helst problem med att själva fotograferandet och den efterföljande publiceringen i tryckt media, teve eller internet. Det du kan få problem med är hur du har kommit i närheten av djuren, det är inte lämpligt att bryta sig in hos andra för att fotografera akvariefiskarna och inte heller genomföra fotograferingen så att djuren tar skada, men i båda fallen kan du använda bilderna.

Lycka till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar