Hej, Terese!
Jag har också en Powershot S3 IS.
Det låter som att du är mer intresserad av att fota just t ex sol, måne, blixt som huvudsakligt motiv, inte landskapsbilder med dessa i bild.
Att fota solen som huvudmotiv kräver speciella filter eftersom solljuset är alltför starkt för vanlig fotografering. Att fota genom teleskop behövs också för både sol och måne om man vill ha dem stora i bild. S3 ISs 12x zoom räcker inte.
Jag känner inte närmare till varken filter för solfotografering eller foto genom teleskop men du borde hitta en del om detta genom att t ex googla på astrofoto, solförmörkelse och liknande.
Att fota månen är enklare, men det behövs som sagt teleskop om man vill ha den stor i bild. Stativ är mer eller mindre ett måste, även om jag lyckats ta en och annan bra bild av månen på fri hand med 1 s slutartid och högsta zoom.
Det är lätt att månen blir överexponerad och helt vit när den är mycket ljusstarkare än omgivningen. Att använda spotmätning som ljusmätningsmetod med månen i ramen minskar risken för detta. Man kan annars använda det manuella läget och styra exponeringen själv genom bländare och slutartid så att månen inte blir överexponerad.
Det finns många trådar här på Fotosidan som handlar om att fota månen som du kan hitta genom sökmotorn.
Att fota blixtar är lite knepigt. Det går ju inte att vänta in dem och sedan ta bilden. Det hinner man i stort sett aldrig.
Ett sätt kan vara att använda funktionen seriefoto (bilder tas i hastig följd så länge avtryckaren hålls nere) under ett åskväder. På en och annan bild kan man då lyckas fånga riktiga praktblixtar.
Ett annat sätt är att använda stativ och långa slutartider.
Ett tredje sätt, som jag själv lyckats bra med, är att använda filmfunktionen i kameran och sedan söka upp de bildrutor där blixtarna finns, i t ex Windows Moviemaker, och spara dem som jpg-bilder. Den stora nackdelen med denna metod är att det inte alls blir lika bra bildkvalitet, men man har å andra sidan stor chans att fånga blixtarna.
Bara några tips till att börja med, och sedan är det som Anders skrev, det krävs mycket experimenterande. Ge inte upp även om det kan kännas hopplöst de första försöken. Man lär av misstagen varje gång.
Mvh.
Lasse C