Annons

Fota på jakt

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hejsan alla fotovänner i jakttider!

Är det fler fritidsjägare där ute på fotosidan?

Fotar ni när ni är ute på jakten och vad använder ni för utr,stn då?

Focuserar ni på jakten eller har ni bössan med i tillägg till fotograferandet? Eller lämnar ni helt enkelt den ena tingen hemma och focuserar 100% på den andra?

När det gäller mig själv så har jag oftast med mig en kamera i tillägg till de jaktilga ateraljerna Men det händer också att jag går ut för att fota och har bössan med "uti fall att, haren springer upp;)"

Jag har oftasat med mig en mätsökarkamera med normallins som tar lite plats + ngr filmer.

Hur gör ni och finns det fler "jagande fotografer" där ute?

Mvh Niclas, som ÄÄlskar tidiga höstmornar i september både med bössan och kameran med!

Visst finns det jägare här.
För mig så är det antingen kameran eller bössan.
Finns inte tid nog för båda.
En liten pocketkamera finns dock alltid med i väskan :)

bullen_ skrev:
En liten pocketkamera finns dock alltid med i väskan :)

Ja, det gäller oftast att prioritera;)!
Men visst uppstår det många tillfällen där man önskar att man hade kameran med,,,,,

Beror ju på vad och hur man jagar såklart men i mitt fall så anser jag mig med en mindre utrymmeskrävande fotoutr,stn kunna fota samtidigt som bössan är med.

Jag tycker att det är mycket spännande att kombinera foto och jakt.

Mvh Niclas,

Du är inte ensam!:)

Jakten är ett ypperligt tillfälle att fotografera naturen.
Ofta består ju, som bekant, jakten av en massa väntan och då kan man passa på att ta några bilder.
Lagen om alltings jä-lighet ser till att det fullkommligt dräller av älgar under rådjursjakten och tvärtom!:)
För att inte tala om fåglar, coola soluppgångar och ögonbedövande vyer.
Under jakten är kameran ett tillbehör som används i andra hand.
Fast det har hänt att jag plåtat vilda djur istf. att skjuta dom.
Det blir premiär i år med min 10D.
Ska bli intressant att se hur många djur man skrämmer med kameraljudet?!*ler brett*
Förr fotograferade jag med en Pro 90IS och den är ju helt tyst.
Har köpt en vattentät packpåse där kameran ligger fuktfritt.
Ofta räcker inte ljuset till med mina linser men ibland har man tur.
Ska köpa ljusstarkare gluggar när jag blir rik!:)

Ha det så trevligt i skogen!

JJ. skrev:
Har köpt en vattentät packpåse där kameran ligger fuktfritt

Ahaa, det där med tät packpåse har jag funderat över men aldrig slagit till på.
Eftersom (som sagt;) kameran ofta kommer i andra hand under jakten så vill man inte ödsla extra energi vid att hålla kameran torr när allt annat blir blött.
Kondens är ju ett problem som man får tampas med hur som helst men "kameran i en ullsock i en tätpåse" borde vara ett fint preventivt tilltag;)

Tack för tipset.

/Mvh Niclas,

D va ett fint tips!
SealLine är ju också ett kännt märke,,
Blir nog en påsinvestering framöver i höst!!

