Annons

Fota på Streetrace (moraldiskussion)

Produkter
(logga in för att koppla)

RPW

Aktiv medlem
Självklart går det att lägga kraftiga moraliska aspekter vid street racing, men det är ganska otroliga paralleller en del gör: Våldtäkt och street race? Huva.
Jag skall understryka att jag inte tillhör de som är positivt inställda till företeelsen Street Race, i alla fall inte i den form som den ibland förekommer idag: Med stora folkgrupper och adrenalinstinna oerfarna förare. Det går åt pepparn allt för ofta och då skadas någon. Självklart för mig är biltävlingar ska hållas på ett sådant sätt att åskådare/förare löper minimal risk att skadas, och då är en vettig bana det enda alternativet. Thats it. Så länge som enbart utövarna utsätts för risker så känns det acceptabelt, även om det kan gå illa även i sådana sammanhang. Så sker ju även vid andra utövningar av våghalsigheter, t.ex. bergsbestigning, forspaddling, långfärdsskridskor osv. Det är en hel del folk som trillar dit eller får skador i dessa sammanhang varje år! För att inte tala om mängden sjukhusvistelsen som vanliga "idrottsgrenar" mynnar i! Men det känns inte OK med race där det står folk nära bilarna, och då kvittar det om det är en riskokare eller en jänk. Hugger bilen snett i asfalten kan det gå riktigt illa.

MEN, nu var det inte moraliska aspekter och sådana synpunkter som frågeställaren var ute efter, utan hur man bäst i mörker plåtar en bil som är i rörelse. Hoppas att det finns en mängd duktiga fotografer som kan visa goda exempel på sådant, för själv skall jag iväg ikväll och plåta en bil i rörelse vid skymningen, det är dock inte något street race-fordon det rör sig om..

Föresten: Bilderna på Challengern var riktigt snygga!
 
Visst är Streetrace olagliga. Det är också därför Polisen kommer efter en stund. Det finns också enligt min mening skillnad på race och race. Det finns många där säkerhet är på minusnivå. Samtidigt finns det inga race av detta slag där säkerheten är på absolut topp. På riktiga tävlingar kan aldrig säkerheten heller garanteras fullt ut. Men precis som många andra ämnen, måste var och en bilda sin egen uppfattning och använda sunt förnuft. Jag kör inte själv, men åker gärna och kollar på det. Jag ser också till att stå i början av loppet, för att vara säkrare. Så alla måste som sagt skapa sin egen uppfattning. Jag har även förståelse för dem som är emot streetracing. Ge alla unga och äldre som är intresserade av detta istället en möjlighet att utöva det under kontrollerade och legala former då. Men kommuner mfl bryr sig inte. Men det är min åsikt.

Så kontentant av detta är, att diskussionen här bör ligga på vad som kan göras för att få så bra fotografier som möjligt, för det är det forumet går ut på om jag uppfattat saken rätt. Att ge någon råd i ärendet kan väl knappast ses som hjälp med racingen. Det olagliga är att köra och anordna, inte titta på och fotografera. Dessutom kan det väl komma tillfälle när man vill ta bilder på trafik i mörker, och det är väl inte olagligt?
 

Bilagor

  • race_polis.jpg
    race_polis.jpg
    11 KB · Visningar: 708
Senast ändrad:
Teufelschlumpf skrev:
Att ge någon råd i ärendet kan väl knappast ses som hjälp med racingen. Det olagliga är att köra och anordna, inte titta på och fotografera.


Att titta på tävlingen är liktydigt med att du stödjer tävlingsformen.
 
Teufelschlumpf skrev:

Det olagliga är att köra och anordna, inte titta på och fotografera. Dessutom kan det väl komma tillfälle när man vill ta bilder på trafik i mörker, och det är väl inte olagligt?
Men om man talar om att man är "aktiv inom streetracing" och själv poängterar att det är olagligt kanske man inte skall bli förvånad om man får mothugg istället för konstruktiva svar? Tycker det är ganska obegåvat att ställa frågan på det viset, det hade inte varit svårt att formulera sig mera neutralt om hur man får bra bilder på bilar i mörker.
 
Men vad jag vet så är det inte olagligt att titta. Olagligheterna ligger i anordnandet och tävlingen i sig. Jag kan i och för sig ha fel, men återigen, det är inte det forumet handlar om väl?
 

Bilagor

  • race_start1.jpg
    race_start1.jpg
    8.5 KB · Visningar: 696
Man skulle ju kunna säga att om man visar snygga bilder från streetrace så är man med och skapar intresse kring "sporten" och förhärligar den. Indirekt bidrar det kanske till att fler både vill köra och kika, och utsätter sig själv och andra för fara.

Jag måste dock säga att jag helhjärtat stöder dom som vill ha fler motorbanor, framförallt här i Stockholmsregionen där många (jag själv inkluderad) vill men inte kan köra på asfalt med vare sig bil eller motorcykel. Man måste köra tjugotalet mil åt olika håll för att hitta en bana. Det finns tyvärr för många och högljudda motståndare till motorsport, och det är politiskt korrekt att tycka så.
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag är också helt för fler motorbanor, jag är själv hängiven motorfantast. Men bristen av banor är inte liktydigt med att man får ta lagen i egna händer.

