Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fota molnen framför månen

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
Ett tag nu har jag haft problem med att fota månen och molnen antigen omkring eller famför den så att både molnen och månen blir någorlunda skarpa...hjälp!!
tips skulle jag vara mycket tacksam för..
//Mileta

Nu e ju jag mer haj på själva redigeringen än på fotandet, så mitt förslag blir således 2 exponeringar därefter använda lagermasker i photoshop och maska fram molnen, ev månen.

Milnikoletic skrev:
Jag har lekt med nått sånnt.. med mindre lyckade resultat. Det funkar ju fast det beror mycket på PS.
//Mileta

Månen ligger väl sådär en tusen ggr längre bort än molnen men molnen är ändå så långt bort att skärpan borde sitta där. Om inte Patriks idé funkar kan du kanske köra två exponeringar men klippa in den skarpa månen i de skarpa molnen? Lite fusk kanske ....

Vad använder du för bländare, slutartid och ISO?

Har du något bildexempel att visa?

Månen är väldigt ljus och kräver i princip samma exponering som ett motiv i dagsljus. Jag antar att de upplysta molnen är betydligt mörkare. Kan det vara det som ställer till det?

Du måste göra två exponeringar. Månen är så ljus så att om du ska få några synliga detaljer (inte helt överexponerad och vit) måste du använda bländare och slutartid som om det var mitt på dagen, månen är ju direktbelyst av solen även om vi har natt nere på jorden. Molnen däremot är ganska mörka kvällstid och kräver längre slutartider. Bilderna du länkar till är alltså manipulerade. De är det för att de måste vara det.

ok great.. tack till alla som har svarat! ville bara se om det var jag som var helt okunnig eller om det verkligen är 2 exponeringar som måste göras för att få det som jag vill...
//Mileta

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar