Nikon ES-1 + Nikon Micro Nikkor AF-S DX 40/2,8 G
Nu är digitaliseringen av dia (ca 2700 bilder) klar för min del, och jag tänkte dela med mig av mitt upplägg. Min snabbanalys sa att bästa resultatet får man med en bra filmscanner. Tyvärr dyrt och långsamt. En flatbädd blir billigare, men fortfarande långsamt och ganska kass kvalitet. Mitt val föll därför på macroobjektiv + diaduplikator.
- Nikon ES-1 diaduplikator (inköpt ny på Ebay från Japan för en trehundring)
- Nikon Micro Nikkor AF-S DX 40/2,8 G (ca 2200 kr)
- Dotterns D3300 + fjärrutlösare ML-L3
- Bordsstativ
- Globlampa
ES-1 funkar ganska bra. Inga mellanringar behövs, bara att skruva fast direkt i filtergängan. Den har teleskopfunktion och man måste tejpa fast den i rätt läge så att den inte ändrar inställning själv. Man måste också "palla upp" diat med lite tjockt papper i nederkant för att bilden ska komma rätt. Dia som är monterade i plastramar är lite tröga att få ner, men det funkar. Pappersdia (Kodachrome) går lättare.
Vi pratar inte om någon ovärderlig bildskatt här. Mitt mål var att få in allt på datorn med minimal arbetsinsats. Dammborstning och spotmätning på varje enskild bild var inget för mig. Jag körde raw + jpeg, matrismätning, autofokus, bländarförval f 8, 2 sek fördröjning med fjärren. Visst, kvällsbilder med månen blev lite felexponerade, men på det stora hela blev det bra.
Här är ett par exempel (Kodachrome 64 1981 i London): Taxi + gamla kungen på Madame Tussaud
(ser att uppladdade bilder är kraftigt komprimerade, kan maila exempel om någon är intresserad)
Hoppas någon får lite inspiration!