Mvh Niclas,

Hej Niclas

Själv har jag alltid kameran med oavsett vad jag gör i naturen.
Kan vara besvärligt i bland med mycket grejer men nöjet av att få en fin bild i stället för att missa något är vikten i ryggsäcken värd.
Vi har s k ensamjakt på stora områden.
Inget sittand/passande utan rör på mig hela tiden.
Ligger ute i skogen en hel del, både på jobbet och på jakten.
Att vandra omkring och ha möjligheten att ta fram kameran är så skönt och ger jakten som åtminstone för oss är rätt jobbig en ny dimension,
Kameran är det man använder mest.
Men frysboxarna ska ju också fyllas på hösten.
Ibland har man ändå idiotförklarat sig själv när man stått med bössan i hand i stället för kameran när t ex en järv kommer springande mot en. (Har berättat en historia om det i en annan tråd som jag inte hittar.)
Sen har jag blivit idiotförklarad av kompisarna när jag fotat en stor älg i stället för skjuta den. Men det är smällar man får ta.:0)
Själv kan jag så här på tu man hand säga att jag haft mest behällning av bilderna än av att skjuta just den älgen eller björnen. Men säg inget.
Hade ett tag 7 kilo kamerautrustning, mat för ett par dar mm i ryggsäcken. Samt också alla pinaler man ska ha för jakten.
Men i längden och med stigande ålder på fotografen så blir det ohållbart.
Så i dag försöker jag bara ha med två Zoomobjektiv och en kamera. Täcker 27mm - 300 på digitalaren
Ja, kanske något fast också.
Är jag ute bara över en dag har jag nog ett svartvitt hus med också. Träffar man på någon annan jägare så tycker jag personligen att Svartvitt blir bättre både på jägaren och också om man nu anser bytet ska vara med.
Däremot tycker inte jag om bilder på döda djur om den som ser bilden inte får en förklaring eller ett sammanhang att sätta bilden i.
Alltså att man t ex lägger ut en bild här på FS på ett dött djur utan att sätta en liten förklarande text till bilden, är inte bra. Bilden måste få en mening.
Ha alltid kameran med, är mitt råd.
Oavsett vad dina kompisar tycker just då, så vill dom se bilderna sen.:0)
Mvh/-Anders

Niclasfoto skrev:
Focuserar ni på jakten eller har ni bössan med i tillägg till fotograferandet? Eller lämnar ni helt enkelt den ena tingen hemma och focuserar 100% på den andra?

På tal om det så... minns en gång för många år sen när vi satt på pass med farzan. Han är fototokig och hade sin kamera med. Ut kommer ko med två kalvar, vi har en lisens på en kalv kvar och det är lördag sista jaktveckoslutet. Alla i jaktlaget vill fälla det sista djuret, fixa slakten och sen ta en rejäl bastufylla och fira en lyckad älgsäsong. Farzan lyfter först kameran, knäpper som fan. Bössan ligger i knät (jag var bara med som "observatör" och visste inte mycekt om fotande och hade inte tagit skjutprovet). Nåväl, när älgarna kommit över halvvägs över åkern lägger han ner kameran och lyfter snabbt bössan och tar sikte. När den andra kalven hoppar över diktet är han klart och klämmer av. Säkringen är på och älgarna försvinner in i skogen. Gissa om jaktlaget var glada på honom när jag förtäljde historien... ;-) "Är du här för att skjuta med kamera eller me bössa!?". Vi var ute till skymmningen följande dag innan vi fick vår sista lisens avklarad... :)

En fråga i sammanhanget då eftersom det verkar finnas en bunt jägare här.
Hur gör ni när det är -15 ute, klappar inte kameran ihop då?
Jag sysslar mest med harjakt och då har man det problemet att man måste ha kameran framme hela tiden om man ska hinna få nå bra bilder. Är det då -10 (enligt manualen klarar bara min kamera 0 grader) vad gör man?
Har "bara" en minolta F200

Släpp ner den under jackan i en rem runt halsen.
Eller innanför jackan, snabbt grepvänligt tillhands
inannför en oknäppt knapp på magen.
Mvh/-Anders

Gurra G skrev:
En fråga i sammanhanget då eftersom det verkar finnas en bunt jägare här.
Hur gör ni när det är -15 ute, klappar inte kameran ihop då?
Jag sysslar mest med harjakt och då har man det problemet att man måste ha kameran framme hela tiden om man ska hinna få nå bra bilder. Är det då -10 (enligt manualen klarar bara min kamera 0 grader) vad gör man?
Har "bara" en minolta F200

Har inte full kläm på vad Minolta F200 är, men resonerar i allmänhet kring digitalkameror och noll grader i bruksanvisningen.

Att det står 0 C som nedre gräns beror på att det är till den gränsen tillverkaren kan garantera funktionen enligt specifikationen. Det är inte de mekaniska delarna som säckar ihop, förutom attd et kan bli kondens på kameror som är kalla. Set som säckar ihop eller rättare sagt inte har fullgod presstanda i låga temperaturer är batterierna. Vid 0 C sjunker kapaciteten i NiMh enligt batterienas specifikation. Dennan batterityp är vanligt förekommande i kameror och följden blir då att batterierna begränsar i specifiaktionen. Det som händer är att batterierna tappar kraft och inte orkar med lika många bilder. Med kameran förvrad nära kroppen kan detta bättras på, alternativt ha en reservomgång med sig. Jaghar använt Minolta Dimage 7i med NiMh ned till -20 grader utan problem. Fingrarna fryser ihop före det att batterierna tar slut...En batterityp som är specificerad till -10 C är NiCd, samtidigt så lagrar de mindre energhi, så det går säkert på ett ut. Kadmium är inte heller allt för trevligt när den tungmetallen kommer ut i miljön, så det ska undvikas.