Det är inte svårt att bilda en förening, skaffa medlemmar. Lägga fram ett vettigt förslag till polisen/länsstyrelsen och sedan ansöka om att få arrangera tävling på avskild väg.

Vill man så kan man, men hur många tror du skulle välja detta istället för att köra olagligt?

Hur många väljer att klottra på lagliga plank istället för att gå ut och spraya på spårvagnar och andra offentliga saker?
 
Nej, självklart är en del av tjusningen just att det är olagligt och därför extra spännande. Många av oss har säkert t.ex pallat äpplen som barn och inte var det för att vi var speciellt hungriga ... det fick bara inte riktigt samma konsekvenser om det gick fel.
 
Nu har ju allting spårat ur härinne men nu är det så att vi har en förening med över 500 medlemmar som har försökt få tillstånd av polis och myndigheter i över fem år nu.

Men Kalles jämförelse med våldtäkten var ju bra.
Och Kalle om du nu har ett problem med ditt fotande får du väl lägga upp några bilder så folk kan hjälpa dig.

Sen förstår jag väl att det kommer mothugg och det har jag inget emot, vet om att det finns fullt med folk som inte stödjer streetracing och det har jag full förståelse för och det respekterar jag.

Så nu när alla har fått säga sitt om det moraliska/lagliga delen om streetracing så kanske de som har något tips slänga iväg det härinne.

\\Marcus
 
Evomaccan skrev:
Nu har ju allting spårat ur härinne men nu är det så att vi har en förening med över 500 medlemmar som har försökt få tillstånd av polis och myndigheter i över fem år nu.

\\Marcus

?

Jaha. Så om man inte får det efter 5 år så då kan man göra som man vill?
 
varför inte? vi är stora pojkar och tar straffen som utdelas.

både alla som kör och de som tittar på är där frivilligt och det är ingen som tvingar dom att komma.

Alla som är där är också införstådda med riskerna..
 
Hahahaha Men för i helvete!! hahaha


ok... det finns något uttryck om att pratar man med idioter så dras man ner till deras nivå, jag kan inte hela grejen med något i den stilen är det.

Du skämtar med mig pöjk? eller är du helt allvarlig nu?
 
väldigt moget att kalla mig för idiot för en sån här grej.

tror citatet lyder: dont argue with fools, theyll drag you down to their level and win the discussion.

så med andra ord har jag ju vunnit den här diskussionen med tanke på att jag tydligen är idioten här.

Så nu kanske du kan sluta med sandlådan och vara tyst eller komma med något hjälpsamt tips..
 
tack för citatet :) gillar det uttrycket.

och visst, jag tror jag har fått fram min ståndpunkt och skall nu lägga ner. Jag ber också om ursäkt för att jag kallade dig idiot, men vissa saker får mig att gå i taket.
 
Bara för att reda ut begreppen. Streetrace förekommer i tre olika former mig veterligen, varav två är olagliga och en laglig.

Den ursprungliga varianten är en kort form av dragracing men där man inte har tillgång till tillräckligt lång raksträcka. Den körda distansen är då, gissningsvis, 1/8-dels mile. Denna version körs lagligt av ett stort antal föreningar i sverige. Den förekommer också i olaglig form runt om i landet.

Sedan finns den form av streetracing som man se i filmerna "The Fast and The Furious". Sådana race finns inte lagligt vad jag vet.

Nått som är på gång är något som kalla Drifting och det förekommer både lagligt och olagligt. Enkelt uttryckt är det folk som sladdar runt med bilar.

Utav dessa former är det utan tvekan furious-varianten som är den som är farlig eftersom det är så svårt att kontrollera omgivande i trafiken.

Olyckan i Rättvik är bara tragisk och har inte så mycket med nått av det här att göra gissar jag.

Mvh
Maverick
 
För att glida ännu mer OT ;)

Maverick skrev:

Sedan finns den form av streetracing som man se i filmerna "The Fast and The Furious". Sådana race finns inte lagligt vad jag vet.


Fel. Det förekommer även laglig streetrace som då går under benämningen "Blackrace". Det är ett sammarbete med kommun, polis etc som har gjort att detta har varit möjligt på ett antal orter runt om i landet.

http://www.blackrace.nu/
 
Re: För att glida ännu mer OT ;)

D Nilsson skrev:
Fel. Det förekommer även laglig streetrace som då går under benämningen "Blackrace". Det är ett sammarbete med kommun, polis etc som har gjort att detta har varit möjligt på ett antal orter runt om i landet.

http://www.blackrace.nu/

Njae, det som står beskrivet på blackrace är ju precis det jag beskrev där man kör 1/8-dels mile. Tittar man i filmerna, The Fast..., så förekommer väl det oxå men jag tänkte mer på de race som förekommer inne i städerna mellan fyra bilar och på en bana som inte är enbart rak.

Det som blackrace verkar ägna sig åt har förekommit lagligt de senaste femton tjugo åren eller nått.

Mvh
Maverick
 
tråkigt med människor som verkligen förstör trådar med sina åsikter som trådskaparen förmodligen inte vill höra, killen är ärlig och skriver som det är det tycker iaf jag är en bra sak.

Jag tycker du ska testa att skriva på zatzy.com eller på garaget.org, där finns en hel del foto kunniga personer. Där lär du ju även slippa alla moraltanter.
 
En lite slutklämma bara. Citatet ni letade efter innan är :Dont argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.