Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota musikvideo - Tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotosbyMandrake

Aktiv medlem
Hej!

Fått och läst många bra tips här och tänkte nu be om ett lite mer specifikt tips.

Det är så att jag ska fota inspelningen av en musikvideo som snart ska spelas in.
Jag är inte en jättevan fotograf utan provar mig fortfarande fram.
Musikvideon spelas in på en nattklubb och jag förmodar att belysningen kommer vara ungefär som på, just en nattklubb. Lite bättre kanske eftersom det ska filmas.

I vilket fall kan jag troligtvis bara använda blixt mellan tagningarna.
Vad för inställningar bör jag satsa på både med och utan blixt?

Jag har en Nikon D80 med 50mm 1.8D tillsammans med en Nikon SB-600 blixt.

Tips mottages tacksamt.

Vänligen,
Mattias

Hej!

Fått och läst många bra tips här och tänkte nu be om ett lite mer specifikt tips.

Det är så att jag ska fota inspelningen av en musikvideo som snart ska spelas in.
Jag är inte en jättevan fotograf utan provar mig fortfarande fram.
Musikvideon spelas in på en nattklubb och jag förmodar att belysningen kommer vara ungefär som på, just en nattklubb. Lite bättre kanske eftersom det ska filmas.

Tips mottages tacksamt.

Vänligen,
Mattias

f/1.8 och höj ISO så mycket som behövs för att bilderna ska bli skarpa

Hej!

Absolut ingen blixt samtidigt som det filmas iallafall!
I övrigt, se Henriks svar. Försök variera vinklar, utnyttja hela lokalen (t ex fota långt bak, från sidorna, bakifrån scenen etc) och tänk på att dokumentera snarare än bara ta snygga bilder på bandet. Få med filmarbetarna i bilderna, höll ett öga på vad de gör bakom kameran, följ med bandet på sminkningen etc etc.

Tack för tipsen!

Vet ni hur mycket man kan dra upp ISO:n i D80:n innan det stör allt för mycket?

Gillar egentligen inte att fota på bländartal så lågt som 1,8, svårt att få tillräckligt skarpa bilder.

Tack för samtliga tips.
Har inte längre några orosmoment över fotograferingen då jag investerat i en D300. Fantastisk kamera.
Går inte att jämföra med D80.
Gjorde ett brustest på D80, tyckte det var störande redan vid ISO 400.
På D300 kan man utan tvekan bränna på ISO 800 utan att man ens tänker på det..

Återkommer med bilder!

Det kan jag fixa!
Har skalat dem med photoshop till 800*531.
Ska jag sätta samma i HTLMkoden alltså?
Jag har dålig koll på HTML...

Japp! Alltid samma i HTML som för bilden, då kommer de att bli mycket mycket skarpare att titta på. En webbläsare är helt enkelt usel på att skala om bilderna för visning, de kastar bara bort pixlar här och där och gör inte alls lika snyggt som i t ex Photoshop.

Japp! Alltid samma i HTML som för bilden, då kommer de att bli mycket mycket skarpare att titta på. En webbläsare är helt enkelt usel på att skala om bilderna för visning, de kastar bara bort pixlar här och där och gör inte alls lika snyggt som i t ex Photoshop.

Ahh då förstår jag!
Tack för tipset! Jag har ändrat nu :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar