Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota negativ för digitalisering..vilket macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Läste just artikeln ang digitalisering av dia och negativ.
Men...vilken brännvidd är att föredra för att fota negativ med Macroobjektiv?
Någon som har koll?

Någon som har koll?

Hej!

Ser att du har en Nikon D7100. Då kan Nikon AF 60/2,8G ED AF-S Micro Nikkor alternativt ett Nikon Micro-Nikkor 55mm f/2.8 el f/3.5. Det senare alternativet är betydligt billigare men håller optiskt hög klass. endast MF men det gör inte så mycket för ditt användningsområde.

En förstoringsgrad på 1:2 räcker inte om du vill fylla hela sensorn så se till att det klarar 1:1.

1:1 behövs förstås om kamerans sensorstorlek är densamma som negativen som ska avfotograferas, men om kamerans sensorstorlek är mindre än negativen så krävs en mindre förstoringsgrad. 1:2 räcker förvisso inte för en halvformatskamera som ska fotografera av småbildsnegativ, men nånstans mellan 1:1 och 1:2 räcker.

En mellanring (t.ex. PK-13) fungerar bra för att höja förstoringsgraden för ett Micro-Nikkor 55mm.

Någon som har koll?
Som vanligt vid makrofotografering så ger en längre brännvidd ett längre arbetsavstånd, vilket nog kan ge lite praktiska fördelar när man ska fotografera av dia och negativ, men negativ är inte lika nervösa som insekter så det är nog en marginell fördel.

Det funkar med alla makrogluggar, men det finns ett förbiseende i artikeln.

När man fotograferar av negativ bör man maska av ytan på ljuslådan så att bara negativet man ska fotografera lyser mot kameran. Ströljus från sidorna kan vara rent förödande för kvalitén på bilden, eftersom det blir väldigt mycket ljus därifrån så som uppställningen är gjord i artikeln.

Så en avmaskning av ljuslådan, kanske enklast med svart kartong och utskuret hål, kan vara nödvändigt med vissa objektiv.

Husvagnsvattenpass är också ett bra hjälpmedel.

Har en annan fundering kring detta.

Bör man inte vilja ha negativet så långt från objektivet som möjligt?
Jag föreställer mig att man kan få förvrängning av bilden om man är för nära.

Kanske är rent trams jag skriver ovan, men om det finns en gnutta sanning i det så bör väl en längre brännvidd vara att föredra.

Rätta mig gärna om jag har fel!

/P

Har en annan fundering kring detta.

Bör man inte vilja ha negativet så långt från objektivet som möjligt?
Jag föreställer mig att man kan få förvrängning av bilden om man är för nära.

Kanske är rent trams jag skriver ovan, men om det finns en gnutta sanning i det så bör väl en längre brännvidd vara att föredra.

Rätta mig gärna om jag har fel!

/P

Kanske inte så långt som möjlgt, men det finns problem med att vara för nära, som eventuell felteckning hos objektivet, liksom vinjettering, som är något mer uttalad vid kort brännvidd.

Så det är ofta fördelaktigt att ha ganska lång brännvidd när man vill ha bra återgivning av plana objekt som helst ska tecknas rätlinjigt och utan ljusavfall mot hörnen. Det är därför de flesta av makroobjektiven har omkring dubbla normalbrännvidden eller mer.

Dessutom minskar man risken att kameran speglas in i bilden när den är långt bort, genom att den hamnar längre från ljuskällan och därmed är mörkare. Det är också ett av skälen till att man bör maska av ljuslådan så att bara det man ska fotografera är belyst bakifrån.

Det funkar med alla makrogluggar, men det finns ett förbiseende i artikeln.

När man fotograferar av negativ bör man maska av ytan på ljuslådan så att bara negativet man ska fotografera lyser mot kameran. Ströljus från sidorna kan vara rent förödande för kvalitén på bilden, eftersom det blir väldigt mycket ljus därifrån så som uppställningen är gjord i artikeln.

Så en avmaskning av ljuslådan, kanske enklast med svart kartong och utskuret hål, kan vara nödvändigt med vissa objektiv.

Husvagnsvattenpass är också ett bra hjälpmedel.

Husvagnsvattenpass??? hahaha....förklara gärna för en som aldrig haft husvagn. :)

Nikon ES-1 + Nikon Micro Nikkor AF-S DX 40/2,8 G

Nu är digitaliseringen av dia (ca 2700 bilder) klar för min del, och jag tänkte dela med mig av mitt upplägg. Min snabbanalys sa att bästa resultatet får man med en bra filmscanner. Tyvärr dyrt och långsamt. En flatbädd blir billigare, men fortfarande långsamt och ganska kass kvalitet. Mitt val föll därför på macroobjektiv + diaduplikator.

- Nikon ES-1 diaduplikator (inköpt ny på Ebay från Japan för en trehundring)
- Nikon Micro Nikkor AF-S DX 40/2,8 G (ca 2200 kr)
- Dotterns D3300 + fjärrutlösare ML-L3
- Bordsstativ
- Globlampa

ES-1 funkar ganska bra. Inga mellanringar behövs, bara att skruva fast direkt i filtergängan. Den har teleskopfunktion och man måste tejpa fast den i rätt läge så att den inte ändrar inställning själv. Man måste också "palla upp" diat med lite tjockt papper i nederkant för att bilden ska komma rätt. Dia som är monterade i plastramar är lite tröga att få ner, men det funkar. Pappersdia (Kodachrome) går lättare.

Vi pratar inte om någon ovärderlig bildskatt här. Mitt mål var att få in allt på datorn med minimal arbetsinsats. Dammborstning och spotmätning på varje enskild bild var inget för mig. Jag körde raw + jpeg, matrismätning, autofokus, bländarförval f 8, 2 sek fördröjning med fjärren. Visst, kvällsbilder med månen blev lite felexponerade, men på det stora hela blev det bra.

Här är ett par exempel (Kodachrome 64 1981 i London): Taxi + gamla kungen på Madame Tussaud
(ser att uppladdade bilder är kraftigt komprimerade, kan maila exempel om någon är intresserad)

Hoppas någon får lite inspiration!

Bilagor

• D2_0306.jpg
    D2_0306.jpg
    95.2 KB · Visningar: 123
  • D2_0305.jpg
    D2_0305.jpg
    65.6 KB · Visningar: 106
  • rigg.jpg
    rigg.jpg
    46 KB · Visningar: 147
ANNONS