Annons

Fota på badhus

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna L

Guest
I dag var vi på äventyrsbadet vid Pitehavsbad. Men linsen immade igen så det gick inte att ta några bilder. Tips önskas om hur jag fotar på badhus där det är väldgit fuktigt.
/Mvh Anna
 
Du skaffar en undervattenspåse från Ewa-Marine.
Den kan antingen köpas från internet eller hos en hyfsat välsorterad fotohandlare.
 
Låt kameran ligga i väskan till den blivit varm. Kall kamera kondenserar fukten i luften.
Sen ska man vara lite försikt i den miljön som du kanske förstår.

/struts
 
Daniels tips skulle jag nog inte ge, eftersom en sådan påse är alldeles för dyr för ditt syfte..

Dessvärre har jag nog inget eget tips, förutom att vara mycket försiktig med din kamera på badhuset, fukt och elektronik går inte så bra ihop..

Om jag absolut var tvungen att få bilder från badhuset skulle jag göra såhär;
Ta en stor plastpåse över kameran med öppningen runt objektivet, ta en gummisnodd och spänn runt, köp en flaska med komprimerad luft.. be någon att hjälpa dig att blåsa med luften på linsen medans du fotar...

Som sagt, inte så bra tips... tror hellre att du ska undvika att fota i badhuset..
 
tänkte inte på prisasspekten, fel av mig.
Men jag undrar om det finns någon annan lösning- eftersom man nästan alltid blottar frontlinsen...
Jag står rådlös.
 
Enda anledningen till att ångan kondenserar på linsen är att den fuktiga luften kommer i kontakt med den kallare linsen och då når ångan i luften sin mättnadsgrad och faller ut som imma på linsen. Glas är ett relativt tungt material och har precis som vatten möjlighet att ackumulera värme eller ta lång tid på sig att komma upp i temperatur. Enda rådet jag kan ge är att se till att kameran är varmare än luften i badhuset. Låter du kameran ligga i en diffussionstät plastpåse kommer kameran bli lika varm som luften i badhuset. Antar vi att luften är mättad kommer teoretiskt ingen kondensering att ske. Lägg kameran på någon av det konvektorer som ofta sitter vid fönster på badhus så kommer kameran bli något varmare. Givetvis är värme inga idealiska förhållanden för filmen men naturlagarna råder.
Lycka till
-Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.