Hejsan

När jag är ute och jagar är kameran alltid med.

Oftast har jag 75-300 objektivet monterat på kameran och 18-55:an i fickan/midjeväska. Då kan man fota djur snabbt och smidigt, skulle man vilja fota t.ex en soluppgång har man ju oftast lite tid på sig att byta objektiv.

Ibland får man välja att skjuta med kamera eller bössa och ibland kan skjuta med båda.

Fick en idé angående problemet med kyla.
Kan man inte tejpa fast en kemisk handvärmare under kameran. De blir nog inte så varmt att man riskerar att skada kameran.

Henke

känns betryggande att det inte är objektivet som kärvar ihop vid 0 grader. Då är det nog som sagt fingrarna som sätter gränserna.
Tackar

Är jag på Jakt med huvudsyffte att jaga så kommer jaktmomentet först till 99%,, Eftersom bössan blir ett klumpigt bihang på en fototur så är det sällan att det fungerar bra, tyvärr.

För min del lså kommer en enkel kamera med som ett komplement till bössan. Jag har sällan med sysstemaren med stort objektiv när jag jagar utan en mindre kamera som är smidigare.
Jag har funnit att min Konica Hexar AF på silent mode fungerar mycket bra, problemet är de små knapparna som kräver "bara händer/fingrar",,,

För mig så är det svårt att välja två aktiviteter ocoh få 100% ut av båda, jag väljer ett och låter så det andra bli lite lidande.

-Är jag på Jakt så går jag för den fina jaktnaturupplevelsen,,
-Är jag på Fototur så går jag för bildestetiska,,

Mvh Niclas,

Jo jag måste hålla med föregående talare. Det är svårt att göra två sådana saker samtidigt. Men det beror ju även på vilken jaktform man utövar. Sitter man i tornet under tre timmar så kan är det ju inga problem att ha kameran med sig. Problemet är isådana fall att få plats med stativet. Jagar man endast bock så greppar man ju kameran om det kommer en älg e.d. Beror helt på vilken jaktform det handlar om, även om det kan vara svårt att utöva två saker samtidigt i de flesta fall.

Själv så är jag ingen Älgjägare utan i mitt fall så handlar det mer om ren/puritistisk smygjakt efter småvilt upp till---> Rådjur. Stativet är som du nämner det som blir det största problemet att få med på ett smidigt sätt, tyvärr lämnas också då den långa telelinsen också hemma;/ Men är det jakt så är det och vise versa;)

Mvh Niclas,

Om man gillar att fota i naturen.
Man behöver inte vara jägare till idioti eller fotograf till idioti.
Det är för mig helt främmande att man kan lämna kameran hemma vid jakt eller vad man nu gör i naturen om man har ett fotointresse.
När man ligger ute och går och lägger sig när ljuset försvinner och är med när juset kommer.
Det är ju perfekt. Nu ligger jag ute flera dar i veckan och skulle aldrig kunna tänka mig att vara utan kameragrejer även om man jag också smygjagar och blir tvungen bära den extra vikten. Men man har ju inte bråttom.
Det ena kan inte utesluta det andra.
En del jägare tar jakten som något slags arbete eller att det ska utkämpas nåt jäkla krig.
Man glömmer att värdera naturen och visa vördnad inför djur och natur.
Jag brukar kalla dom för kvistbärare. Sådana som nedvärderar sitt byte med en kvist i hatten i stället för att hedra bytet. För vem har gett av sig själv mest.
Visst är kameran i vägen många ggr.
När man slaktat och ska bära upp till 12 km så vill man varken ha kamera eller gevär med sig.
Men jag tar gärna kamerans vikt och otymplighet med mig. Och jag får många bilder som jag kan njuta av hela livet. Samt att jag oftast också får äta miljövänligt kött varje dag hela året.
Och skulle det ena intresset hämma det andra någon gång, så vadå.
Man överlever säkert.
Mvh/-Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar