Advertisement
ANNONS
Annons

Fota porträtt i mörkt rum

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusand

Medlem
Jag är nybörjare och har många grundläggande funderingar kring detta.

Jag ska alltså ta porträtt i ett mörkt rum, tanken är att ungefär halva ansiktet ska synas och resten ska vara döljt i skuggor, även bakgrunden ska vara helt mörk.

Jag kommer vara i ett rum med neddragna persienner och en vanlig glödlampa som belysning, i en sådan där strut-lampskärm. Är det helt uppåt väggarna fel? Nåt jag ska tänka på när det gäller belysning?

Har ni några tips på slutartid i mörker? Jag kommer använda analog kamera så jag kan tyvärr inte prova mig fram.

Om ni förstår vad jag söker för resultat och har några tips att komma med uppskattas det väldigt.

(Har ni några bra länkar eller tips om slutartider i övrigt tas det också tacksamt emot, har kört digitalt innan och varit slarvig med att lära in detta.)

Du är inte helt fel ute i ditt tänk. O du har möjlighet att hänga upp svarta tygstycken i bakgrunden så är det bra. I mitt album Crying Clown så finns det bilder med lite samma tanke. Dessa är visserligen tagna med studioblixtar men jag anar att det är något liknande "Bror 3" eller Bror 2" du är ute efter.

Tänk på att mäta ljuset på den halva du vill ha ljus, spotmätning är suveränt i detta läge.

Greven

Ja bror 2 är rätt nära vad jag tänkt, även om jag hade tänkt mig lite mindre kontrast mellan de båda ansiktsdelarna. Ska försöka få upp nåt svart i bakgrunden.

Det här med mätning har jag ingen koll på alls, än mindre en ljusmätare. Är det viktigt i det här fallet?

Tack för svar

Du måste ju alltid mäta ljuset annars blir det inga bilder i 9 fall av 10 eller nått sånt. Du mäter med mätaren i kameran. Ställ om den till spotmätning (eller centrumvägd om du inte har spot coh underexponera ett steg eller så), mät på den ljusa halvan av ansiktet och lås exponeringen. Komponera sedan om och ta bilden.

Kolla handboken till kameran hur du ställer om kameran.

Greven

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar