Annons

Fota på jakt

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur packar du för att få med dig ett större tele typ 300 2,8 + huset generell packning + vapnet?

Om jag skall ta med mig en större kamera + vapen så packar jag i en 90L fjällrygga och en 5L midjeväska. Där får jag med mig allt jag behöver för ett par dygn ute inkl sovsäck och ett litet tält. Jag använder enbart brytvapen (pga smidigheten!) som jag i delat tillstånd förvarar i ett egendesignat fodral, denna spänns utanpå ryggan.

Stativet har jaga inte med om jag fotar under jakt, i alla fall myycket sällan och på så vis blir fotograferandet till viss del lidande;/

Hur gör ni om Stor kamera + vapen och generell packning skall med? Får ni med ett stativ?

Mvh Niclas, som är rädd att det blir tuungt att bära allt man skuuulle vilja ha med;)

Senast ändrad:
Så här lyder en lite förenklad och "snabbihopsatt foto/jakt-packning" för tidigt höstäventyr;)

A= Huvudpackning i en större fjällsäck 90L.
B= Mindre saker, snabba att nå i en midjeväska.
C= Vapenfodral för brytet vapen.

C-Brytvapen i fodral, fäst på säcken.
B-Ammunition, kompass, karta, kniv,,
B-Choklad, myggolja, tändare + eldstål,,
B-Ullvantar,,
B-Vattenflaska
A-Trangia + bränsleflaska, bestick o torrmat,,
A-Extra tändare/t,stickor,,
A-Vattenflaska
A-Första hjälpenartiklar, tandborste,,
A-Extra underkläder x2
A-Extra tjockstrumpor x2
A-Poncho
A-Ulltröja
A-Skaljacka
A-Extra byxor
A-Ullmössa
A-Liggunderlag, (ev på ryggsäck,,)
A-Lätt sovsäck, (ev på ryggsäck,,)
A-Systemkamera + två linser (standardzoom + tele)
A-Film + batterier,,
(A-Tält,, många lösningar helst bomullskåta,,)

Kläder på vid aktivitet,,
-Underställ i ull
-Höga kängor
-Lätt och neutralt färgad byxa
-Skjorta (ev vindjacka,,)
-Lätt mössa alltid på

En varm ulltröja + ett vind/vattentätt skalplagg + vantar finns alltid lätta att nå under pågående aktivitet,,,

XXXXXXX

Så ser det ungefär ut (har säkert missat flera punkter) när jag rör mig som en pälsjägare i skogen;)

Bäst och mest trivs jag i ett Basecamp där man har ett läger att förvara prylar i och utgå ifrån. Då har man möjlighet att både fota och jaga med 100% energiinsatts på den enskillda aktiviteten.

Ett tips är att förflytta sig runt en sjö i kanot,, där har man möjlighet att passera stora avstånd utan att ta med sig för lite;)! Men då gäller det ju att också ha jaktmark utmed sjön,,,

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
Förr hade jag en 120L rygga.
Men nu tror jag att den är på 90L.
Åldern och latheten har satt sina spår.
Jag lägger alltid kameran och telet längst upp.
Ovanpå allt eller i fickorna.
Jag har inte gått igenom dina grejer men en snabbtitt säger mig att du har en del saker mer än mig. Tältet brukar jag skippa, Går alldeles utmärkt att ligga ute i sovsäcken.
Det fanns en räddningsfil förr som är lätt, går i fickan och är vattentät.
Men visst är det fint med tält.
För det mesta tar jag mig till någon kåta.
Ibland har man ju blivit fast vid ett för sent skjutet djur och kanske inte fått någon slakthjälp. Då kan det bli mörkt innan man är färdig. Då kanske man har varit utan sovsäck också. Det går bra bara man gör eld.
Eld är hursomhelst det första jag gör när jag skjutit något större.
Man vet ju att man blir kvar där ett tag.
Ofta lämnar jag köttet i skogen och skaffar hjälp dagen efter för att bära. Sen har vi lite knep för att slippa fåglar och björnar eller andra som vill dela. Dom får ju ändå sen.
Förutsättningarna är olika var man jagar.
Men jag tror aldrig förutsättningarna skulle bli så underliga att jag skulle lämna min kamera.
Nu kan jag tyvärr inte delta i den här tråden mer då jag åker ut i skogen i kväll och blir borta till åtminstone torsdag.
Men jag ska föröska titta in här när jag kommer tillbaka. Hej på er.
Mvh/-Anders

Låter så olidligt härligt att du åker ut ikväll, hoppas att det blir finfint!!!!;)!

Själv så är man "stuck" med studier på heltid;/
Jag har också problem att få tid med jakten när jag studerar..
Personligen så är jag lite av en perfektionist oavsett vad jag företar mig och tycker inte om att det bara blir ett par jaktdagar under hösten;(

Fota bedriver man ju lite mer överallt enligt allemansrätten och är ju således ett perfekt komplement till jakten!!

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar