Annons

Fota plasmalampa

Produkter
(logga in för att koppla)

The Tor

Aktiv medlem
Min dotter har fått en plasmalampa som jag hade tänkt fota. Det visade sig vara lättare sagt än gjort.

Jag vill få svart bakgrunden så att ljuset syns tydligt men då blir det så lång slutartid att slusstrålarna blir suddiga. Det går ju inte att använda blixt eftersom blixten tar död på ljuset från lampan. Det är svårt att använda annan belysning eftersom det speglar sig i glaset.

Tips?

Ställ lampani ett rum där du kan släcka allt annat ljus.
Placera lampan så att det är långt till väggen som är bakom den. Då får du svartas möjliga bakgrund
Använd det ljusstarkaste objektiv du har och sätt kameran på stativ. Fota helst i RAW så du kan fixa färgen. Annars kan du ställa vitbalansen genom att sätta en bit vitt papper på lampan (som är på) och göra en manuell vitblansering (lampan lyser genom papperet).
Använd stativ och prova med olika ISO.

Okey, ska testa detta ikväll när barnen sover.
Jag vill helst inte gå för högt i ISO heller för att undvika brus.

Det gick rätt bra faktiskt! Jag körde i M-läge och testade mig fram till en slutare som funkade. På den bifogade bilden har jag 1/20, f/2.8 och ISO 400.
Att ställa in vitbalansen funkade inte. Då blev allt ljus grön/blått.

Bilagor

• plasma_lamp.jpg
    plasma_lamp.jpg
    13.4 KB · Visningar: 627
Tror att många är rädda för brusiga bilder när man kör högre iso. Personligen så har jag gått ifrån det "tänkandet" och behövs det ISO 1600 så får man köra på det för att få en bra bild. Oftast när man förminskar bilden och redigerar den lite i PS så är det inget man tänker på. Ska man däremot använda bilden i dess fulla storlek så kan det kanske vara störande.

Just my 2 cents =)

Jag säljer bilder i full storlek och då är det oftast svårt att köra med ISO högre än 400.
Ibland går det ju bra att tvätta bort bruset med Noise Ninja eller liknande.

Jag har fotat en del bröllop när det varit ganska mörkt. För det mesta kan kunden se bortom bruset och är glada att någon lyckades fånga det där trots att det var så mörkt. men det är klart, en produkt bild skulle jag aldrig ta över iso 100. Tycker att man väljer ett iso som klarar cituationen.

Håller med Anders

Jo, jag håller väl också med rent generellt. Om jag skulle förminskat den här bilden och använt den på webben hade ISO 1600 inte varit några problem. Men i just det här fallet så ska bilden säljas i full storlek och då är det brus som ISO 400 producerar knappt acceptabelt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto