Annons

Fota på Mantorp

Produkter
(logga in för att koppla)

Fiskfan

Aktiv medlem
Hej

Ska se finalen i STCC på söndag på Mantorp.

Är det någon som har bra tips på plats jag kan stå på där det dels händer grejjer, dels där jag kommer åt att fota.

Jag har bara en D70s med 18-70 objektivet.

Jag har planerat att vara där på förmiddagen och fota lite av det andra som händer där också...

Fler som ska dit?

Erik
 
Hej,

Första kurvan efter starten är alltid bra.
Om du kan få tag på en plats högt upp på "slutet" av den "blå" läktaren eller början på den "gröna" så ser du även en del av det som händer i Parisen (den långa högern) Se http://www.motorevents.com/mantorp/baninfo.html

Jag varnar även för flygrakan, bilar och hojar går för nära räcket och är ofta delvis skymda. Det brukar även ge minder fart känsla på rakan.

Det kan även gå att få bra bilder i "garagesvängen". Där kan det även gå att komma skapligt nära banan. (Med lite reservation, har inte stått där på ett par år)

Bäst är givervis ett officiellt fotopass som ger tillträde till innerplanen, men det är få förunnat...

Ha en trevlig helg, .
Göran R (som tyvärr inte kan åka dit själv)
 
Glömde att säga att Gridshowen är givetvis det bästa för närbilder av förare och maskiner.

STCC brukar ha sin på startrakan. Kolla i programmet vad övriga klasser har sin uppställningar. Det är även möjligt att få autografer då om man önskar.
 
Okej.

Tackar för detta.

Nu är vi några som sammanstrålar där och som vanligt är man sent ute, vilket innebär att vi inte köper läktarbiljetter (risk att vi inte sitter tillsammans då det är ett fåtal platser kvar)...

Vi kommer därför leta oss en bra plats någonstans...

Jag ska tänka på detta (och har skrivit ut baninfo).

Tack

Erik
 
Ah, fint. Bra tips. Tack.

Nu måste jag bara lära mig hur jag ska ställa in kameran på bästa sätt för att få dom bästa bilderna. Har ju precis köpt den (D70s) och kan inget om fotografering ännu.. :)

Tror jag går ut och sätter mig i rondellen och fotar lite och testar lite inställningar...

Tack för tipsen.

Erik
 
Bli inte ledsen om du misslyckas med sportfoto om du är nybörjare med systemkamera.

Att fotografera sport innebär många moment som även den erfarne tampas med:

* Objekt i snabb rörelse som även kan vara mycket oregelbunden kräver snabba slutartider för att minimera rörelseoskärpa.

* Stora arenor kräver teleobjektiv som kan vara svåra att hantera och de ljusstarka modellerna som matchar ovanstående punkt kostar skjortan.

* Panorering är inte det lättaste. De flesta förespråkar mjuk rörelse och att följa motivet en bra bit innan och efter.

Detta var inte meningen att avskräcka på något sätt. Det blir säkert en riktigt fin övning!

/Joel
 
Yeap. Vi får se det som en "training day".

Se till att kortet är tomt och batteriet är fullt så har lite att öva på...

Det blir roligt.

Erik
 
Ska förhoppningsvis också till Mantorp på söndagen, ska bli kul att plåta bilar igen. Kul att prova S-läget lite mer också, för det använder iaf inte jag så mycket till vardags.
Vad säger vi, slutartid runt 1/25 och panorering :)
 
Som sagt... Ny är jag.. S-läget hittar jag nog. Men dom andra sakerna får jag leta reda på hur jag gör...

Såg fotoskolan här.. den blir nog användbar...

Erik
 
FiLM) (Toba skrev:
Ska förhoppningsvis också till Mantorp på söndagen, ska bli kul att plåta bilar igen. Kul att prova S-läget lite mer också, för det använder iaf inte jag så mycket till vardags.
Vad säger vi, slutartid runt 1/25 och panorering :)

Om du står nära med vidvinkel så kan det funka.

Jag skulle säga 1/100 med 135mm i första kurvan.
 
Tack för alla tips här, men kom gärna med fler "sista minuten" tips, då jag också skall ner dit imorgon Söndag!

Får se vart jag kommer få stå och fota.

Ser ni en kille med en 300D(+batterigrepp) och fotoryggsäck med enbensstativ på, så kom gärna fram och heja!


/Jocce
 
Oj, trevlig dag, mycket racing. Träffade Jocce på Gridshowen framför sin polare Ronnie Brandts Volvo S40, hans beskrivning stämde, rygga med monopod och 300D med vertikalgrepp på magen ;)

Nu har jag 293 bilder att sålla i innan det eventuellt kommer upp några här på FS.
 
FiLM) (Toba skrev:
Oj, trevlig dag, mycket racing. Träffade Jocce på Gridshowen framför sin polare Ronnie Brandts Volvo S40, hans beskrivning stämde, rygga med monopod och 300D med vertikalgrepp på magen ;)

Nu har jag 293 bilder att sålla i innan det eventuellt kommer upp några här på FS.

Trevligt att träffa annat folk härifrån IRL :)

Jag har över 900 bilder att sålla bland..hehe, blir mycket ibland!

Håller på överför dem just nu!


/Jocce
 

Bild 1:

Ajajaj, precis där har jag också gått av banan, men baklänges. (träffade räcket med vänster bak precis där däckstraven tar slut)

När man byter till däck med bättre grepp så måste bromskylningen uppgraderas; ingångshastigheten i kurvan blir väl hög när man måste trampa tre gånger på pedalen för att det skall börja bromsa...

Snygga panoreringar annars.

/Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.