Annons

fota på resa, hur tanka hem bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Katta11

Ny medlem
Hej

Jag ska iväg på några veckors resa till Asien. Tidigare brukar jag gå in på något photolabb och bränna bilderna över till CD skivor. Finna andra tänkbra lösningar. Kan jag var ahjälpt med ett minneskort som kopplas till datorns USB uttag och tanka hem dem via ett inernet cafe, eller ännu bättre lösningar?

Katarian
 
Det finns massor av bärbara lagringsmedia, och priserna ligger hyfsat lågt numera.

För övrigt är nog den viktigaste aspekten att allt som kan lagra bilder (kamera, dator, hårddiskar...) är stöldbegärligt. Bränner du dubbla CD och skckar hem den ena uppsättningen med post, så har du förmodligen skyddat bilderna så gott det går.

Man kan ju också lagra lågupplösta kopior i en USB-minnepinne på något "stöldsäkert" ställe.
 
Jag brukar ha med mig datorn och bränna skivor (dvd) som jag sedan inte har på samma plats som datorn/minneskort (bär med mig antingen det ena eller det andra). Bengts förslag att posta en uppsättning är ju klyftigt, det ska jag nog börja med som extra backup.

Att tanka upp via nätet känns spontant som ogenomförbart, då lär man få sitta på internetkafé hela tiden (med tanke på bandbredden man brukar få i kombination med mängden data som ska skickas).

edit. Jag har ibland lyckats hitta bra wlan och har då tankat upp bilder på flickr eller smugmug, det har fungerat bra men kräver förstås att man har med dator och hittar wlan.
 
På fotomässan pratade jag med en kille från
www.mediaarkivet.se
och han lät inte främmande för att hyra ett rejält utrymme en kortare tid för en rimlig slant.
Kan vara ett alternativ.
Ett annat kan vara att skaffa G-mail, och få tillgång till 2 GB lagringsutrymme.
 
Katta11 skrev:
Hej

Jag ska iväg på några veckors resa till Asien. Tidigare brukar jag gå in på något photolabb och bränna bilderna över till CD skivor. Finna andra tänkbra lösningar. Kan jag var ahjälpt med ett minneskort som kopplas till datorns USB uttag och tanka hem dem via ett inernet cafe, eller ännu bättre lösningar?

Katarian


Ja, en av "flaskhalsarna" är ju, som nämnts tidigare, hur snabb internetuppkoppling man kan komma åt på resmålet - annars är det ju ett alternativ.

En annan "flaskhals" är också lagringsutrymmet. Har man G-mail som nämndes tidigare så har man åtminstone möjlighet att tömma (ett?) minneskort den vägen. Har man kanske en egen domän med rejält utrymme kan det t.ex vara ett alternativ till G-mail.

Att t.ex köpa en liten (lika liten som ett usb-minne) kortläsare för SD-kort för 99 kr på MediaMarkt kan dessutom vara ett praktiskt alternativ till att ta med sig kamerasladd och ev programvara. (I övrigt kan ju usb-minnen användas till att lagra bilder på - men då tycker jag personligen att det är mer praktiskt för mig att lägga pengarna på fler minneskort till kameran istället).

En liten bärbar hårddisk på runt 250 Gb (om man tar riktigt många bilder) kan man få för en dryg tusenlapp och det går ju definitivt mycket snabbare att överföra bilderna till den (på t.ex ett internetkafé) än att överföra bilderna hem via ett telefonmodem :) Kostnaden på cafeet för att (långsamt) surfa hem bilderna kan annars lätt motsvara kostnaden för en extern HD ...hmm :) Bengt nämnde annars något klokt om "stöldbegärligt" i ett inlägg här innan - något att ta i beaktande.

En iPod Photo med en "camera connector" rymmer en hel del också (min rymmer 60 Gb) men den är ganska långsam... fast på semestern har man ju oftast lite mer av den varan (tid). Fördelen med det är bl.a att man inte behöver söka upp ett internetcafe och att man kan titta på (jpg) bilderna i den... att iPod:en då dessutom sedan spelar dina favorit-mp3 på resan blir ju bara en bonus :)

Ditt "beprövade" sätt med cd-skivor är annars fortfarande ett bra alternativ också :)

Innan jag laddar kamerabatteriet på kvällen brukar jag dessutom ta mig en whiskey och sortera ut mindre lyckade bilder från minneskortet som jag raderar för att få plats med mer... en reserutin som jag lärt mig att uppskatta - fast mest för whiskeyns skull :)

Trevlig resa!
 
Jag har funderat på ett flickr pro konto.. man får ladda upp 20gig i månaden för 250kr om året..

Men brukar det vara så illa med bandbredd alltså?
 
laan skrev:
Jag har funderat på ett flickr pro konto.. man får ladda upp 20gig i månaden för 250kr om året..

Men brukar det vara så illa med bandbredd alltså?

Jag tror att det är 2GB du har som quota på Flickr, på smugmug pro är det dock obegränsat. Vill du skaffa smugmug konto får du gärna använda min rabattkod (hWFZbNqLiyShI), då får både du och jag rabatt!
 
Borde ingen starta en internettjänst där man kan ladda in sina minneskort och sedan plocka hem dem när man är hemma igen?

Visserligen blir det väl kanske lite problem med överföringshastighet osv. Men en intressant tanke ändå?

Nu pratar jag alltså om stor lagringsplats, inte bilddagboken och liknande utan en tjänst för att kunna ta minst 10 - 20 gig eller mer.

Det finns ju internetcaféer nästan överallt.
 
laan skrev:
Men brukar det vara så illa med bandbredd alltså?



Ett vanligt, välbesökt turist-resmål kan förhoppningsvis erbjuda en fet lina på något i-cafe... men på lite mer udda resmål kan du ha otur (något tillspetsat) med en dator / telefonmodem i ett hörn som knappt någon ens orkar dra igång bara för att läsa några vanliga mail...

Men utvecklingen på den fronten går ju framåt (om ej lika snabbt som här i Sverige) även i mindre "teknikbefrämjande" länder... Betänk nu dock att vi inte helt sällan pratar om ett par Gb med bilder som skall överföras... å det kan ju ta sin lilla tid det med - även med en hyfsat snabb uppkoppling.

Men visst, en kall öl och samtidigt besvara några mail, under tiden som bilderna förs över... så är det ju ett alternativ. Digitala bilder innehåller ju som bekant mycket information och filerna blir därefter (stora) så det är därför lite mer än "önskvärt" med ordentlig fart på grejerna... om man inte skall komma hem hålögd och blek från Gambia och mumla något frustrerat om i-cafet som man tillbringade nästan hela semestern på :)

Skall man, som frågeställaren här i forumet, resa i Asien så bör man nog inte räkna med att man alltid hittar en snabb uppkoppling... T.ex Japan slår nog de flesta länder på den punkten medan t.ex Nepal troligtvis inte kan erbjuda lika bra möjligheter. Detta borde kanske vara en ny typ av information som skulle framgå bättre i resebolagens glättiga broschyrer? Att välja resmål och hotell med "godkänd" digital standard kanske är något som kommer att locka :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.