Jag kan inget/lite om GDPR och reklambilder, men självklart så är ju företags offentligt publicerade FB-konton, Instagram, etc. en plattform för marknadsföring.
Jag har dock jobbat för olika företag som haft skutna och privata grupper på FB (du släpps in först av admin som kontrollerat först med HR att du arbetar som anställd eller långtidskonsult för företaget). Detta just för att dela sociala bilder, firanden, fester, etc.
Så vilken typ av konton det rör sig om för TS företag kan jag tänka mig (utan att vara jurist, eller specialinsatt på området) kan ha en avgörande betydelse när/om (på ett stort företag så kommer det troligen bara vara en fråga om när) ett fall går till domstol.
Är det så att fotografen inte ”bara” är den som fotograferar, utan även den som själv publicerar bilderna på ett socialt mediakonto, så är det en person som kan hållas ansvarig och bötfällas vid ett senare tillfälle även efter att denne avslutat sin anställning (om jag förstått GDPR och andra lagar rätt, men ta inte detta som sagt för sant eller fakta, då jag inte är expert/specialistkunnig på området).
Hade jag varit TS hade jag absolut tackat nej till fotouppdraget. Hade absolut vägrat att själv publicera något på offentliga företagskonton. Kan leda till potentiellt stora problem. Dvs. en mycket stor negativ risk, och en mycket liten positiv effekt och uppsida (mer än att någon chef kanske är kortsiktigt glad i några minuter).
Mitt råd till företaget, om det handlar om marknadsföringsyfte, och speciellt ett externt sådant (dvs. ett offentligt konto på FB/IG som är publikt åtkommliga), hade varit att anlita en professionell fotograf för fotograferingen, och sedan låta kunniga personer på HR (eller av de anlitade konsulter på sociala medier) sköta publiceringen.
Detta riskerar annars bli problem misstänker jag.
IMO roligare att slappna av och ha kul att vara med på festen, än att oroa sig för sådant här som kan potentiellt verlligen gå fel på många olika sätt.