Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota nu, vadå???

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Hej alla!

Lider av årstiden. Vill gärna fota en massa men saknar helt ideer. Allt är grått mörkt och trist, och så kommer det vara i 3-4 månader till.

Vad gör man? Ni som fotar denna årstiden, vad har ni för ideer? Vill ut med kameran men det är ju så o t r o l i g t trist väder...

Tacksam för tips! :)

Visst är det en trist årstid men vissa dagar skiner ju solen iaf och då kan det bli fina vinterbilder, annars får Du "träna" på inomhus bilder och jobba med bildredigering för alla har vi väl ett gäng med bilder liggandes som ska fixas "vid tillfälle" iaf har jag det ;-)

Nämen, inte är vintern en trist årstid när de gäller fotografering.
Vet i och för sig inte vad du är ute efter att fota, men när det gäller natur och sport foto finns det många möjligheter.
Bor du tex nära en skidbacke finns de stora chanser att få häftiga skid/snowboard bilder. Har du tillgång till att fota småfåglar vid ett fågelbord så kan de vara ett tips. Bara att ta på sig bra med kläder och ge sig av ut, finns som sagt
inget dåligt väder, bara olika möjligheter!

/Oscar

Senast ändrad:
Studioblixtar är inte så dumt, oberoende av väder. Plåtade en vacker modell nyligen i vardagsrummet med några enkla lakan som bakgrund. Fungerar ypperligt.

Bilagor

• AMartina.jpg
    AMartina.jpg
    50.2 KB · Visningar: 984
Tack för ert engagemang och tipsen! Följde dom inte riktigt, men ska fundera på vad jag kan hitta lite rinnande vatten (som inte bara kommer uppifrån som idag). Och följde speciellt inte Kims råd eftersom jag vare sig har modell eller studio. Men jag kan låna av dig va? :D Fin bild förresten.

Här kan ni få se det mest intressanta från dagens tur, som ni ser två oerhört intressanta bilder... ;)

(färgblobban är f.ö. en mcdonaldsskylt genom regnig vindruta, bild 2 är en annan stämmningsfull bild som ganska bra representerar hur det var att fota idag)

Bilagor

• IMG_5027 400.jpg
    IMG_5027 400.jpg
    59.6 KB · Visningar: 867
  • IMG_5033 400.jpg
    IMG_5033 400.jpg
    94.9 KB · Visningar: 861
Hej.

Jag skulle se det som en utmaning att hitta något bra och fota vid denna årstid alla årstider har sina finna egenskaper ljuset är tråkig med den är jämn porträtt bilder skulle vara bra.

Vad gör man? Ni som fotar denna årstiden, vad har ni för ideer? Vill ut med kameran men det är ju så o t r o l i g t trist väder...

Med ny kamera och samma skitväder här, hade jag exakt samma inställning. Tack och lov släpade jag med min kameran trots skitväder häromdagen. Och helt plötsligt när jag var på väg hem från en hocksymatch var det dimma överallt.

Riktigt skönt med IS och bra brusegenskaper kan jag säga.

http://www.f64.se/img/hovet/

Bilagor

• skitvader 2.jpg
    skitvader 2.jpg
    37.3 KB · Visningar: 589
  • skitvader 1.jpg
    skitvader 1.jpg
    65.5 KB · Visningar: 592
Hej alla!

Lider av årstiden. Vill gärna fota en massa men saknar helt ideer. Allt är grått mörkt och trist, och så kommer det vara i 3-4 månader till.

För att använda ett uttryck som jag ofta får höra från min fru, det var det dummaste jag hört;-)
Det är ju nu och några veckor till som ljuset är som bäst, mitt i sommaren är det ju bara utfrätt och tråkigt. Nu har solljuset den där riktigt fina röda och varma tonen som är bara kalas, kolla mina bilder i albumet Kyrkö Mosse om du inte tror mig. Bilder plåtade den 29/12.
På med kläder, stativet i högsta hugg, ut och plåta är mitt tips.

Snyggt Henke L, och kul att du postade bilder i tråden. Och Alexander, kul idé som utmaning. Bilderna behöver inte vara bra (som Henriks) utan kan gärna osa besvikelse som mina. Fler bilder i trist väder vore kul :)

Jag håller med Klabbarpan - december och januari tycker jag är årets bästa foto-månader. Ofta ett fantastiskt ljus om än korta dagar men å andra sidan är ju ofta ljuset bäst när solen står lågt. Sedan tycker jag man kan passa på att fota i stan den här mörka årstiden. Jag har märkt att jag ofta tar mest bilder under det mörkare halvåret. Bifogar några exempel.

Bilagor

• DSC_0765_redigerad-2.jpg
    DSC_0765_redigerad-2.jpg
    84.2 KB · Visningar: 482
  • DSC_1628_redigerad-2.jpg
    DSC_1628_redigerad-2.jpg
    70.9 KB · Visningar: 481
Med ny kamera och samma skitväder här, hade jag exakt samma inställning. Tack och lov släpade jag med min kameran trots skitväder häromdagen. Och helt plötsligt när jag var på väg hem från en hocksymatch var det dimma överallt.

Riktigt skönt med IS och bra brusegenskaper kan jag säga.

http://www.f64.se/img/hovet/

Det där var väl i söndags? Var på jobbet då och när jag gick ut till bilen blev jag ganska besviken på att jag inte hade tagit med mig kameran när jag såg den extremt tjocka dimman. Jag hade till och med haft fundering på att ta med den utifall att.

Älskar djupet man kan få i bilderna såhär års om man åker ut på landet och plåtar landskap och låter diset fräta ut saker ju längre bort dom är.
Men klä dej noga och tag med en termos med något gott,

Hej alla!

Några exempel...........
//Stanislav Snäll

Bilagor

• DSC_6486-WEB.jpg
    DSC_6486-WEB.jpg
    26.5 KB · Visningar: 173
  • 090101bWEBB.jpg
    090101bWEBB.jpg
    10.5 KB · Visningar: 175
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar