Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota när det är kallt

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag fotar mycket ute på vintern när det är riktigt kallt och ibland snöigt.
Jag undar om det är farligt för kameran och om man kan göra ngt för att förhindra problem.
Sen undrar jag också om det finns skydd för hela kameran som man kan använda om det tex snöar eller regnar.

Tack på förhand.
 
finns lite trådar om det. Sök lite så hittar du nog svar på din fråga.
Annars funkar väl paraply ganska bra, eller?
 
skydd för kamera

EWA Marine har påsar som är vattentäta som skydd för kameran!
Mvh Fredrik
 
Nej det är inte farligt för kameran. Den innehåller elektronik och elektronik fungerar bättre i kyla. Digitala kamerors sensorer får mindre störningar ju svalare det blir. I handböckerna för kamerorna står det att de fungerar mellan 0-40 grader, vilket beror bl a på att betterier tappar kraft när minusgraderna inträffar och det kan bildas frusen kondens på och i kameran som gör att t ex autofokussystemet får svårt att fokusera beroende på att frontlinsen har en ishinna. Kameran i sig fungerar dock klockrent.

Det kallaste jag har fotograferat i med digitalkamera är minus arton grader och detvar inte kameran som gav upp först.

Den 30/12 plåtade jag i snöstorm i Uppsala och halva frontlinsen täcktes av snö som hade byggts upp i motljusskyddet. Min modell uppmärksammade mig på detta, efter att jag funderat över varför jag inte hittade fokus. Kameran en vanlig systemkamera av konsumentmodell från Canon. Kameran fungerade klockrent efter att frontlinsen hade skottats fram.
 
Det skadar inte att ha extra batterier innanför kläderna, eftersom kylan gör att man inte kan räkna med den vanliga driftstiden på dem.
 
Nyfikenhet; "elektronik fungerar bättre i kyla". Jo det har man ju hört förr. Men hur kommer det sig att mobiltelefonen blir seg, och displayen svår att avläsa, när tempen faller?
 
Skyddspåse

Det som kan vara bra att ha när man fotograferar när det är kallt är en lufttät påse att lägga kameran i. När man kommer in med den kalla kameran så kondenserar inte den fuktiga luften på kameran, låt den ligga och bli varm innan den tas ur påsen.
 
Har man en mekaniskt styrd slutare på kameran behöver man inte oroa sig för batteriproblem. Manuell focusering ger heller inga problem som med autofocus eller elektroniskt styrd mf om batterierna tar slut. Extra bra tätning av huset ger också bra skydd mot regnstänk och snö mm. Finns nog bara analoga kameror med alla dessa egenskaper. Mekanisk och manuell batterioberoende funktion = mindre risk för problem i kyla/fukt. Elektronik och batteri/motorberoende funktion = större risk för problem i kyla/fukt. Så är nog den bistra sanningen.
 
Ljunghusen skrev:
Nyfikenhet; "elektronik fungerar bättre i kyla". Jo det har man ju hört förr. Men hur kommer det sig att mobiltelefonen blir seg, och displayen svår att avläsa, när tempen faller?
Flytande kristaller är precis som namnet antyder flytande under normala temperaturer, i kyla stelnar däremot "kristallvätskan" till trögflytande issörja.

Att fotografera under kalla förhållanden är som andra har svarat vanligen inget problem, förutom att batterierna tappar kapacitet ganska rejält. Håll därför extrabatterierna varma i byxfickan. Är det riktigt kallt kan smörjmedlen som används i mekaniken möjligen börja stelna, vilket bland annat skulle kunna resultera i att slutaren inte klarar att hålla tiderna (har dock aldrig hänt mig). Vid extrem kyla blir sedan vissa material (främst plaster) spröda, varför kameran eventuellt inte skulle klara lika hårda smällar som vid normala temperaturer.

Det man möjligen skall vara försiktig med vid riktigt kalla förhållanden är att för snabbt ta in kameran i värmen igen, då vi annars kan få kondens i kameran. Kondens brukar dock försvinna när kameran torkar, utan att skada.

Regn är i teorin värre för kamerans elektronik, då det skulle kunna leda till kortslutning. Men också här tål kameran vanligen mer än man tror. Jag brukar ha min 10D på axeln även vid regn och har hitills inte haft några problem, jag brukar dock torka av det värsta när jag kommer in.

/Daniel
 
Ljunghusen skrev:
Nyfikenhet; "elektronik fungerar bättre i kyla". Jo det har man ju hört förr. Men hur kommer det sig att mobiltelefonen blir seg, och displayen svår att avläsa, när tempen faller?

Ja citatet kanske är lätt teoretiskt eftersom i praktiken blir displayer och batterier långsammare. Displayer innehåller väl oftast flytande kristaller. Och när ström levereras från batterierna pågår en form av kemisk process och denna bromsas upp något i kyla.

Jag plåtade f.ö. två dagar på Svenska rallyt i helgen och klarade mig galant på en enda omgång laddningsbara batterier från Biltema i mitt batteripack. Men då har jag i.o.f.s. en "hederlig" analog kamera. ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.