Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fota nära med oändligt

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotogenet

Aktiv medlem
Jag undrar om jag ställer skärpan på "oändligt"
och fotar objekt som ligger "nära kameran" säg två meter eller så. blir det skarpt eller väldigt oskarpt då?

ÄR Oändligt=2 meter?

Svårt att svara på.. Ett EF 17-40 har t.ex. bara skala upp till 1 meter, nästa steg på skalan är oändligt. Vet inte riktigt vad du vill uppnå.. Du lägger skärpan där du vill ha den. Är du ute efter det såkallade Hyperfokalavståndet, så får man göra en för varje objektiv.

Googla på Hyperfocal distance

Vad är det för objektiv? Med tele inte en chans, med extrem vidvinkel beror svaret nog på vad du har för bländarvärde.

Jag antar att du är ute efter att fota något där du vill ha både förgrunden och horisonten skarp.
Med shift/tilt-objektiv går det ypperligt bra.

ok, jo jag tänkte så här,
jag har en gammal tvåögd rollei.
det är lite svårt att ställa skärpan vid
"snabba situationer" med den.
så jag undrar om jag ställer skärpan på oändligt. blir bilden skarp då "hela vägen" oavsett om jag fotar objekt innanför "längsta fokuserbara avstånd" tex om fokusskalan på objketivet går till 22m och jag fotar objekt som ligger 6m från objektivet.
objektivet är f3,5 75mm och dt är ju 6x6 formatet.

Senast ändrad:
Du kan inte få skärpa överallt samtidigt, däremot kan du ju se till att få skärpa över det intervall där ditt fotoobjekt förväntas vara. Om du vill ha skärpa från så nära det går till oändligheten ska du ställa skärpan på det så kallade hyperfokalavståndet. Kolla här

http://www.nikonians.org/html/resources/guides/dof/hyperfocal2.html

för att räkna ut vad det är. Med ditt objektiv för 6x6 skulle hyperfokalavståndet vid t.ex. f/8 vara 15.7 meter. Då får du skärpa från 7.85 meter till oändligt.

Joakim

Edit: Såg att Arvids länk till kalkylatorn var trevligare, använd den istället.

Senast ändrad:
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto