Katta11 skrev:
Hej
Jag ska iväg på några veckors resa till Asien. Tidigare brukar jag gå in på något photolabb och bränna bilderna över till CD skivor. Finna andra tänkbra lösningar. Kan jag var ahjälpt med ett minneskort som kopplas till datorns USB uttag och tanka hem dem via ett inernet cafe, eller ännu bättre lösningar?
Katarian
Ja, en av "flaskhalsarna" är ju, som nämnts tidigare, hur snabb internetuppkoppling man kan komma åt på resmålet - annars är det ju ett alternativ.
En annan "flaskhals" är också lagringsutrymmet. Har man G-mail som nämndes tidigare så har man åtminstone möjlighet att tömma (ett?) minneskort den vägen. Har man kanske en egen domän med rejält utrymme kan det t.ex vara ett alternativ till G-mail.
Att t.ex köpa en liten (lika liten som ett usb-minne) kortläsare för SD-kort för 99 kr på MediaMarkt kan dessutom vara ett praktiskt alternativ till att ta med sig kamerasladd och ev programvara. (I övrigt kan ju usb-minnen användas till att lagra bilder på - men då tycker jag personligen att det är mer praktiskt för mig att lägga pengarna på fler minneskort till kameran istället).
En liten bärbar hårddisk på runt 250 Gb (om man tar riktigt många bilder) kan man få för en dryg tusenlapp och det går ju definitivt mycket snabbare att överföra bilderna till den (på t.ex ett internetkafé) än att överföra bilderna hem via ett telefonmodem
Kostnaden på cafeet för att (långsamt) surfa hem bilderna kan annars lätt motsvara kostnaden för en extern HD ...hmm
Bengt nämnde annars något klokt om "stöldbegärligt" i ett inlägg här innan - något att ta i beaktande.
En iPod Photo med en "camera connector" rymmer en hel del också (min rymmer 60 Gb) men den är ganska långsam... fast på semestern har man ju oftast lite mer av den varan (tid). Fördelen med det är bl.a att man inte behöver söka upp ett internetcafe och att man kan titta på (jpg) bilderna i den... att iPod:en då dessutom sedan spelar dina favorit-mp3 på resan blir ju bara en bonus
Ditt "beprövade" sätt med cd-skivor är annars fortfarande ett bra alternativ också
Innan jag laddar kamerabatteriet på kvällen brukar jag dessutom ta mig en whiskey och sortera ut mindre lyckade bilder från minneskortet som jag raderar för att få plats med mer... en reserutin som jag lärt mig att uppskatta - fast mest för whiskeyns skull
Trevlig resa!