Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota på Gamla Ullevi

Produkter
(logga in för att koppla)

J-Lind

Medlem
Skall gå på eftermiddagens match på Gamla Ullevi som åskådare och funderade på att slänga på mig fotoryggsäcken för att eventuellt ta lite bilder på publik och arena. Har letat på diverse hemsidor för att se om det fanns någon ordningsregel som förbjöd fotande utan ackreditering (även om det då är ifrån läktarplats).

Är det någon som har någon erfarenhet eller vet vad som gäller skulle ett svar uppskattas djupt.
 
Jag är lite osäker hur reglerna är på Allsvenska matcher men ville bara tillägga att när jag försökte komma in på en U21-match på Gamla Ullevi med kameraväskan så blev jag stoppad för att det var fotoförbud. Kan ju vara annorlunda när det inte internationellt på samma sätt. Någon annan har troligen ett mer säkert svar.
 
hade samma problem som windmark under U-21 fick ta en snabb joggingtur till bilen. vet att det utanför (Nya) Ullevi står skylltar om att det är förbjudet att fota, risken finns att det gäller på Gamla Ullevi med.
 
Vanskliga och godtyckliga regler som naturligtvis måste bort!
Gäller ju endast systemkameror

Kan förstå att det kan störa på en konsert eller teater osv när man sitter i en mörk lokal, men på en fotbollsarena!!!

Är de till för att skydda yrkesfotograferna eller vad handlar det om?

Någon som vet?

Själv hade jag problem i samband dammatchen Sverige-Brasilien men lyckades till slut ändå och när jag väl kom in och kollade matchen så fanns det massor av systemfotografer på arenan.

Lycka till och hoppas du kommer in med din utrustning och att matchen blir underhållande.
 
Skall gå på eftermiddagens match på Gamla Ullevi som åskådare och funderade på att slänga på mig fotoryggsäcken för att eventuellt ta lite bilder på publik och arena. Har letat på diverse hemsidor för att se om det fanns någon ordningsregel som förbjöd fotande utan ackreditering (även om det då är ifrån läktarplats).

Är det någon som har någon erfarenhet eller vet vad som gäller skulle ett svar uppskattas djupt.

Vet inte vad som gäller på Gamla Ullevi, men på Borås arena Anno 2006 så var det bara för mig att vandra in på elfsborgs Kansli med min D200+70-200Vr över axeln, och fråga om jag kunde få lära mig fota fotboll på deras matcher? Inga problem, bara jag lovade o skicka några bilder från matchen så gick det alldeles utmärkt. Tjejen på Kansliet skrev upp mig på en fotograflista så jag kunde komma in via pressingången, sen var det bara att ta sig till presscentret en timma innan matchstart och hämta ackrediterings-leg, fotoväst och en foto-pall :)

mvh johan
 
Vet inte vad som gäller på Gamla Ullevi, men på Borås arena Anno 2006 så var det bara för mig att vandra in på elfsborgs Kansli med min D200+70-200Vr över axeln, och fråga om jag kunde få lära mig fota fotboll på deras matcher? Inga problem, bara jag lovade o skicka några bilder från matchen så gick det alldeles utmärkt. Tjejen på Kansliet skrev upp mig på en fotograflista så jag kunde komma in via pressingången, sen var det bara att ta sig till presscentret en timma innan matchstart och hämta ackrediterings-leg, fotoväst och en foto-pall :)

mvh johan

Låter ju underbart!
Så borde det vara överallt

Heja Elfsborg
 
Jag tror det handlar om att UEFA/FIFA/SvFF vill kontrollera sin "produkt". Nån som vet om det kostar pengar för en tidning att få fototillstånd på en match?

Man kan ju undra vad som är "deras" produkt och vad skulle det göra för skada om jag fotar och sparar bilder som minnen över grejer jag varit med om.

Dessutom är jag ju på en Arena som jag är med och finansierar genom att gå på arrangemang och vi skattsedeln.
 
Man kan ju undra vad som är "deras" produkt och vad skulle det göra för skada om jag fotar och sparar bilder som minnen över grejer jag varit med om.

Dessutom är jag ju på en Arena som jag är med och finansierar genom att gå på arrangemang och vi skattsedeln.

Ja, jag håller helt och hållet med dig.
 
Vet inte vad som gäller på Gamla Ullevi, men på Borås arena Anno 2006 så var det bara för mig att vandra in på elfsborgs Kansli med min D200+70-200Vr över axeln, och fråga om jag kunde få lära mig fota fotboll på deras matcher? Inga problem, bara jag lovade o skicka några bilder från matchen så gick det alldeles utmärkt. Tjejen på Kansliet skrev upp mig på en fotograflista så jag kunde komma in via pressingången, sen var det bara att ta sig till presscentret en timma innan matchstart och hämta ackrediterings-leg, fotoväst och en foto-pall :)

mvh johan

Jag håller med, det låter underbart.

Och jag måste väl trots allt säga, heja Elfsborg! Sverige behöver ett lag som går bra i Europa.
 
Jag fegade ur och lät ryggan stanna hemma. Tur var väl det. Hamnar bredvid en tämligen upprörd ung man som förklarar för mig att han varit tvungen att springa till centralstationen och lämna in sin systemkamera i ett skåp. Tydligen är just systemkameror förbjudna på läktarplats på Gamla Ullevi. Kompaktkameror och videokameror (!) verkar däremot vara hjärtligt välkomna.

Johan Ahlbom:

Tack för tipset och verkligen ett föredömligt agerande utav Elfsborg. Något att tänka på när jag inhandlat ett objektiv + hus som skulle kunna ge några bra bilder. Fast idag var jag mest ute efter att få sätta på vidvinkeln och ta lite schyssta publikbilder.
 
Tror att inställningen på Ullevi är ett undantag - på Råsunda vet jag att folk också haft problem

På seriematcher på Swedbank Stadion går det bra att fota (I alla fall vet jag flera som gör det regelbundet, med systemkamera).

På de mindre arenorna är det oftast lungt.
Och som killen från Borås skrev så är man ofta välkommen att även fota från innerplan. Trevligt folk på alla sydsvenska arenor jag varit på, utom Helsingborg.

Visserligen har jag uppdragsgivare, men ofta frågar de inte ens om sådan när man ringer om fotoackreditering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.